Af Jan Granlie
Da jeg satte denne plade på for første gang, sad jeg og kiggede ud af stuevinduet. Solen skinnede og ikke en sky var på himlen. Og da CDen startede med åbningsnummeret, Northbound, så jeg halen på et SAS- eller Norwegian-fly bevæge sig langsomt over bjergene fra Oslo til Bergen. Og det var et perfekt match til Pernille Bévorts tenorsax, bassist Morten Ankerfeldts bas og Espen Laub von Lillenskjolds trommespil. Det var, som om sangen var blevet til netop til denne lejlighed.
I denne trio har hun taget to fremragende samarbejdspartnere med, som fortolker Bévorts 10 kompositioner på bedste vis. Når man sætter en plade på med tenorsaxofon, bas og trommer, kommer Sonny Rollins’ legendariske trioplader næsten altid i tankerne. Men når man sætter en plade på med Bévort i samme kulisse, kommer man noget helt andet, tættere på Jan Garbarek end Sonny Rollins. Tonen er meget nordisk, men teknikken og improvisationerne går ofte vestpå og mod de store byer i USA.
Det bedste ved denne udgivelse er dog lydbilledet, som blev skabt i Soundscape Studio i maj 2023 af Louise Nipper. Det er sjældent, vi hører en plade, hvor man kan høre alle detaljerne på instrumenterne. Og man føler næsten, at man sidder midt i bandet. Det betyder, at Ankerfeldts fremragende basspil kommer rigtig godt til udtryk og er en lige så vigtig komponent i musikken som tenorsaxofonen. Og det levende trommespil af von Lillenskjold kommer så godt frem, at man kan høre hver eneste lille berøring på trommer og bækkener.
En fremragende udgivelse med tre af Danmarks mest arbejdsomme og dygtigste musikere.
Pernille Bévort (ts), Morten Ankerfeldt (b), Espen Laub von Lillenskjold (dm)