Dette album fra Stephan Grabowski har man kunne nyde digitalt siden september sidste år. Med den efterhånden velkendte forsinkelse, der er på alt vinylproduktion i Europa i disse år, udkommer det nu så endeligt på vinyl den 03. juni 2022.
Men selvom albummet generelt er en nydelsesfuld omgang verdensorienteret art-pop, så er det bestemt ikke et album uden kant eller karakter.
Det skulle da også undre, hvis man kender til Grabowski’s musikalske baggrund. Han har altid gået sine egne veje, og ”Elektrisk Sommer” lyder da heller ikke som andet på den danske musikscene lige nu. Man fristes faktisk til at tildele ham hans helt egen genre; ‘bridge-pop’. Og dog, for Grabowski putter du ikke i kasser.
Ud over at være solist – er han også en del af den dansk-pakistanske Sufi-rockgruppe Rocqawali. Kigger man længere tilbage har han også været en del af bands som Lars H.U.G & The Zombies og den tidlige udgave af Love Shop, og samtidig har han været sideman og producer på utallige danske udgivelser. Senest har han også siddet bag trommerne i Det Kongelige Teater’s udgave af ”Lazarus” – David Bowies forestilling, der lige akkurat nåede at få premiere inden hans død for seks år siden.
I det hele taget har Stephan Grabowski været omkring sig i sit liv, som en nysgerrig og søgende musikalsk kosmopolit, der også har lavet et vidtrækkende pionerarbejde, som musikalsk brobygger mellem Danmark og tredjeverdenslande som Indien, Pakistan og Etiopien. Det har han beskrevet nærmere i sin anmelderroste bog ”Engle i mit cockpit, der ligeledes udkom sidste år.
I den forbindelse gav han et interview til POV International, og fortalte blandt andet:
“Jeg havde virkelig lyst til at prøve noget nyt. Jeg kedede mig røven ud af bukserne over, hvad jeg hørte på P3. Jeg tænkte, der må være noget andet derude. Der er en kæmpe verden derude, og vi bor på et lille bitte knappehulshoved af en ø, der hedder Sjælland. Men det er ofte som om, vi tror, vi bor i verdens navle. At det ér verden. But it ain’t,”
Det er i stedet blevet historien om en søgen efter at dumpe ned i sindstilstanden, og det høres på ”Elektrisk Sommer”, der i den grad bygger bro mellem en mere vestligt poporienteret singer-songwriter tradition og det rytmiske sansebombardement, som man finder det i afrobeat og i Bollywood.
Himlen åbner sig, og albummet følger med
“Elektrisk Sommer” er optaget i Danmark, Indien og Etiopien, med sublime musikere fra de pågældende lande , og er et album, der blander aktuelle og indholdsfulde danske tekster med fuldfede grooves og musikalske farver fra helt andre himmelstrøg end de nordiske. Ikke desto mindre fornemmer man dog tydeligt den søgte fusion af det bedste fra de to verdener.
Ikke mindst på to af albummets helt klare lyspunkter Lys og Jordens salt, hvor der i den grad er gjort godt i mellemlagene, i melodi, i korarbejde og den rytmisk leg. To eksempler på at et godt popnummer godt må tildeles mere end fem minutters spilletid. Jordens salt har nærmest noget Peter Gabriel-ish over sig. So Good!
Grabowski drysser nu generelt om sig med numre på et imponerende højt niveau. Albummet åbner med det over seks minutter lange ”Himlen”, der havde været udsendt som single i en ’radio edit’ version. Det klæder den at blive foldet helt ud, med effektfuldt børnekor, der på forunderlig formår at skabe en følelse af at der bygges bro imellem himmel og jord.
Et nøglenummer på en plade, der fungerer bedst når det rytmiske spor og de legende lag får lov at vise vejen, som det også sker i det iørefaldende titelnummer, der også har været ude som single, og ikke mindst i ”ild”, der i den grad brænder igennem, med en hel verdens desperation pakket ind i en dansk poppende indignation. Ægte og glødende fusions-pop.
Trist at det lige blev det nummer, der sammen med “Regnbuer” er udeladt i album versionen. Sidstnævnte er lidt nemmere at undvære, ligesom de forholdsvis musikalsk ganske ordinære ”Guldsmed” og “Fuglen synger sin frihed” reelt er det. I mine ører er Grabowski bare bedst når han har mest muligt i spil, og ikke nedtoner virkemidlerne – med den blidt skvulpende “Havet” som den bølgende smukke undtagelse.
Bestemt et langtidsholdbart, gennemarbejdet og håndspillet album, fra en mand med en mission, der stadig er på rette vej i forhold til at bygge bro mellem kulturer. Den mission er ikke blevet mindre end da Grabowski for 25 år udsendte sit andet album ”Underligere end kærlighed” – et slags ‘broderalbum’ til ”Elektrisk sommer”.
Kan man købe en BroBizz til Stephan Grabowski, så køber jeg i hvert fald gerne, men foreløbig glæder jeg mig over at få en forhåbentlige lang elektrisk sommer i fulde omdrejninger.