Nye – men stadig trængte tider – for store dele af musikbranchen

405A0428-2

Fotograf: Maria Fremming

”LIVE scenernes genoplivning kræver et støttende og billetkøbende folkefærd”

I disse uger tikker aflysningerne desværre ind fra mange nye koncerttiltag her i sommermånederne – og mange spillesteder melder tilsvarende om svigtende og skuffende billetsalg. Der er mange bud på årsager, lige fra en stadig usikkerhed hos mange ovenpå den stadig spøgende pandemi, samt et efterslæb i ’bare’ af se familie og venner – og ikke mindst samles til større privatfester.

Gode og forståelige bevæggrunde. Men er du kommet dig over usikkerheden, og har corona pas i orden, og tid, lyst og penge i overskud, så er det altså LIGE NU du skal støtte musikken rundt om i sommerlandet – og gerne lokalt eller der hvor du tager på sommerferie i Danmark. Alle egne og steder popper op med nye bud på samlende musikoplevelser i sommer og sensommer. Udbuddet er varieret, og der er så meget kvalitet at hente. Vi kan ikke skrive om det hele, selvom vi gerne ville, men vi prøver efter bedste evne at pege på nogle af de steder, hvor vi tænker der er mere end god garanti for nye minderige stunder. Så selvom det er begrædeligt, at de store festivaler ikke kan afvikles, så er det også nu vi skal huske på at store oplevelser også kan findes på de små og mindre scener og festivaler.

Den nystartede Føniks Festival havde eksempelvis planlagt fire musikdage i Odsherred på Sjælland i slutningen af juli med nogle af tidens ellers varme navne Barselona, Lord Siva, Andreas Odbjerg, Calby, Angående mig og Tomas Høffding på plakaten – men de måtte aflyse på grund svigtende billetsalg.

Også en ny koncertserie i Dorthealyst ved Knabstrup under navnet HALM måtte sande at billetsalget svigtede trods stærke og solidt forankrede folkesjæls navne som Savage Rose, Peter Sommer, Oh Land, Michael Falch, Lis Sørensen m.fl. på programmet.

Arrangørerne har valgt at aflyse hovedparten af koncerterne, men har dog besluttet at gennemføre de koncerter der gav mening for alle i den lange fødekæde, der er så hårdt presset i forvejen i branchen. Derfor bliver koncerten 12. august med FOLKEKLUBBEN til noget, ligesom koncerterne den 13.- og 14 august med TINA DICKOW med band gennemføres.

Nogle steder er der dog anderledes godt gang i billetsalget. F.eks. blev koncerterne med D-A-D og Folkeklubben til 5700 Summer i Svendborg i uge 30 udsolgt, men der er netop frigivet flere billetter til de koncerter. I det store flotte ugeprogram med alt fra Drew Sycamore til Lasse Helner Band via Tom Bjerg og Carl Emil Petersen er det derfor i skrivende stund også kun sidstnævnte der er udsolgt til.    

Så er der et mindre par mindre festivaler HØST MØN og Kun for forrykte festival med hver deres særegne DNA i forhold til at præsentere primært elektrificeret rock i forskellige afskygninger – og i lækre omgivelser , med høj kvalitetsbevidsthed omkring mad og drikke udvalg. Musikalsk lokker Høst Møn med navne som ICEAGE, MAMMUT, og THE TREMOLO BEER GUT, og Kun For Forrykte Festival med blandt andre TEN YEARS AFTER, STEPPEULVENE, UFFE LORENZEN. Begge festivaler har tidligere måtte melde udsolgt, men har fået mulighed for at udvide, så også her er der stadig billetter at købe hvis man er hurtig.

Og for arrangørerne er forskellen på om du køber dine billetter i dag eller venter enorm! Der er store udlæg forbundet med at hyre artister, booke rejser, leje scener osv. Arrangørerne tager lige nu en kamp for holdet – og det er naturligvis med de risici det er at spille med på det frie marked. MEN føler du at det er vigtigt og betydningsfuldt at få livemusikken tilbage på scenerne, og give de berørte i branchen troen på at der er noget at kæmpe og knokle for, så er det med at støtte op, hvis du ved at du har tid og lyst til at komme til et arrangement. Alternativet er ofte en aflysning, med tab for alle led i fødekæden.

Vi havde tidligere i dag et interview med Danny Wickmann fra Wickmann Festival, der også havde oplevet tendensen med svigtende billetsalg. Men vi ved jo at de er derude – storforbrugerne og livsnyderne af LIVE oplevelser. Vi tog derfor en snak med fotograf Claus Munk Christensen, der blandt meget andet også var til stede på sidste års første udgave af Wickmann festival og som generelt både som frivillig og aktiv lytter kommer godt rundt i både det sjællandske musiklandskab – og som gerne tager turen til Stockholm, Göteborg, Hamburg, Herning, Horsens, Odense etc. hvis det nu er der det spiller.

I år har han udover Wickmann Festival også Kun for forrykte festival og 1-dags festivalen Cannonball på programmet, samt koncerter med f.eks. Katinka, Peter Sommer – Alene med Palle i verden, Withering Surface, The Consolation, Calby, Joyce, Carl Emil Petersen og Suspekt på programmet.  

Det blev til en snak, der synes at bekræfte, at der altså er noget at komme efter, og at der også er en værdi i at købe billetter i god tid, så man f.eks. som Claus allerede nu kan gå og glæde sig til koncerter med navne som Malurt, Dylan 80 Tribute, Suede og Deep Purple i 2022.

