FUCK!
Skrev adskillige musikere, kunstnere, folk fra spillesteder i aftes på deres FB-profiler, da vores store rorgænger Mette Frederiksen i aftes i den bedste sendetid aflyste festival-sæsonen 2020. Til og med august!
FUCK!!
Om der i løbet af sommeren lukkes op for arrangementer, hvor vi må være 100, 500 eller 1000 sammen vides ikke. Dit gæt er lige så godt som mit, men jeg prøver at lade være med at gætte og have forventninger, indtil Store Bededag i maj, hvor vi måske, hvis Coronasmitten holdes i ave, kan få lov til at være flere end 10 sammen igen.
FUCK! Er dog ikke den eneste reaktion fra vores kunstnere og spillestedsfolk. Baba Mufasa, alias JJ Paulo, rapper, sanger, sangskriver – herboende med rødder i Tanzania – havde jo fået sig et job på den Roskilde Festival, der nu er aflyst, slutter et indlæg, hvor han beskriver sin glæde over at blive hyret til Roskilde livsklogt og i nogenlunde fortrøstningsfuld mode:
“Livet er kort og utroligt skrøbeligt. Det værste man kan gøre er, at leve som var man lovet i morgen. Jeg er hverken lovet i morgen eller Roskilde om et år. Dog kommer jeg til at arbejde så hårdt, at det bliver umuligt for dem at overse Mufasa til programmet i 21! – 448 dage til Roskilde Festival”
Èn af de små festivaller med plads til hverken 1000 eller 10.000 tilhørere er Midsommer Festival, den foregår i en have i det indre Præstø, hører til de forhåbnings- og fortrøstningsfulde, og skriver:
“Vi mangler dog stadig en tydelig afklaring på, hvad vilkårene bliver for arrangementer med under 1000 deltagere. Vores dygtige brancheorganisation, Dansk Live, er på sagen, og vi forventer at få et tydeligt svar fra myndighederne indenfor få dage”.
Og én til, dagen-derpå-efter-aflysningen-af-festival-sæsonen-2020-reaktion, har vi fra Michael Falch, hvis comeback med Malurt og deres anmelderroste “SuperLive 2020” tour kun nåede fem spillejob, inden hele forårsturen, og nu altså festivalsæsonen var aflyst.
Bandet er nu hver for sig gået i tænkeboks om der aftale om at 2020 var det endegyldige punktum for Malurt skal revurderes. Lad os krydse fingre for at de sætter deres endelig punktum på SmukFest 2021 – ja, smukkere kan det vel ikke blive?
Michael Falch advarer her dagen derpå klogt mod, at når det hele åbner igen, at det så ikke bliver de største navne, der skynder sig at få spillet højvande i kassen igen, på bekostning af de knapt så store.
Falch siger til Fyens.dk:
”Vi er alle sammen nødt til at skrue op for kreativiteten. Det vigtigste er, at det ikke udvikler sig til et rivegilde i dansk musikliv. Store navne har store udgifter og lider kæmpe tab nu, mens mindre og upcoming artister får sværere vilkår, fordi de store vil tage pladserne på programmet i næste års kalendere”
Han understreger, at der skal tænkes som en samlet branche, at man hjælpe de mindre aktører, ligesom bookingbureauerne altid bør sørge for, at der efter store navnes optræden altid ligger et pænt overskud til spillestederne.
”Så kan spillestederne bruge de midler til at tage chancer med mindre kommercielle artister. Bureauer og de store artister, som alle vil have, må ikke udnytte situationen og malke arrangørerne for hårdt. Vi skal alle sammen vogte os for vores indre røvhul i den kommende tid”.
Gode ord fra Falch´en. Denne musikfreak og livemusik-aholic synes mest, at det er træls, rigtig træls, at der ikke bliver jazz-festivaler i København og Århus i juli, og har det gamle The Byrds-hit ”Turn Turn Turn” både det og Lars Lilholt danske bearbejdning af sangen, (der oprindeligt blev skrevet af Pete Seeger på basis af en passage i Prædikerens Bog i Det Gamle Testamente) kørende i hovedet, her er et par af de linjer i Lilholts ”For At Tænde Lys” –
“En tid er vi sammen
En tid hver for sig
En tid må vi vente
Når sejlene sys
Jeg tror at vi er her
For at tænde lys
Tænde lys
For hinanden”
Stærke ord, som også Isam B evnede at fortolke på smukkeste vis i forbindelse med hans optræden i Toppen af Poppen 2015.