Komikeren, forfatteren og debattøren Sebastian Dorset præsenterede i sin tid i ”Tjenesten på P3” den herligt spiddende og satiriske figur ’Fordoms-Per’. Jeg husker ikke om han kom ind på popmusikere, men havde han gjort det, så var det blevet et af de lange indslag, hvis han da skulle samle op på hvad ’den slags’ var blevet udsat for i tidens løb af smagsdommeri fra kultureliten, musikkritikere og andet godtfolk. Pop har højest været agtet som en omgang musikalsk kaloriefattig fast-food, og ikke noget man som f.eks. seriøs musikformidler kunne tage seriøst eller bruge mere end en bøvs tid på.
Smagsdommeri og musikalske fordomme eksisterer ikke her hos SIDE 33. Vi lytter på musikken – uden at skele unødigt til alder, køn, baggrund og genre først. Vi mærker i stedet efter puls, hjerte og brændstof hos den artist, der vil dele sine sange med omverdenen. Og netop det sidste gør at vi rent faktisk spidser ører – og lytter, når der udsendes nyt fra midtjyske Isse Sandorf Jacobsen– som udgiver sin musik under navnet ISSE.
Hun er et glimrende eksempel på at vi skal passe på med at sætte folk i bås. Hendes drømme går i musikkens retning, og bedømt ud fra hendes anden EP ”En umulig drøm”, så er det næppe en umulig drøm, at hun inden ret længe kan banke på hos ”Toppen af poppen”, og rent faktisk blive lukket ind.
Skal vi – nu hvor vi har omtalt ’Fordoms-Per” – tage lidt floskler frem, så er hun utvivlsomt det man kalder en ’pige med ben i næsen’. Hun skriver sine sange selv, og færdiggjorde i 2018 sine studier ved Aarhus Universitet som cand.jur., og hun arbejder sideløbende med musikkarrieren som jurist. Senest som TV-vært på DK4’s program ”Den Juridiske Brevkasse”. Fakta er ihvertfald at man ikke er et øjeblik i tvivl om at hun er en artist, der sætter handling bag ordene, når hun f.eks. i titelnummeret – der også er udsendt som ny single – synger:
”Ilden brænder inde i dig / Noget der vil ud og er på vej / Men lyset tænder ikk’ sig selv / For drømme kræver mere end held”.
Hendes klare røst rammer én med en indbydende og selvsikker kraft – og klarer ikke bare paragrafferne – men brænder også igennem. Det høres at det et stykke seriøst stykke arbejde der ligger forud, og er blevet til et popnummer, der ikke bare føles varmt, men også er velskrevet og langtidsholdbart. Jeg kan dog ikke lade være med at skænke det en tanke, at det måske kunne være blevet endnu bedre – og lige fået de der uforklarlige små ekstraordinære lag – hvis nummeret var færdiggjort i et samspil med en af de producere – Stig Kreutzfeldt f.eks. – der rent faktisk til perfektion mestrede og var med til at opfinde den 80’er. sound, som ISSE tydeligvis har som mål at præsentere i en frisk og nutidig udgave.
Ep’ens fire andre numre har før været ude som singler – og har alle forskellige producere. ”Så snart jeg forlod din by” – er en meget klassisk forlist kærlighedssang, der starter akustisk og bygges flot op med glimrende kor arbejde og selveste Live Johansson på cello. I mine ører bliver det simpelthen for musical-ish, og i sangskrivermæssig forstander det EP’en svageste nummer.
Der er mere pondus og power at hente i de andre tidligere singler ”Bedre dage”, ”En jeg aldrig selv vil være” og ”Dør på klem”. Ikke mindst ”Bedre dage” imponerer, som en smask hamrende iørefaldende optimistisk ’alt-på-trods’ pop-sang – formfuldendt produceret af Gabriel Uth Nielsen, som iøvrigt også har produceret titelnummeret. “Bedre dage” indeholder den slags melodiøse kvaliteter, der rent faktisk engang var et kvalitetsstempel i Dansk Melodi Grand Prix – og som er vokset ud af den pop cyklus, der havde sin storhedstid cirka dengang Rocazino var det nyeste skud på pop-himlen.
Med med ISSE – og andre ligesindede talenter – på banen, så burde der bestemt være både håb og flere gode sange i udsigt, når vi igen tager stjernekikkerten frem. Isse er uden tvivl på rette spor. Disse smagsprøver smager af mere, og lyder til at hun er ved at være fuldmoden til at servere sit første regulære fuldlængde album for hendes stadig flere og flere loyale følgere.