Rikke Thomsen med Band – Stairway, Vanløse – 23.10.21

Rikke Thomsen af Anne Haldager (17)

Fotograf: Anne Haldager

“From Small Things (Big Things One Day Come)”

Det nye hyggelige spillested Stairway i Vanløse er opkaldt efter sangen ”Vanlose Stairways” – som Van Morrison skrev i start 80’erne, da han boede i Vanløse. Stairway er centralt beliggende lige ved metro og s-togstation og er derfor let fremkommeligt for de fleste, der har til huse i hovedstadsområdet eller i retningen mod f.eks. Ballerup, Frederikssund etc. Et lille spillested, med perfekte rammer til store oplevelser med artister på vej op af karrierens trappestige.

Fra Sønderjylland er det geografisk lidt langt – men at der ikke er langt mellem en af egnens nyeste stjerneskud – Rikke Thomsen – og publikum her i København (for det er Vanløse nu engang for en sønderjyde) – gav de 80 minutters koncert og efterfølgende hygge i merchboden et klokkeklart bevis på.  

Rikke Thomsen lagde ud med ”Dæ & Monet” alene på scenen, hvor der på trommesættet bag hende stod RT. Det kunne være initialerne for hovedpersonen, men det kunne også stå for ”ret tjekket”. For når Rikke Thomsen står der med sin ’synnejyske’ charme, selvtillid, ”Born in the USA” t-shirt og læderjakke, så ligner hun godt nok en artist, der er i sync med sig selv, sit materiale, sin samtid og sit publikum. Men det kommer selvfølgelig heller ikke ud af ingenting. Rikke Thomsen har arbejdet hårdt og længe for at stå hvor hun står nu.  

Som det fremgår af vores anmeldelse her på siden – så er hendes debutalbum “Opland” – mildt sagt fremragende heartland-pop. Stemningsfuldt og iørefaldende på overfladen, og med en masser af vedkommende hjemstavnshistorier, der har underfundige tråde til den virkelighed, som vi alle er en del af uanset lokalitet og ophav.

Live er Rikke Thomsen en herlig, humoristisk og levende historiefortæller, hvor det ’synnejysk sproch’ er afløst af mere fælles flydende rigsdansk, og undervejs slår hun sågar over i storkøbenhavnsk dialekt, når hun beretter om forskellen på at være på besøg hos mormor på hjemegnen eller hos farmor i Herlev og ved hendes far i København.

Hun får også sat stærke billeder på opvæksten i Blans – den årlige byfest, som reelt er det eneste der sker der, og om teenager drømmene derfra, der selv på en blå mandag ikke gik længere end til Kolding Storcenter osv. Alt sammen historier, der var med til at give et næstekærligt indblik i baggrunden for de 10 stærke sange, som hun har begået på debutpladen.

Dagen før havde hun spillet i en udsolgt koncert på hjemmebane i Sønderborghus, mens godt 50 publikummer var mødt op for at være en del af den ”fest” som Rikke Thomsen roligt – men insisterende – fik pisket op med virkemidler, der var et naturligt miks af Bruce Springsteen og Allan Olsen.

Måske der havde været lidt flere til denne første koncert som hovednavn med band i hovedstadsområdet, hvis ikke samtidigt at selvsamme Allan Olsen havde lagt beslag på et par tusinde mennesker i DR Koncerthuset, alt imens Jonah Blacksmith indtog KB Hallen.

Jo tak, jyderne indtog i den grad København denne lørdag – og de gjorde det – efter flere tilbagemeldinger at dømme – alle med høj klasse, stil og nogle sangskatte, som har det skønne fællestræk, at de rammer bredere end de fleste, selvom de som udgangspunkt alle har lokalt til rode i hver deres nærende ‘randområder’. Tænkevækkende. Glædeligt. Livsbekræftende.

Med sig havde Rikke Thomsen sit faste band Peter Parmo Overby, Andreas Bek Mortensen og Lasse Bruun. De leverede bestemt varen, men vil med garanti komme til at lyde en tand mere tight og lune i lyden og samspillet, når der kommer lidt flere koncerter ind under huden. Der anedes lidt mangel på varme og inderlighed i f.eks. lidt for ’så er der leveret” udgaver af ”Vausen”, ”So æ det beest æ ve” og ”Var æ Knausgård”, hvilket gjorde at de tabte lidt kvalitet, målt op imod de helt og aldeles stemningsfuldkomne udgaver på albummet. Til gengæld var der både humor og masser af hjerte i kor arbejdet på ”Marie Schöne”, der var et af tre numre, der var medtaget fra hendes første EP ”Om’ven hjemve” fra 2019.   

Mod slutningen blev der skruet om for festen med numrene ”Ballade” og ”Kun æ minde me hjem” – og Rikke Thomsen og hendes band beviste til fulde at hun live sagtens kan konvertere fra heartland-pop snedker til heartland-rock rebel. Det var ikke bare festligt, det var simpelthen fremragende.

Og så skulle det endda blive bedre endnu, da hun sagde tak for i aften med en rock ruskende fuldfed version af ”Opland”, der i den grad blev foldet ud med top tænding og elektriske guitar soloer af den slags, der vil meget mere og meget andet end bare blær. Et uomtvisteligt bevis på at Rikke Thomsen er en artist og en musiker, der har et vingefang, der er langt større end det vi indtil nu har set. Bandet fik lov herefter at få fyraften – mens Rikke Thomsen alene på scenen gav to ekstra numre – ”Mojn” og ”Ballebrovej 2” – til udelt begejstring og sågar fællessang i ”Mojn” omkvædet.

En ægte optur af en ”Opland” release koncert kunne ikke være blevet afsluttet meget bedre. Og tro mig. Når rygtet er spredt, og det bliver det langt inden Rikke Thomsen har været 40 år i branchen – så er det hende, der står på scenen foran en fyldt DR koncertsal. Den dag kan jeg også – (uanset hvem der så ellers spiller i byen!).   

Foreløbig kan man opleve Rikke Thomsen på en lille hyggelig ”VINYL TOUR” til nogle minikoncerter á 20-30 minutter i denne uge – primært hos lokale plade pushere. Her vil Rikke Thomsen fortælle om “Opland” og sælge vinyl og CD’er.  

Alle foto af Anne Haldager – bortset fra det sidste der er taget af Mads Kornum
Mads Kornum

Mads Kornum

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.