Loppen i København viser endnu en gang hvilken malende mangfoldighed og næsegrus nysgerrighed at deres altid brede program er skabt af. I den kommende tid kan man således få sig nogle oplevelser ud over det normale, hvis man er tilhænger af den del af country- og roots genren, som også Tønder Festival i de senere år har kastet deres kærlighed på.
Søndag går Sam Outlaw på scenen som hovednavn. Han optrådte på Tønder Festival i 2017 – og har to udgivet to ganske roste album. Debutalbummet ”Angeleno” (2015) var lidt overraskende produceret af selveste Ry Cooder, og fremstår også mere Gram Parsons stilagtig i udtrykket end den opfølgende ”Tenderheart”( 2017), som var mere trad-country med pop-flavour. Fakta er at man trods navnet IKKE skal forvente at møde og høre en ægte Outlaw country – dertil er Sam for pæn i spyttet. Men er man til lyden af den pæne dreng i country klassen, så er Sam Outlaw bestemt med på første række.
Som opvarmning medtager han et herhjemme ret ubeskrevet blad Lydia Luce, der i 2018 udgav sit debutalbum ”Azelea”. Bestemt et album med lovende takter indenfor country/roots grænselandet.
3 dage efter er det Suzanne Santo, der indtager scenen på Loppen. Hun har et mere organisk og rustikt roots udtryk end søndagens gæster, og vil nok mere tale til tilhængere af f.eks. Shelby Lynne, Lilly Hiatt, Shannon McNally, og Allison Moorer. På hendes debutalbum arbejdede hun med produceren Butch Walker, der også har arbejdet med blandt andre Ryan Adams – og man kan i den grad høre at vi har at gøre med en kunstner , der har både kant og karakter, og som tør kradse i de pæne overflader. Ved siden af solo karrieren er hun også med i det anerkendte indie-americana band Honeyhoney.