For ti år siden udgav den dengang 21-årige Carl Emil Petersen sin debutsingle som frontmand i gruppen Ulige Numre, hvor de med nummeret ’København’ hurtigt markerede sig på den danske musikscene som et interessant og anderledes navn.
I 2013 udgav Ulige Numre debutalbummet ’Nu Til Dags’ og et par år senere kom deres andet album ’Grand Prix’ på gaden. Begge albums blev taget godt i mod af både fans og anmeldere. Mere blev det ikke til, og i 2017 gik bandet i opløsning og samme år udgav Carl Emil Petersen sit solodebutalbum ’Natradio’, hvor numre som ’Finale på et filmset’ og ’Liv før døden’ var på. I 2019 udkom hans andet soloalbum ’Amager Forbrænding’, med et titelnummer der på kort tid blev et kæmpehit.
Da han onsdag aften indtog scenen på Store Vega, var det altså med et solidt materiale i ryggen, bestående af både ulige numre og numre fra hans solokarriere. Den godt 90 minutter lange koncert blev indledt med nummeret ’Skærgården’, hvor teksten ’lov mig det bedste er tilbage’ fylder en hel del. En både stærk og passende start på en koncert, der kun blev bedre som aftenen skred frem og Carl Emil Petersen med band leverede en god kombination af ballader, pop og softrock.
Det tog da heller ikke mange sekunder fra han trådte ind på scenen, til han havde fået publikums opmærksomhed. En opmærksomhed, Carl Emil desværre ikke helt formåede at holde fast i. Det skulle nemlig vise sig, at selvom vi har at gøre med en habil sanger og sangskriver, har han rent musikalsk at dømme ud fra aftenens koncert, ikke rykket sig nævneværdig de sidste ti år.
Dette kom til udtryk i en til tider noget monoton oplevelse, hvor det var svært at adskille solokarrierens numre fra musikken der startede det hele for ti år siden. Den stærke start blev dog godt fulgt op ad nummeret ’Tiden Flyver’, der var koncertens første højdepunkt, og et bevis på, at aftenens hovedperson havde til hensigt at give publikum en uforglemmelig oplevelse.
Trods de gode hensigter stod det altså hurtigt klart, at forskellen på bund- og topniveau hos Carl Emil Petersen er ret stor. Alt imellem aftenens højdepunkter var desværre en unuanceret oplevelse med et stort band (endda inklusiv blæser sektion), der kun delvist fandt hinandens nerve, hvilket gav en lidt rodet musikalsk fornemmelse.
De øjeblikke hvor Carl Emil derimod viste sig fra sin bedste side, havde han virkelig noget at byde på. Her er det værd at nævne ’Finale på et filmset’, der bød på country-galoperende guitar, markante trommer og en af Carl Emils bedre tekster, der understreger hans klare berettigelse i frontfeltet på den danske musikscene. Også nummeret ’Liv før døden’ er klasseeksempel på Carl Emils evner til at skrive velharmoneret pop med noget på hjerte.
Carl Emil Petersen havde gemt det sine stærkeste numre til sidst, jævnfør hans indledning om at lade det bedste være tilbage. Det første ekstranummer var ’Frit Land’, der med sin optagelse i Højskolesangbogen må siges at være blevet en ny klassiker og alternativ fædrelandssang, der blev leveret gennem Carl Emils store stemme og en akustisk guitar. Koncerten blev afsluttet på gehørrig vis med en af dansk popmusiks smukkeste kærlighedssange i mange år: ’Amager forbrænding’. En afslutning, der slog en tyk streg under Carl Emil Petersen som en kunstner, der også er værd at holde øje med de næste ti år også.
Dette var det sidste show i hovedstaden i lang tid. Næste år står den på ny plade og rock-barsel for Carl Emil Petersen, der blev stolt far her i starten af oktober. Vil du opleve ham på jubilæumsturen er der dog stadig tre muligheder tilbage – i dag den 5. november på Skråen i Ålborg, i morgen på Gimle i Roskilde og til sidst i Skive Theater den 13. november.