Rikke Thomsen – ”Opland”

”Lyden af Springsteen, Knausgård å mæ på pop-crawl i Sønderjylland”

Der var engang en artist, der kaldte sig R. Noor. Hun kom vidt omkring, og der blev klappet hjerteligt til de mange live optrædener, hvor det var tydeligt at hun ud over at være en god sanger og sangskriver, også var en ekstraordinær dygtig guitarist med en frydefuld klang i sit spil. Hun udsendte et par engelsksprogede singler, blandt andet den fredfyldte julesingle ”I’ll be safe for Christmas”, som varmt kan anbefales som en fast juletradition.  R. Noor varmede op for navne som Allan Olsen, Niels Hausgaard, Søren Huss og Tina Dickow – og i krogene begyndte man at tale om der da vidst var en ny Tina Dickow på vej.  

Men det viste sig at R. Noor hverken ville være R. Noor eller en ny Tina Dickow – hun ville helst være sig selv – Rikke Thomsen fra Blans i Sønderjylland. Så hun finansierede selv indspilningen af EP’en ”Om’ven hjemve” med seks singer/songwriter numre på dialekt. Den blev udsendt i første halvdel af 2019 og skabte masser af opmærksomhed og her på siden kvitterede vi med 5 ud af 6 mulige ’side 33 skiver’ – blandt andet med denne begrundelse:

“Seks numre – som man nok skal være indfødt Sønderjyde for virkelig at forstå – men som alligevel giver en masse – for hun er en fremragende historiefortæller – og ikke mindst en fortryllende formidler af stemninger”

Så meget opmærksomhed fik Rikke Thomsen at hun samme år blev den yngste modtager af den ærefyldte ”Modersmål-Prisen” – en pris som også gode folk som Benny Andersen, Per Vers, Steffen Brandt, Niels Hausgaard, Per Højholt, Klaus Rifbjerg, Ib Spang Olsen, Hanne Reintoft, Susse Wold og Hendes Majestæt Dronning Margrethe II tidligere har modtaget.

Rikke Thomsen havde tydeligvis rykket ved noget – bevæget sin samtid med sit billedrige sprog, og havde derved sat fokus på at udvide grænserne ved at blive indenfor dem. Vise at man som ungt menneske stadig kan vokse ved at tage sin historie i bagagen, og ved at stå ved at man godt kan være både rodfæstet og rodløs, og at der også er masser af liv ind i mellem troen og tvivlen.  

Foto: Mads Kornum

Nu er debutalbummet ”Opland” så landet, og igen synger Rikke Thomsen på klingende sønderjysk om sit ophav og opland – på godt og ondt. Noget som ligger helt naturligt indenfor f.eks. den amerikanske roots, folk, blues, og country tradition, men som overraskende få har givet sig i kast med herhjemme – og slet ikke på modersmålet eller dialekt. Sangskrivermæssigt er det tydeligt at Rikke Thomsen har nogle amerikanske inspirationskilder, som er med til at give næring til hendes egen lyd. Ekkoer fra Tracy Chapman, John Mayer og ikke mindst Bruce Springsteen høres tydeligt over de 10 velskrevne numre, der er fordelt på 40 minutter.

Men hvor Bruce Springsteen er kendt som kongen af ’heartland-rock” – så kører Rikke Thomsen den på ”Opland” stilsikkert hjem til Blans og omegn – og ud igen – med en omgang iørefaldende og særdeles gennemført ’heartland-pop’. Men der er både glød og glans over Blans når først musikken spiller.

Det er tydeligt at Rikke Thomsen og hendes primære samarbejdspartner omkring albummet – Søren Andersen – har taget et klart valg omkring lyden på albummet – og det betyder, at man som lytter mødes at et album med masser af sammenhængskraft og en høj grad af lyttevenlighed. Søren Andersen – der er medejer af Medley Studierne i København – hvor albummet er optaget, er ellers kendt som et af vort lands bedste rockguitarister og producere (Jesper Binzer, Electric Guitars, Sanne Salomonsen, Glenn Hughes m.fl) men afslører da her at han også besidder et bedre popøre end de fleste.  

Når Rikke Thomsen serverer 10 sange på dialekt, er det naturligvis de færreste der kan forstå det hele. Jeg kan heller ikke – men det gør mig blot nysgerrig, og pirrer min aktive lytning. Helt ligesom når jeg lytter til en Bob Dylan tekst hvor jeg heller ikke forstår eller kender alle ord eller vendinger, eller når jeg lytter til Nena (tysk), Kaleo (islandsk), Zucchero (italiensk), Teitur (færøsk), Ulf Lundell (svensk), Henning Kvitnes (norsk), Amadou & Mariam (fransk) osv.

