Elisabeth – Musikstalden, Næstved – 21.10.19

405A6268

Fotograf: Maria Fremming

”Elisabeth er toppen af poppen – men der skal to til en tango”

“Shit, hun er for lækker” – Jeg kunne slet ikke fokusere på andet end en labert, lækkert dansende, vuggende…og syngende Elisabeth Gjeruff Nielsen i første nummer af hende og hendes Unge Mænd-band-koncert  i Næstved.

Første nummer var ”Sotto Voce” en relativt ny Elisabeth-sang i min opfattelse. Men så legede Elisabeth “Hvornår Var Det Nu Det Var?” med publikum, spurgte til årstallet på” Sotto Voce”-albummet og sangen. Du må selv slå ”Sotto Voce”-årstallet og Elisabeths alder op, men da Elisabeth oplyste, hvilket år ”Sotto Voce” er fra, lød det, “shit, det var det år, jeg blev gift” inde i min hjerne. Og det er ved at være nogen år siden, vi holdt sølvbryllup… Nogen gamle røvhuller bliver vi, om vi vil eller ej, men alder er bare tal og, hvor er det fedt, at ilden bliver ved med at brænde i os (næsten) lige meget, hvad kombinationen af de der tal siger.

Elisabeth har altid været en sangerinde og sangskriver, der har udforsket, undersøgt den der ild i os, lyst og begær fylder meget i Elisabeths sange. Dét var da ikke ændret noget ved, da hun for to år siden udgav det ikke så lidt fede album ”Rettidig Ømhed”. ”Rettidig Ømhed ”-sangene fyldte godt op på sætlisten, suppleret af de mest uomgængelige fra bagkataloget, fx ”En Sømand Som Dig” og ”Blå mandag”, helt tilbage fra Voxpop-dagene.

Det var sådan set en rigtig glimrende og udmærket koncert med en – også mellem sangene – veloplagt og beleven, Elisabeth. But it takes two to tango, publikum, vi var vel et halvt hundrede i den hyggelige musikstald, var i udpræget og meget konsekvent grad mest til at indtage lørdagsunderholdningen, siddende og passive. Sangerinden var ellers med den trådløse mikrofon ude og synge og danse mellem bordene et par gange, men ingen reaktion. Den eneste reaktion fra publikum i løbet af koncerten faldt, da Elisabeth havde googlet Næstveds indbyggertal til ca. 80.000. “43.345 i Næstved by” lød det prompte nede fra mørket…”det er i hele kommunen, der bor 80.000!”.

Men køen til merchandise-bordet efter koncerten var lang. Elisabeth fik solgt mange Rettidig Ømhed-CD´er og skulle også signere en del eksemplarer af sin ny bog, ”Store Børn”, og folk var rigtig glade for koncerten, sagde de, fortalte Elisabeth backstage, mens hendes “Unge Mænd” pakkede deres grej.

Og de der “Unge Mænd”, for h… da et fedt backing-band, Elisabeth der har scoret sig med guitaristen, Simon Bekker givende sangerinden både med- og modspil i den ene veldrejede og præcise solo efter den anden, og organisten, Flemming Bloch, trommeslager, Søren Madsen og Rasmus Boje-Nielsen på bas, læggende den fede bund, de fede grooves til Elisabeth at synge og danse på.

To ting til sidst:

1: Jeg var godt klar over, at Elisabeth i tidens løb har skrevet en del hits til andre – ”Brændende Læber” og ”Mandagsstævnemøde” til RayDeeOhh, ”Den Lille Løgn” til Sanne Salomonsen og så, dét havde jeg ikke opdaget, før Elisabeth selv sang den i lørdags – ”Holder Øje Med Dig” til Søs Fenger. Mon ikke det var en idé at få Elisabeth med i 2020-sæsonen af  Toppen af Poppen på TV-2 ?

og 2: Der er foreløbig tre annoncerede Elisabeth & De Unge Mænd-koncerter i nærmere fremtid, jeg kan anbefale dem alle …og kom gerne i dansesko:

11.10.19 – Kulturium – Ishøj Musikteater

12.10.19 – Templet, Lyngby.

24.10.19 – Fermaten, Herning 

Kurt Baagø

Kurt Baagø

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.