Hvalfugl vækker endelig drømme til live

Hvalfugl presse

Fotograf: PRESSEFOTO

”Klar til at dele de øjeblikke vi husker”

De fleste har det med at kigge tilbage på 2020 som et år uden meget andet end skodværdi – et år lige til glemmebogen. Men så er det måske fordi, at der er gået deres næse noget forbi, at der rent faktisk udkom en stribe meget minderige album i 2020 – selvom mange af dem desværre druknede langsomt i Covid-19 snak og restriktioner.

En barsk skæbne for utallige bands og soloartister. Det er nemlig som hovedregel et ualmindeligt stort og seriøst stykke arbejde, der ligger bag en pladeudgivelse. Så når hver en krone, der er investeret i produktet føles spildt, samtidig med at der ikke kan hentes noget indtjening ind via livescenen, så er vi så langt fra et drømmescenario, som man kan være.  

Visse album nåede dog trods alt at få lidt omtale – og nogle endda også noget hæder og ære. Det gælder f.eks. for den unge jazz trio – Hvalfugl – der består af Jeppe Lavsen (guitar), Jonathan Fjord Bredholt (piano), Anders Juel Bomholt (bas). De udsendte deres tredje album – ”Øjeblikke vi husker” i efteråret 2020 – og nåede at være i Top-10 opløbet, da det anerkendte musikmagasin Jazz Special skulle kåre ”Årets jazzudgivelse 2020”. Ligesom en anden langtidsholdbar perle fra 2020 – ”Danse Macabre” med Aarhus Jazz Orchestra – måtte de dog se æren gå til Peter Rosendal with The Orchestra & Trio Mio.

Det eneste man kan fastslå ved det valg er at smag og behag – og ikke kvalitet – afgør sådan en kåring. For den fælles kerne i de nævnte udgivelser – og hos mange af de andre nominerede – var at det var et rendyrket kvalitetsprodukt.

Titlen ”Øjeblikke vi husker” fremstår jo her i 2021 nærmest profetisk efter at vi alle har gennemlevet et år, hvor vi netop har erfaret vigtigheden i at værdsætte og nyde de små øjeblikke – og erkende at vi ikke kan tage dem alle, som en selvfølge. Et år, hvor mange også har måtte sætte drømme på hold eller se dem briste.

Og netop det drømmende og atmosfæriske udtryk er den røde tråd i det musikalske univers, som Hvalfugl leverer som var det bæredygtig balsam til søgende sjæle og hvilende hjerter. Musikken er melodisk – men melankolske noter – og føles som en healende helhed, eller måske mest af alt, som en drøm, man ikke vil vækkes af.

Det bliver man så alligevel efter godt 45 minutters selskab af 13 instrumentale numre, der lavmælt kæler øregangene uden på noget tidspunkt at læne sig op ad noget der rimer på kedeligt. Det starter med ”Snefald over fjorden” – hvor Jakob Sørensen, som gæst drysser fine fnug af flygelhorn over et nummer, der fornemmes nærmest naturstridigt billedrigt på bare 3 minutter og 21 sekunder.

Som udgangspunkt er de en trio, der giver plads til hinanden – og på skift indtager hovedrollerne – og dertil er der undervejs velfungerende gæstevisit af cellisterne Gabriella Carvalho Silva Fuglsig og Rebecca Carvalho Silva Fuglsig og Lasse Jacobsen (Litte North) på trommer.      

Selvom udtrykket anes fjerlet, er der masser af fylde hele vejen igennem albummet, der fremstår som en stærk helhed. Alligevel kan det konstateres at et nummer som ”Sommereufori” (med Lasse Jacobsen) – med mere end 75.000 af afspilninger på Spotify, altså er spillet mere end 2-3 gange mere end de andre numre fra pladen. Kun ”Polardrømme” ligger tæt på med godt 69.000 afspilninger. Hvad næste ”hit” bliver, er svært at spå, selvom der altså uomtvisteligt er masser af individuelle kvaliteter at plukke af , på et album, der er åbenlyst elegant, enkelt, let, levende og ekstraordinært smukt i hele sin samlede fremtoning. Det kunne måske blive – alene bedømt ud fra titlen – ”Hold mig i hænderne” – som er endnu et behageligt og brobyggende nummer, med et budskab gemt i titlen, som vi alle lige nu kun kan drømme os hen til.

Selvom det er en instrumentalalbum, må det mest af alt kaldes lyrisk i sit lydbillede, og selvom det i hele sin fremtoning er nærende jordnært, så når Hvalfugl alligevel de himmelske luftlag med deres mange sfæriske og sensitive lag. Når guitar og cello spiller op til hinanden – og op til dulmende dans – som i ”Flakkende blikke” – så tændes lyset i både sind og krop hos mig – mens et øjebliks lykke lagres til trange tider.

Og trange tider har det været i forhold til at få albummet ud og spille i virkeligheden. Hvalfugl skulle være været startet deres lille forårsturne i søndags på Loppen i København, men måtte aflyse pga sygdom. I stedet så spiller de i morgen den 13 maj på Godset i Kolding, og siden har de her i maj to koncerter i Århus – først den 19. maj på Elværket og så den 30. maj på Gyngen.

Derudover kan de også opleves på årets Copenhagen jazzfestival, hvor de den 4. juli spiller i Karensminde kulturhus.

Mads Kornum

Mads Kornum

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.