Det er bestemt ikke kun på Balders Plads at der er grobund for at finde de store øjeblikke i årets program. Det værste er sådan set, at man til tider næsten skal være to steder på engang. Og selvom der er vilje, er der altså ikke altid sådan en vej til at nå målet.
Som nævnt har festivalen sat fokus på temaet The Future Sound of Jazz – og den oplevelses række kan man starte i aften med Joe Arman-Jones, der kommer fra den sprudlende engelske jazzscene, der blander den moderne jazz og fusionsjazz (a la Miles Davis’ elektriske periode) med hiphop, dub og andre af Londons elektroniske genreforskydninger. Og er man til sådan groovy, gyngende og til tider gakkede eksperimenter – så er det med at holde øje med denne koncertserie, som også byder på Yussef Dayes (Loppen), I’ll Considered (Loppen), Alfa Mist (Bremen) og Ghost-Note på Balders Plads.
Men hvor vi her nok mest taler morgendagens stjerner, så kan man også opleve flere etablerede stjerner i nye konstellationer. En af årets mest spektakulære nordiske jazz begivenheder bliver nok den man kan opleve i aften kl. 20 i Betty Nansen Teatret – hvor man kan opleve resultatet af samarbejdet mellem Benjamin Koppel og Marilyn Mazur, der har samlet et all-star ensemble for at skabe rammen for en helt usædvanlig nordisk jazzfortælling. Holdet består Marilyn Mazur (perkussion), Benjamin Koppel (saxofon), Josefine Cronholm (vokal), Bugge Wesseltoft (piano), Klavs Hovman (bas), Alex Riel (trommer), Marluze Da Cruz (dans), og Nikita Thigpen (dans)
Det unikke og spektakulære kan man dog også opleve onsdag når selvsamme Marilyn Mazur optræder sammen med Hans Ulrik i Brønshøj Vandtårn kl. 17. De har skrevet ny musik specielt til dette dramatiske rum med den lange meditative efterklang, og publikum kan forvente en farverig og kalejdoskopisk musikalsk rejse i tæt samspil med rummets fantastiske akustik. Begge har tidligere spillet solo koncert i dette rum – men her mødes de med et brag, og en hvisken.
Mesterligt bliver det nok også fredag den 12.07 i Den Sorte Diamant kl. 20 når stjernebassisten Bill Laswell både giver solonumre, og optræder som gæst hos danske Kalaha, der i dagens anledning også er udvidet med multiinstrumentalisten Gustaf Ljunggren. Bill Laswell kalder sin stilart for collission-music, som dækker over et frit og kreativt forhold til genrebegrebet. Dette må også siges at være gældende for Kalahas musik. I Kalahas tilfælde hentes inspirationen i lige dele vestafrikansk funk, techno-rave og jazz-improvisation, og er således mest af alt et konstant foranderligt miks af skæve indfald, løssluppen energi og præcision.
Gustaf Ljunggren finder man også på Ingolfs Kaffebare onsdag den 10.07., hvor han optræder sammen med de skønne singer/songwritere Marie Frank og Sidse Holte kl. 15.
Næsten en hel håndfuld Singer/songwritere finder man også hvis man forinden (fra kl. 13) har kigget ind i Studenterhuset, hvor der er ”Songwriters In The Backyard” med Karen Kousgaard, Rebekka Thornbeck, Kristian Gaarskjær (Select Captain), og Nis Gaarde (The Consolation), der præsenterer en ”songwriters circle” i stil med det man de seneste par år har kunnet oplevet på Tønder Festivalen. Samme sted kan man i øvrigt allerede i dag opleve Frederikke Bohr med band levere soul af absolut fineste karat. Ren wellness for øregangene.
Det samme må siges om trioen She Trio, der optræder den 10.07 på Vandkunsten kl. 16. Lige efter – dvs. kl. 17 – kan man så gå de 20 meter over til Huset i Magstræde, hvor det århusianske band Abekejser nok skal kunne sætte liv i de mest rytmiske dele af kroppen med deres energiske fusion af elektronika, jazz, hip-hop med mere.
Og sådan kan man sådan set blive ved. Programmet emmer i næsten overdreven grad af både talent og etableret klasse, og i alverdens musikalske afskygninger. Må hver i sær nu træffe sine gode personlige valg.