Uffe Steen Trio & Vestbo Trio – “Grooves”

Fotograf: Albumcover

“En albumtitel, der næsten siger det hele”

Originalitet og virtuositet er ord, som alt for sjældent med rette kan bruges i en anmeldelse. Det kan de her.

Guitarmesteren Uffe Steen og hans lærling Michael Vestbo har slået deres to respektive trioer sammen til en fælles indsatsstyrke. Resultatet er ganske enkelt både imponerende og fremragende, selvom det selvfølgelig ikke automatisk bliver dobbelt så godt, som et album ’bare’ med Uffe Steen Trio eller Vestbo Trio. Til gengæld bliver det en helt anderledes og særdeles smagfuld oplevelse, som det er ganske let at blive suget ind i, og svært at blive suget ud af igen.  

Sekstetten lyder til at hvile i sig selv, uden på noget tidspunkt at blive for selvtilfreds eller rygklappende.  De begyndte som et koncerteksperiment i 2018, der siden vist sig særdeles levedygtigt, med en stribe succesfulde turnéer og det fælles livealbum “Doppler Effect” til følge. Efter et 2021, hvor begge trioer har udgivet nye albums hver for sig, er Uffe Steen Trio & Vestbo Trio nu ude med albummet ”GROOVES”.

Publikum gør en forskel

Et album, der holder hvad det lover i titlen, og lidt mere til. Det er lyden af ét ensemble, der tydeligvis har udviklet et fælles sprog. Musikken er både groovy, blues’et, jazz’et, tilbagelænet og frembrusende på en gang – men først og fremmest mærkes den LEVENDE!

Det er den så også. SIDE A er optaget LIVE på Fermaten i Herning uden publikum, mens SIDE B er optaget i Musikhuset Aarhus foran et publikum. 4 numre på hver side.

For mig fungerer SIDE A klart bedst, da jeg her uforstyrret kan leve mig helt ind i sammenhængskraften fra de enkelte numre uden at blive unødigt forstyrret/afbrudt af lyden fra et forståeligt nok begejstret publikum, som det opleves på SIDE B. Fedt at musikken er levende, men hvorfor dog dokumentere publikum, når de er nu allerede er repræsenteret på den forrige ”Doppler effect”? En hel optagelse uden publikum havde med garanti udløst minimum ½ skive ekstra herfra.

Det ændrer dog ikke på det faktum, at der er tale om otte stærke numre, med hver deres styrker i et udelukkende instrumentalt musikalsk landskab, hvor grænserne imellem blues, jazz og filmmusik gøres ret overflødige.  

Styrken er forskellighederne

Pladens primære styrke ligger i rytmegruppens legende og lette samhørighed, sammenholdt med  de to guitaristers nærmest symbiotiske samspil, og så naturligvis de ganske velskrevne kompositioner.  

Stærkest fremstår den vidunderlige åbner ”Flet”, hvor det hele, ja – flettes sammes på en måde så man tror det hele spilles af tre tvillingepar, der alle fik ‘the groove’ ind med modermælken. En start der viser, at vi er med på en gennemtænkt ‘ryste-sammen’ tur på 1st klasse.   

Pladens mest rustikke nummer er ”Redscale”, der har noget drømmende sydstatsfeeling a la Warren Haynes (Gov’t Mule / Allman Brothers m.fl)  over sig, og i den grad foldes ud, bygges op , og ender som en lidt over 5 minutters magisk stund – og et lille mirakel af et musikalsk mesterværk, som jeg med garanti vil få lyst til at søge tilbage til igen og igen.

Michael Vestbo var for nogle år siden i Mark Knopflers studie i London for at indspille en Vestbo Trio plade. Det høres da også undervejs at Knopfler sounden spøger hist og her, men pudsigt nok ikke i de to numre ”Redscale” og ”Don’t it Matter What I Say”, der er signeret Vestbo Trio. Det er nærmere de Uffe Steen komponerede numre som ”Signs”, ”That’s Why” og især ”Innter Movie Theme”, jeg tænker på i den forbindelse.  

Væk fra det filmiske kommer de på rytmisk velfunderede og nærmest dansable numre ”Cascadura” og Salsa Psychedelic. Numre der i den grad swinger og leger med masser af glimt i øjet, hvilket ikke mindst sidstnævnte titel mere end svagt antyder. For nok er det alvor det her, men det også et kreativt frikvarter på øverste hylde. Der hvor man pludselig finder det helt naturligt at indflette ord som originalitet og virtuositet i en anmeldelse.

I den forbindelse er det på sin plads at nævne at den velspillende rytmegruppe består af Jesper Bo Knudsen og Eddi Jarl på trommer, samt bassisterne Thomas Sejthen og Jesper Smalbro. Især sidstnævnte ’shiner’ på den overlegne og cool ”Does It Matter What I Say”.

Lad det levende leve og vokse

Hvor er det dog fedt at vi i vores lille land har så dygtige folk, der tør smide paraderne og egoerne, og kaste sig ud i eksperimenter i musikkens tjeneste.

Fortjenesten kan nu deles med os alle. Så siger man TAK!

Vil man opleve ‘The Double Bend’ i levende live ude i virkeligheden, så er de aktuelt på tour. I aften spiller i Musikhuset Dexter i Odense, og derefter har de yderligere seks koncerter tilbage.

Udgivelsesformat: LP/CD/digital
Udgivelsesdato: 02.09.22
Label: Dog Hound Records
Genre: Instrumental (blues/jazz/film)

Leave a Replay

Fotograf: Albumcover

Udgivelsesformat: LP/CD/digital
Udgivelsesdato: 02.09.22
Label: Dog Hound Records
Genre: Instrumental (blues/jazz/film)
  • Få en banner via “Fællesskabet Side 33”

  • Følg os her

    Scroll til toppen

    Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.