Manden bag pladeselskabet Music For Dreams hedder Kenneth Bager. I morgen den 6. marts fylder han 61 år. Han har været en del af den danske musikscene siden han startede sin dj-karriere i 1979 på hjemegnen omkring Himmerland. Siden gik turen mod København og Daddy’s Dance Hall og The Voice, og i 1983 producerede han Danmarks første maxi-single, da han remixede TV-2’s Popmusikerens Vise”.
Og sådan har Kenneth Bager siden i nu 40 år bevæget sig videre med en farverig ’first-mover’ opskrift under hatten. En opskrift, der er baseret på såvel kunstnerisk integritet og kommercielt flair for musik med hjertelyd.
Underligt nok har han endnu ikke modtaget en Ærespris ved Danish Music Awards, selvom han har skabt tre pladeselskaber, udgivet og medvirket på hundredvis af udgivelser og remix, der samlet har solgt i milliontal – og i den grad har været manden, der både i front og ‘behind-the-scenes’ har skabt og holdt liv i klub- og DJ-kulturen på vores breddegrader.
Men der har Sivas, Rasmus Seebach, og Medina altså åbenbart i musikbranche optik udrettet nogle større ting på markant kortere tid. Til gengæld fik han sidste år – ‘Årets Pionerpris’ – fra den anerkendte og desværre nu nedlagte musikpris Steppeulven.
Fra motivationstalen lød det:
”Pionéren har i perioder yndet at omtale sig selv som en bonderøv, og hvis det stadig passer, er det i hvert fald en usædvanlig cool, fremsynet, nysgerrig, stædig, festlig og globalt orienteret bonderøv, som modtager Pionérprisen. Han er egentlig slet ikke musiker. Men hvis musik skal leve, er der brug for, at der kommer en eller anden med nogle store ører og siger: Det dér, det rykker. Og som bagefter tager musikken under armen og spiller den for andre mennesker. På en klub, på en bar, i radioen eller placerer sangen på en vel-kurrateret playliste eller en compilation. Den slags er Årets Pionér mester i. Han laver selv musik, og så er han formidler af musik. Han har i mere end 40 år hjulpet musikere og sange med at finde et publikum”.
Glæden ved musik og drømme
Og med det som indgangsnøgle til pladeselskabets Music For Dreams 20-års jubilæumsfest, så var der lagt op til lidt af en aften af de sjældne i den normalt kolde og rustikke hal ude på Docken i Nordhavn kvarteret.
I hallen var der dog enkelt og festligt pyntet op, og man mærker fra det øjeblik man træder ind, at luften simrer af positive vibes og forventninger, der rækker til mere end gensynsglæde.
Næsten 1000 billetter er der solgt til arrangementet, der i den grad har tiltrukket folk i alle aldersgrupper. En del har helt tydeligt været med på hele rejsen med Bager og Music For Dreams, men der er også en del, der ikke engang var begyndt i skole, da selskabet blev skabt for 20 år siden. En ting har de alle til fælles. De ved at der er noget at fejre, noget at sætte pris på.
Mange er klædt på til fest, andre er klædt ud, mens andre ’bare’ byder ind med normaludgaven af sig selv. Fælles er en lyst til fællesskab om dans, musik, og bevægelse.
At Kenneth Bager ikke musikalsk bare sådan kan sættes i bås er aftenens program en slående stærkt eksempel på. I de cirka 4 timer jeg er til stede kommer vi igennem en ambient lydkulisse med The Swan & The lake, lounge music med Troels Hammer, inden turen går til Ibiza først med Anders Ponsaing og så DJ Disse. Sidstnævnte, der har været med det meste af vejen i de 20 år, fik i den grad dansen sat i gang i alle afkroge med et groovy og gyngende sæt, der var med til at understrege, at i klubmiljøet er det musikken, der er stjernen – og ikke nødvendigvis artisten.
Lykken var i live
Programmet bød også på to live optrædener, der igen understregede hvor bredspektret et musikalsk overflødighedshorn at Music For Dreams menuen består af.