Langt de fleste mennesker lytter i øvrigt alligevel ikke efter teksterne – men lader sig mere fange af stemninger, melodier, energier og beats. For dem vil der være masser at blive fanget af på “Opland”. Så stor cadeau for at synge på sønderjysk, og præsentere et sprog, der i den grad er både sangbart og gangbart. Det lyder da også bare mere charmerende at synge ”Hva ska vi ha å knau i auten?” end ”hvad skal vi havde at spise i aften”, ikke sandt!

Og Rikke Thomsen er sulten efter at vise hvad hun kan og hvad hun har på hjerte – og hvad hun er inspireret af. Om det er Bruce Springsteen i ”Hunge hjerte” eller om det er den norske forfatter Karl Ove Knausgård, som der refereres til i den mesterlige åbningssang ”Var æ Knausgaard”. Tekster der har det til fælles at de rummer masser af nærvær, eftertænksomhed og refleksion – og vel vigtigst af alt har den sammenfattende konklusion, at det dybest set drejer sig om at være sig selv, stå ved sin baggrund, og tro på sin fremtid. .

Musikalsk leverer Rikke Thomsen tidløst fra en pop åre, der garanteret er ældre end hendes egen årgang 1990. 80’er lyden fylder formfuldendt albummet ud, men ikke som kitsch, eller som en forsøg på at være moderne retro – men langt mere af kærlighed til en sound, der beviseligt fungerer og er langtidsholdbar. Og måske netop derfor kan man også høre to af den slags kærlighedsballader, der sagtens kan matche både Thomas Helmigs ”Nu hvor du har brændt mig af” og  Anne Linnets ”Tusind stykker” – i form af numrene ”Vausen” og ”Do æ det beest æ ve”. To nye evergreens kan sagtens være født her.

Ga vie hvem do æ

Nå hvo æ ti den æ gaun

Ga vie om do æ jen det helle ve glem end å haus

Å ga vie hvodan det æ

å bliu gammel uen mæ

Gør det lich så ondt som å bliu vausen uen dæ?

– fra “‘Vausen”

Ja, sådan kan det siges hvis man har en poetisk åre, der nok udtrykker sig på sønderjysk, men også trykker på nogle af de knapper, der vel sidder i os alle, om vi lever vores liv i Blans, Boderne, Ballerup, eller Bogense. På den smukke ”Dæ & Monet” er Rikke Thomsen tilbage i den akustiske stil fra ”Om’ven hjemve” – mens det efterfølgende ”Kun æ Minde Me Hjem” sammen med ”Ballade” er albummets to ægte pop-baskere.

Rikke Thomsen benytter generelt et større persongalleri og stednavne i sine sange, og trækker den røde tråd til debut EP’en ved igen at have f.eks. Maria Schöne med i en sang, hvilket igen gør hendes fortællende tekstunivers både ægte og levende.

Og ægte og levende det er Rikke Thomsen. Ja, det er vel ikke helt til at forstå hvor god hun er – medmindre du altså er Sønderjyde. Men jeg synes nu, at jeg efter at have haft “Opland” i heftig rotation, forstår at konkludere at ”Ballebrovej 2” i stemning og tekst på alle måder lander på samme høje hylde, som f.eks. Springsteens ”Streets of Philadelphia”. For selvom jeg aldrig har været i hverken Blans eller Philadelphia så røres og rammes jeg af numre, der bare har den ubeskrivelige horisontale stemning , der også kan være med til at skabe soundtracket til ens egen road movie.

Der er masser at sætte pris på ved dette album, og det skulle undre mig om ikke det afspejler sig ved næste års prisuddelinger til f.eks. ‘Carl Prisen’ og ‘Steppeulven’.

Udgivelsesformat: LP/CD/digitalt
Udgivelsesdato: 22.10.21
Label: Mermaid Records
Genre: Heartland-pop

Leave a Replay

Udgivelsesformat: LP/CD/digitalt
Udgivelsesdato: 22.10.21
Label: Mermaid Records
Genre: Heartland-pop
  • Få en banner via “Fællesskabet Side 33”

  • Følg os her

    Scroll to Top

    Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.