JUMA – ”Juma”

Fotograf: Mads Kornum

”Sangskatte mødes – og smagfuld samhørighed opstår”

Hvad sker der, når den arabiske og nordiske religions- og traditionsmusik mødes? Det var åbningsspørgsmålet i den venlige henvendelse, der tikkede ind fra Niklas Emborg Gjersøe fra folk/roots bandet Juma i en anmodning om at få deres nye album anmeldt her på siden. 

Et godt spørgsmål – som undertegnede rent faktisk nu føler jeg kan svare på efter at have debutalbummet fra dem i fulde fordragelige omdrejninger i de sidste par uger.  Der opstår nemlig en interessant og tankevækkende – og for mig overraskende – musikalsk samhørighed, der ganske tydeligt understreger nogle ganske markante fællestræk og forståelse i forhold til at udtrykke sig i sang, tekst og musik – om du tager dit udgangspunkt i en nordisk salme- og vise tradition eller i en arabisk.

Kort sagt kan man nærmest høre at barrierer og grænser nedbrydes via musikken, og det er jo i sig selv en berigelse i en stadig mere splittet verden. Det mærkes således effektfuldt i musikken – der på ”Juma” består af nogenlunde lige dele arabiske folkemelodier og ditto danske folkeviser/salmer.

Der er en behagelig melodisk samklang – og det løftes af et nærende samspil mellem fornævnte Niklas Emborg Gjersøe på kontrabas, Thilde Fjord Madsen på vokal og harmonika, Jonas Muff Rytz Jørgensen på percussion, Thomas Brunbjerg på guitar, Bilal Irshed på oud, og sidst men bestemt ikke mindst Bakri Hemmami på vokal og percussion.

Sidstnævnte er som sådan også omdrejningspunktet for dette tværkulturelle musikprojekt og reelt en hel historie i sig selv. Bandet har eksisteret i 5 år – og har optrådt land og rige rundt live (tidligere under navnet EKKO & The Syrian Roots) – og det smitter uomtvisteligt af på det færdige resultat af debutpladen – for de lyder i den grad som en velintegreret helhed. Og integration er naturligvis et nøgleord når vi vender tilbage til Bakri Hemmami. Den syriske musiker kom til Danmark i 2015 – efter at være flygtet fra Aleppo i 2013. Han bor nu i Ølgod – er nyuddannet indenfor IT, og har ikke andet end musikken tilbage fra sit hjemland. Til gengæld har den bagage også en stor værdi fordi den kan videreformidles, og integreres i en ny virkelighed, der som alt andet er bygget på historie – og ikke mindst musikhistorie. 

Juma har da også en vision, som de udtrykker således:

”Juma betyder mor på arabisk. For os står det for kærlighed, omfavnelse og styrke. Vi mener, at vi er stærkest, når vi står sammen med og omkring vores forskelligheder. Vi mener, at mødet mellem kulturer bringer styrke i et samfund. Vores mål er, at den nytilkomne arabiske kultur kan finde et ståsted i den allerede eksisterende danske. I vores musik kan man opleve mødet mellem to kulturer og religioner”.

Store ord, der rent faktisk momentvis på debutalbummet matches af lige så store musikalske forbrødringer og omfavnelser. Særligt på albummets to længste numre – og de ubetingede højdepunkter – ”Musens sang” – som af de fleste nok er kendt som en sang fra filmklassikeren ”Mød mig på Cassiopeia” – flettes sammen med en arabisk folkemelodi med samme titel som bandnavnet ”Juma” – og så opstår en ny eviggrøn magi.

At den sammenfletning kan virke så oplagt grænser til det geniale. Det er godt tænkt, det er godt udført. Ligesom mash-uppet mellem den altid underskønne ”Sensommervise” og den arabiske folkemelodi ”Hal asmar ellon” er det.  Også ”Se nu stiger solen af havets skød” får nye klædelige klæder – og såvel Bakri Hemmani og Thilde Fjord Madsen synger med indlevelse og kærlighed i respektfulde fortolkninger af forlæggene.

Pladen er generelt velspillet og rytmisk funderet med en bevægelig bund af percussion, tilsat bassens puls og vejvisning og nogle krydrende indslag fra især guitar og oud.

Personligt kan jeg hurtigt finde den karakteristiske arabiske – meget messende måde at synge på – ret anmassende, men den følelse opstår aldrig her, fordi det lige præcis aldrig bliver for meget af det gode. Bakri Hemmani er nemlig en god sanger, men han prøver aldrig af stjæle billedet fra helheden.

Pressefoto

Derfor er man sådan set allerede fra åbningsnummeret ”Fok ellna khel & El bul bul” tryllebundet i en ny verden, hvor der altså ikke er grænser for hvad man kan skabe sammen.

Kan man så ønske sige mere. Bestemt. Dette bør ikke være sidste udspil fra dette spændende kulturprojekt. Men næste gang kunne man måske håbe, at de ikke ’bare’ søger at bygge bro mellem kulturerne, men at de også prøver at skabe nye rammer for det musikalske råderum, og udfordrer hinanden udover det ret traditionsbundne, som har overhånden på de seks numre på “Juma” med en samlet spilletid på lidt over 46 minutter.   

Dette album er bestemt ikke for alle – og som sådan heller ikke et jeg personligt vil have lyst til at sætte på til enhver tid. Men det glæder mig at have fået i min samling, for dels er det musikalsk berigende , og dels er det et vigtigt vidnesbyrd om hvad musik kan – nemlig at samle mere end det deler – og at den kan være med til at åbne nye døre, når andre er lukket.     

I første omgang udgives albummet kun fysisk og som betalt download-link.

Udgivelsesformat: LP/download
Udgivelsesdato: 05.02.21
Label: Egen udgivelse via Gateway
Genre: Folk/roots

Leave a Replay

Fotograf: Mads Kornum

Udgivelsesformat: LP/download
Udgivelsesdato: 05.02.21
Label: Egen udgivelse via Gateway
Genre: Folk/roots
  • Få en banner via “Fællesskabet Side 33”

  • Følg os her

    Scroll to Top

    Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.