IPEK YOLU – ALICE – 07.08.21

20210808_002840

Fotograf: Mads Kornum

"Det summer stadig af sommer ... og dansen var den kærlige kædereaktion på Silkevejen"

Ipek Yolu er et dansk band, der er præget af en verdensmusikalsk nysgerrighed og et udadvendt rytmisk og melodisk lydbillede. Den slags musik, der burde udskrives på recept i stedet for lykkepiller. Den slags musik, der har puls og positive vibrationer som sit DNA.   

Medlemmerne af Ipek Yolu Orhan Özgür Turan (Baglama saz), Lasse Agaard (elektrisk guitar) og Olaf Johannes Brinch (beats, bas og keys) spillede for første gang sammen til en improviseret jam-session under Aarhus Roots & Hybrid Festival i 2018. Tiltænkt som et særligt engangsshow, der fusionerede medlemmer fra bands som Hudna , Junglelyd, og AddisAbabaBand. Showet endte med at vare i næsten tre timer – og en kemisk reaktion var skabt. Årets efter stod de på Rising Scenen på Roskilde Festivalen – og endelig – nu her i 2021 (den 13. august) udkommer deres debutalbum ”Tropical Anatolia”. Det vender vi tilbage til i en senere anmeldelse.  

Ipek Yolu er det tyrkiske navn for Silkevejen – der tidligere forbandt kulturer verden over – og var bindeled mellem øst og vest. På samme måde forbinder bandet Ipek Yolu alverdens verdensmusikalske inspirationskilder. Tunge elektro-cumbia grooves, tropisk rytme guitar, orgel gymnastik, saz riffs og surf guitar smeltes sammen i et multikulturelt orgie af sydamerikanske rytmer, afrobeat, traditionel mellemøstlig folk, anatolsk psykedelisk folk, og snert af 60’ernes syrerock.

I går holdt de release koncert i København hos spillestedet ALICE – der havde koncerten med om en del af deres ganske spændende og mangfoldige ‘ALICE Summer Series’. Ipek Yolu er live udvidet med Benjamin Lesak Jensen på orgel/keyboards og Martin Madsen på percussion og diverse rytmeinstrumenter – og de fem funkler som en organisk helhed. Vel omkring 50-60 publikummer i en alder fra vel cirka 2 til 62 år fik sig en solbeskinnet og varm oplevelse på omkring 70 minutter. Det var musik, der påvirkede sjælen på næsten magisk og til tider på nærmest hypnotiserende vis – ikke mindst når numre som ”Ay Asam”, ”Afro Turko” og ”Mustang” beviste, at de var mindst lige så levedygtige LIVE som i de fremragende udgaver på albummet.     

Det var kort sagt musikalsk wellness og vitale vitaminer for sind og sanser. Hjulpet af at mennesker nu igen kan mødes i og omkring. Glædes. Røres. Bevæges. Hånd i hånd. På tværs af alder, køn, religion m.v. Fællesskabet i den hyggelige gårdhave blev for alvor åbnet med en dansende kædereaktion, som den smukke finale til  de sidste to-tre numre . Det var festligt, det var folkeligt – det var fornøjeligt i alt sin musikalske pragt.  

Lige præcis det prik over i’et som SIDE 33’s gode berejste ven og tidligere skribent Kurt Baagø manglede da han tidligere på ugen i Huset I Hasserisgade, så Ipek Yolu give deres første af ugens i alt tre releasekoncerter. Han var ellers ligeså begejstret og skrev på sin Facebook side blandt andet:

”Wuuu-huuuu og wolla for en fed og forrygende aften i Huset i Hasserisgade, Aalborg i aftes med Ipek Yolu, der…bl.a…spiller ifølge eget udsagn: “electronic cumbia, anatolian funk, psychedelic rock & shitloads of twang” + kunne jeg konstatere i aftes, Morricone, afro, noget azerbajdjansk og tyrkisk bryllupsmusik. Men ikke det hele i én pærevælling, ingredienserne nøje udvalgt til hver ret/hvert nummer.

Vi må stadig ikke danse til koncerter, gjorde det en smule akavet til tider i aftes. Jeg var, så vidt jeg kunne opfatte, ikke den eneste, der havde det som om, den stol, jeg var lænket til, føltes som glødende grillkul under min kødfulde bag.”

Picture of Mads Kornum

Mads Kornum

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.