Først gav RKDIA en af den slags øjenåbner koncerter, der gav lyst til meget mere. Og det kommer der. Blandt andet en single med Fallulah som gæste leadvokalist. Den single kan man roligt se frem til.
RKDIA er en duo, der debuterede i 2021, hvor de udsendte deres debutalbum ”Into RKDIA”. Den dansk-norske duo består af pianisten Morten Schantz og trommeslageren Anton Eger, der blandt andet kender hinanden fra bandet JazzKamikaze, der siden 2005 har opnået større international opmærksomhed med deres originale mix af be-bop, funk, fusion, rock og hip-hop.
Med RKDIA går de ind i en anden mix-zone, selvom man stadig kan fornemme at der er noget jazz i deres rytmiske DNA. Lyden i RKDIA er dog nærmere et regulært powerhouse, som er bygget på elementer af electronica, ambient, drømmepop og improviseret beatmusik, der giver en oplevelse af en ganske unik sammensmeltning af kompleksitet og enkelhed.
”Into RKDIA” var en stærkt og vellykket afsæt med numre som duoen også i LIVE formatet formåede at løfte til ’next level’. Ikke mindst fordi de begge på hver sin måde spiller både intenst og udtryksfuldt. Anton Eger har den slags look og udstråling, der altid er en fornøjelse af se på, men som for alvor ‘peaker’ når det viser sig, at der også er en fremragende musiker bag attituden. Det er der i tilfældet Anton Eger. I næsten overvældende grad. Han er ‘the engineer’ i maskinrummet, der sikrer at Morten Schantz kan forfølge drømmene i forskellige tempi.
Det er kort sagt musikere af aller fineste kaliber, der med RKDIA i den grad har fundet deres egen lyd. Primært instrumentalt, men med vokale afstikkere undervejs. Det er dog ikke der de står stærkest. Schantz er en ganske udmærket sanger, men vejen frem vil nok være med gæstevokalister, hvis det virkelig skal matche deres instrumentale niveau.
De er umiddelbart bedst når det storladne, energien og drømmene mødes i fremdrift, som f.eks. det høres i numre som ”A Beat” og ”RKDIA II”. Her kan det reelt være svært ikke lige at miste jordforbindelsen for en stund. Det er i den grad numre, der rammer både drømmerejse og dansegulv, og samtidig formår at sende fornyelse til din øregang.
Hvis du er til M83, Nils Frahm, Radiohead, DeadMau5, Tycho, Brad Mehldau, Pink Floyd, Kraftwerk og Genesis, så skynd dig ind i RKDIA.
De spillede en del numre fra deres kommende andet album – blandt andet ”It’s on Midnight”, der i den grad havde omridset af det, der kan ende som et gennembrudshit – ikke mindst takket være det smukke saxofonspil leveret af Thomas Edinger, der kom på scenen et par gange mere, og understregede hvorfor han pt. regnes som et af vort lands bedste på sit instrument.
Siden fulgte en nærmest hypnotisk koncert med den tyrkiske trio Islandman, der i fem kvarter tryllebandt med elektronisk verdensmusik af den slags, der binder sammen, bevæger og udvider grænser for bevidsthedsfølelser.
Begge band havde alt det der skal til at gøre sig på Roskilde Festival 2023. Lad os håbe de sniger sig med i årets program.
Herefter overtog mesteren Kenneth Bager scenen med kosmisk ro omkring sig – og påbegyndte et luksiøst DJ sæt for feinschmekere, festfolk og loyale følgere.
Music for Dreams jubilæumsfest var en aften hvor musikken fungerede som lykkepiller, og hvor publikum gengældte med glade ansigter, store smil, og involvering i musikken – og ikke mindst i hinanden.
På mange plan en smuk og minderig aften i noget af det bedste selskab jeg har været i længe, selvom jeg trådte ind på en musikalsk udebane, som jeg aldrig har beskæftiget mig synderligt med før. Jeg kan garantere, at jeg vil gøre det igen.