Savage Rose – Elværket – 02.11.19

Tønder_Dag_1 (76)

Fotograf: Brian Selander

"En koncert af en anden (og bedre) verden"

“F U L D S T Æ N D I G F O R R Y G E N D E koncert med Savage Rose!! Min første men ikke sidste. Man er jo nærmest i trance. Beruset uden alkohol. Grund lykkelig. Tom for ord. Fyldt op med energi.”

Ordene er ikke mine, det kunne de såmænd sagtens være, bortset fra, at min første Savage Rose-koncert ligger mere end 50 år tilbage. Vedkommende, min følge-svendinde, der fik sin Savage Rose-mødom taget i Holbæks Elværk i lørdags, var endnu ikke født, da Annisette og The Savage Rose begyndte at spille for mig og tusindvis andre i 1968. Alligevel er Savage Rose-novicen og veteranens oplevelse af Holbæk-koncerten i forgårs påfaldende, sammenfaldende: Trance, lykke, energi…og tilføjer gerne: kærlighed, håb…

Allerede tidligt i første sæt var der gåsehud og rejste nakkehår-momenter, de gamle sange “Wild Child”, “Your Daily Gift”, “Black Angel”, skønsomt blandet med nyt fra Savage Roses efter-Thomas Koppel-efterliv. Annisette shaman-agtigt syngende og talende med sin smukke gamle, dybe, småhæse, 71 år gamle stemme…og hvirvlende, dansende. Band´et, nu med ny orgel/tangent-mand, den 3. efter, at Palle Hjort forlod Savage Rose sidste år, Daniel Fridell, sejt groovende, ualmindelig smittende, veloplagt spillende.

Men det var andet sæt i lørdags, der fuldstændig fejede benene væk under mig, fik mig løftet op i rummet, svævende i en trance, hvor man oplever på én gang at være fuldstændig tilstede og langt væk i en anden (og bedre) verden. Som jeg husker det spillede Savage Rose hele andet sæt ud i nærmest ét flow med Annisettes manende mellem-numre-monologer faldende naturligt ind i flow´et. Første nummer i andet sæt, den dybe, dybe sært fascinerende, i valsetakt, “Darling Dear” fra det nyeste album “Homeless”, glidende over i instrumentale “Byen Vågner” og “Dear Little Mother”. Hvad, der så skete derfra og til kulminationen i “The Messenger Speaks” står noget uklart, men efter “The Messenger Speaks” (tilegnet Malcolm X) tog Annisette os blidt ned i nærheden af jorden igen med “What Do You Do Now”, oprindeligt fra samme album – “Babylon”, Savage Roses jazz-tintede gospel-album fra 1972 med Ben Webster på sax, NHØP, Niels Henning Ørsted Pedersen, bas og Alex Riel, trommer.

“Babylon” kronjuvélen i min Savage Rose-pladesamling, og “The Messenger Speaks”” samt “What Do You Do Now” er helt nødvendige på enhver Savage Rose-koncerts sætliste. Jeg tror faktisk ikke, jeg har været til en eneste Savage Rose-koncert, hvor dé to Babylon-numre ikke var med. Jow, min allerførste Savage Rose-koncert i 1968…hvor, nu kommer jeg i tanke om endnu et nummer fra 2. sæt i lørdags, “Open Air Shop” psykedelisk nummer fra debutpladen selvfølgelig var med. “Open Air Shop” i lørdags, spillet og sunget mindst lige så bevidsthedsudvidende/psykedelisk og medrivende som dengang i 68.

Ekstranumre hører jo til. Der var intet, intet, intet galt med “Balladen Om Den Store Hest” og “Freedom To Love” til at sende os hjem og kysse på. Tak for ekstranumrene, men med dét andet sæt The Savage Rose gav os i Elværket, sent lørdag aften, var ekstranumrene, ikke overflødige, menøhh, fin ekstra bonus at vende tilbage til virkeligheden på.

OBS : alle fotos er fra tidligere koncert på Tønder Festival 2019
Kurt Baagø

Kurt Baagø

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.