Tom Bjerg er navnet på en 47-årige sanger og sangskriver – der har sin base på Fyn – og så er det ikke mindst navnet på det band projekt, som han har godt kørende sammen med et velsmurt hold af lidt yngre fynske musikere – Peter Kohlmetz Møller (keys), Anders Thambo Rasmussen (bas), Mads Stephensen (trommer) og Trine Lund Sørensen (kor).
På debutalbummet flankeres bandet af en velproportioneret blæsersektion, der består af Anders Ringgaard Andersen, Mads la Cour, og Rasmus Stavnsager – og det er med til at skabe lydbilledet af et nutidigt pop-rockband, der både har håndværket i orden, og hjertet med – og på det grundlag får placeret et melodisk og magnetisk aftryk, der allerede fra første gennemlytning gør indtryk, og blot vokser i værdi – jo mere man som lytter kommer ind på livet af de enkelte sange.
Og det er netop livet – naturen – kærligheden, som Tom Bjerg ganske glimrende, midtlivs-modent og eftertænksomt får sat vedkommende og væsentlige ord på i sine tekster.
Tag nu bare teksten til i ”Hurtigt ud, hurtigt hjem”, der udspringer sig at en konkret oplevelse om at den ældste søn skulle flytte hjemmefra. En såre stærk og sigende tekst – på en ærligt fortællende og usentimental måde, som mest af alt bare er rammende på en måde der kan mærkes. Ikke mindst fordi nummeret også hjælpes godt på vej af en rytmisk tæft, som bringer minder om Gnags på deres bedste dage.
Det samme kan siges om lyden på et nummer som ”Så langt” – der har et betagende tilbagelænet groove og et dulmende drive, der støttes op af lækkerlydende keys-strygere og en nænsom blæsersektion. En skinnende pop perle med åbenlys langtidsholdbarhed – ligesom den Donald Fagan (Steely Dan) farvede ”Ny start” – der for en stund giver fynsk husly til lyden af amerikansk vest-kyst rock.
I den hele taget farver og fylder det rytmiske markant på et album, der især imponerer ved at give klaviaturet godt med plads til at lægge masser af livgivende lag på sammen med den bramfri blæsersektionen . Det medfører f.eks. at et nummer som ”Små og store vaner” rent faktisk bliver direkte vanedannende med en lyd der både er ligetil og fuld af lag under overfladen.
Der er således ingen af de ni numre – med en spilletid på omkring 38 minutter, som efterlades alene med en simpel pop-formel. For Tom Bjerg er uden tvivl meget mere end det – og det fornemmes fra første tone, at musikken er skabt med bidrag fra alle musikere. Det er kort sagt samspillet, der hæver helheden, og de evner som når Rugsted & Kreutzfeldt var på toppen, at forene gode dagliglivs tekster med velproduceret og velspillede arrangementer i tempi til enhver formkurve.
Der er masser af kvalitet i alle spor, uanset om det er i det bølge skvulpende lydbillede i den naturelle “Når natten”, eller om det er den fløjlsbløde duet ”Nord”, den folk-poppede ballade ”Lad os gå” med jazz noter eller om det er fra en mere direkte pågående pop/rock sang ,som det glimrende åbningsnummer ”Timer nok” – med småcorny 70’er agtigt kor i baggrunden. Det spiller groft sagt det hele – og på egne præmisser i inspirationskildernes milde skær.
Albummet lukker med ”Hvis vi skal” – der på hele 6 minutter og 39 sekunder – får lov at spille sig helt derud, hvor årets bedste og måske længste pop-tur udvikler sig til en musikalsk optur af dimensioner.
Det første bjerg er besteget. Lad os nu håbe at det desværre stadig herskende ungdoms tyranni i den danske musikbranche ikke forhindrer Tom Bjerg i at blive indstillet i diverse kåringer som ‘Årets Debutant 2020’. Det vil være en tom fornemmelse ovenpå et album af den karat!