KINDSIGHT – “Swedish Punk”

Fotograf: Albumcover

"Skandinavisk solskinspunk"

Tænk Alvvays møder Lowly møder Radiohead anno The Bends. Et rigtigt Pitchfork-band, som Pitchfork ikke har skrevet noget om endnu. Men det skal de nu nok komme til, for der er eddermame meget kvalitet og potentiale i københavnske Kindsights debutplade, Swedish Punk.

Med den albumtitel har bandet i øvrigt beskrevet deres lyd bedre, end nogen anmeldelse eller pressetekst kommer til. Ikke at det skal afholde mig fra at fabulere lidt.

Bandet forklarer begrebet ”swedish punk” som en person, der gerne pisser i offentligheden, men ikke foran nogen. Og det er spot on. Musikken er vred, men den er samtidig forlegen. Introvert. Den vil gerne være beskidt, men er lidt flov over at ville det. Helt konkret er der masser af punk på pladen, der på ret skøn vis forenes med et skandinavisk popøre, som svenskerne jo som bekendt har patent på. Swedish Punk. Selvfølgelig.

Værket lægger ud med tre af dets hovedkomponenter – jangly guitarer, tørre trommer og pumpebas sætter scenen for Nina Hyldgaard Rasmussens vokal på åbneren ”Weekend Thieves”. Hun leder straks tankerne hen på Lowlys Nanna Schannong, og den type klang passer ret godt ind i det indie-punkede DIY-univers. Det peaker i omkvædene og temastykkerne, hvor Kindsight bare ungdomssmerter derudad med skønne melodier i både vokal og guitarer.

Det gør de også på ”Sun Is Always In My Eyes”, hvor tremologuitar og feedback smyger sig om det enkle beat og danner grobund for et flot guitartema og en fremragende omkvædsmelodi. Nummeret er en ihukommelse af en tid, hvor livet var mere ”carefree”, som bandet udtrykker det:

”Det handler om at stjæle penge fra din mor og lade, som om du løber hjemmefra. Være ’blessed’ og ude af stand til at se noget, fordi du har for meget sol i øjnene.”

Det er et stærkt billede. Og det er lige præcis den følelse, nummeret frembringer. Det er optimistisk, men det er også pissenaivt. Ikke desto mindre er det nærmest umuligt ikke at lade sig rive med af følelsen og få lyst til at danse blåøjet, skandinavisk og halvblind rundt i solen.

Det kan også blive for meget af det gode

Indimellem bliver det dog en tand for meget af det gode. Som på ”Trampoline To Me”, hvor det simpelthen bliver lidt for pænt, selvom Kindsight vedbliver at være ret charmerende. Der går tre og et halvt minuts tid, før nummeret for alvor begynder at tage fart. Mod outroen sniger der sig et par lækre guitardissonanser ind, og de er kærkomne. Men de sniger virkelig sig ind. Titter frem hist og pist. Det bliver en lille smule beskidt, men også kun en lille smule, for bandet tør næsten ikke. Det er, som om de tæmmer musikken lidt for meget.

Når det så er sagt, så fungerer Kindsights mismatch af punk og skandinavisk pop forrygende godt næsten hele vejen. Som på ”Don’t You Grow Up”, der lyder som noget fra Alvvays’ første plade. Når omkvædet går i gang, er jeg totalt klar til at skråle: ”Hey, hey, marry me, Archie”.

Guitartemaet er i øvrigt fremragende, og det er den lækreste lille detalje, når Nina Hyldgaard Rasmussen synger med på halen af det i slutningen af nummeret (”du du du du du”).

”Queen Of Cowboys” fortjener også at blive fremhævet. Først og fremmest er akkordprogressionen i verset vanvittigt flot. Den kunne sagtens være skrevet af Radiohead. Og de der hits på akkordnedgangen i omkvædet – føj for satan, det er godt. Den mere melodiske, bevægelige bas er også ret cool. Det klæder den at blive mindre statisk, selvom det for det meste bare er noget grundtonepumpning, der skal til.

Helt groft skitseret er der enormt meget hjerte og nerve på Swedish Punk. Det er uslebet, og det er sådan, det skal være – der gemmer sig øer af popskønhed i DIY-æstetikken.

Med øjne på fremtiden kunne det absolut være spændende at se en endnu mere løsluppen og beskidt udgave af Kindsight, selvom den svenske, ”pæne” punk bestemt er en charmerende og forfriskende mikstur af udtryk.

Release koncert og udlandstour

Den har du mulighed for at lade dig forføre af fredag aften d. 8. april, hvor bandet spiller releasekoncert på Spillestedet Stengade i København. Derefter drager de på turné uden for landets grænser – turen går blandt andet til Sverige og England.

Udgivelsesformat: LP/CD/digitalt
Udgivelsesdato: 25.03.22
Label: Rama Lama Records
Genre: Swedish punk/Indie-pop

Leave a Replay

Fotograf: Albumcover

Udgivelsesformat: LP/CD/digitalt
Udgivelsesdato: 25.03.22
Label: Rama Lama Records
Genre: Swedish punk/Indie-pop
  • Få en banner via “Fællesskabet Side 33”

  • Følg os her

    Scroll til toppen

    Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.