Claus Munk Christensen i snak med Frederik Schnoor på Kun for forrykte festival 2019 – Foto: Mads Kornum

Interview med Claus Munk Christensen –

SIDE 33 – Du var sidste år på den første udgave af Wickmann Festival – og har meldt din ankomst igen år. Hvad var det der lykkedes for festivalen sidste år, og som har gjort at du altså har lyst til at komme tilbage?

CMC”Hvad lykkedes sidste år? Det er et svært spørgsmål. Jeg tror at det faktum, at sidste års Wickmann Festival blev arrangeret og stablet på benene på kun 3 uger, samt det var på det tidspunkt (ca. 1. august) at regeringen og folketinget åbnede lidt op på bl.a. forsamlingsforbuddet, gjorde at den musikelskende del af befolkningen ville støtte op om en lokal Festival med lokale kunstnere (læs Lolland-Falster, Møn & Sydsjælland). Festivalen lå/ligger i skønne omgivelser, som gør at publikum slapper af og hygger sig.”

SIDE 33 – Er der noget specifik i årets program der trækker – eller hvad glæder du dig mest til i forbindelse med årets festival?

CMC – ”Det der trækker for mit vedkommende, er det varierede musikprogram, der spænder over dansk folk, Country, Blues rock, Bluegrass, Americana mv.

Og der er enkelte gengangere fra sidste år som jeg personligt ser frem til, bl.a. SmallStars Blues Band, Rosewood Blues Band, Walther, Jacobsen m.fl. og så Øernes Blues Band, der ikke var der sidste år”.

SIDE 33 – Betyder det noget for dig at festivalen er lokalt forankret?

CMC – ”Ikke for mig personligt, men for de lokale i Nykøbing F. tror jeg det betyder meget. Det er noget man ser i alle lokalsamfund og det er ikke kun inden for musik det gælder. Det gør sig også gældende for idræt og andre former for kulturelle begivenheder”.

SIDE 33 – Du er selv aktiv som frivillig fotograf m.v. for flere spillesteder. Har ’verden’ og mulighederne åbnet sig for dig som forventet i tiden efter den seneste genåbning den 6. maj?  – og hvad ser du tilbage på som du største oplevelser i de sidste par måneder som aktiv frivillig og kultur forbruger?   

CMC – ”Med genåbningen d. 6/5 fik hele landet mulighed for endelig, efter flere måneders nedlukning, ganske langsomt at vende tilbage til en mere normal hverdag, selvom den stadig og stadig er præget af corona epidemien.

Det er de muligheder som lettelsen af restriktioner har givet, at befolkningen har fået mere glæde i hverdagen og der har åbningen at spillesteder, biografer, teatre mv. været en meget vigtig del af dette.

Faktisk så har det hele været ”den største” oplevelse. Den første koncert på Stars d. 6/5 var jeg der som gæst, mens jeg deltog i de 5 følgende koncerter på Stars som frivillig, bl.a. som musikafvikler til Ivan Pedersen og Michael Falch koncerterne. Men der har også været flere andre gode oplevelser. DophaGimle som fotograf, Søren Andersen, Esben Just, Miriam Mandipira, Per Gade, Kjeld Lauritzen, Søren Frost og The White Album som service på Stars. Derudover har det været skønt igen at kunne komme på fodbold stadion igen og følge favoritholdet i Superligaen. Det har været fantastisk.”

SIDE 33 – Udbuddet af koncerter er stort lige nu, og mange melder om svigtende billetsalg. Hvad afgør primært om du køber billet eller bruger din tid som frivillig på et arrangement?

CMC – ”Som udgangspunkt er jeg en kæmpe musik elsker. At stå blandt publikum og synge, rocke og drikke fadøl er så mentalt vigtigt for mig. Det er derfor at jeg bl.a. køber billetter til koncerter. Som frivillig får jeg en helt anden oplevelse, som er lige så vigtig for mig. Som gæst hygger du sammen med det øvrige publikum, mens du som frivillig ser masser af glade publikummer, hvad enten du står i entré, garderobe, er i baren eller er fotograf for spillestedet. Eller som koncertafvikler som jeg også er, kan servicere bandet og dets crew når de møder ind til spillestedet og skal sætte gear op og lave lydprøve, samt selvfølgelig sørge for at bandet føler sig hjemme og får optimal forplejning på spillestedet.

Den positive respons man får fra band og publikum er ren balsam for krop og sjæl – i hvert fald for mig.

Om jeg vælger at være frivillig, afhænger af om jeg kan få det til at passe ind rent tidsmæssigt. Der skal ikke være for stor afstand til eventen og min bopæl, der er i Stege, Møn. Der syntes jeg at Vordingborg, Næstved, Stubbekøbing, Nykøbing F. og Roskilde er indenfor det jeg kalder passende køreafstand.

Om jeg køber en billet, afhænger af kunstneren, f.eks. større udenlandske kunstnere. Der er afstanden ikke afgørende. Jeg har været i Stockholm, Göteborg og Hamburg til koncerter og i Danmark har jeg været i Herning, Horsens, Odense & Tange Sø Festival ved Bjerringbro og selvfølgelig København. Eller hvis der kommer noget som er meget lokalt, som f.eks. Jesper Binzer på Sukkerfabrikken i Stege for 3 uger siden”.

Mads Kornum

Mads Kornum

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.