Det er rent faktisk et debutalbum det her, selvom mange nok vil mene at Klumben & Raske Penge har været en væsentlig del af deres liv i det meste af dette årti, hvor de ikke mindst med landeplagen ”Faxe Kondi” leverede et af dette ti-års mest uventede og uregerlige landeplager. Siden væltede de live scenerne rundt om i Danmark – og det hele kulminerede i 2014 med en legendarisk optræden på Orange Scene på Roskilde Festival foran omkring 50.000 mennesker.
Så trak de stikket – men arbejdede stadig – både med hinanden og med andre – i forskellige musikalske sammenhænge. De udsendte i 2017 singlen ”Gadebrænder”, i det der så småt skulle vise sig som et langt forarbejde og forspil til det færdige resultat, som nu foreligger i form af albummet ”Livet”.
12 numre – med en enkelt bossa, en enkelt ska, og så 10 numre, der primært er baseret på kærligheden til reggae i både gamle og moderne afskygninger.
Selvom de to hovedpersoner som mennesker og musikere er ret forskellige, fungerer de som makkerpar reelt, som Yin og Yang, hvilket det ganske enkle, men samtidig ret kreative cover, illustrerer på fornem og fin vis. Raske er nok den mere strukturerende og den arbejdsomme, mens Klumben – ifølge ham selv – er mere doven og rodet anlagt. De er også hver deres steder i livet – Raske er blevet familiefar, og Klumben er stadig en del af festen. Til gengæld så kan han altså noget med melodier, som Raske ikke kan og når først de arbejder sammen på en sang, så er de ligevægtige. De finder groft sagt en delmængde af de gode sider i hinanden, og bliver komfortable sammen.
Det høres på et album, som man rent faktisk automatisk får lyst til at skrue op for – lige fra det første nummer. Og nej – det er ikke bare fordi, at nummeret rent faktisk hedder ”Skru Op” og er en ligefrem personlig skildring over, det liv de rent faktisk har levet siden den dag på Orange Scene.
De har IKKE været væk. De har ikke ligget stille, de har bare ikke været at finde ved sodavandsautomaten. Men de har ikke undgået det pinlige, og de har været i tvivl om mangt og meget – som det fremgår på ”Pinlig pinlig” og ”Ska? Ska ik?”. To herlige og festlige numre, der rummer plads til humoren i de fabelagtige flow af ordstrømme, som er den helt store gennemgående guldrandede gevinst på et album, der både favner og farver, drømmer og driller, lever og ånder.
Stærke kræfter som TopGunn og Morten McCoy sætter også markante aftryk på flere numre på albummet og sammen bidrager de til ”Ghettio”, ”Prøv igen”, og ”Ansvarlig”. Det er med til at sikre et drive og en variation i en reggae genre, der ellers kan have tendens til at tage en lidt for ensrettet vej.
En ren perle på albummet – og et nummer med helt åbenlyst hitpotentiale i denne skribents ører – er titelnummeret – men den geniale linje – ” Det koster noget at lære, men det er dyrere at lade være”. Hvad dette album har kostet i lærepenge, er en ubekendt faktor, men fakta er at det har været det hele værd, for det tegner et malende, måbende og håbende billede af Danmark anno 2019 – ligesom de i den afsluttende dub genialitet ”Hva’ faen” forstår at sætte tilbageblikket i perspektiv.
For nogle år siden var de på tur til Brasilien – og det er der også blevet bossa’en ”Homies & Familie” ud af. En herlig afstikker af en sang , som salig Master Fatman med garanti ville knuselske ligeså meget, som Klumben, Raske Penge og TopGunn elskede tykmesteren.
Så konklusionen er simpel og klar – ”Livet” er ikke det værste vi har! SKRU OP! LYT EFTER!