Som tidligere omtalt lagde den hyggelige, stemningsfulde og ikke mindst indholdsrige butik og cafe Jazzcup i hjertet af København den 9. oktober lokale til en ’Talk & Album Signering’ med Teitur og Roy Freirich. Dette med udgangspunkt i værket SONGS FROM A SOCIAL DISTANCE, der er indspillet sammen med Aarhus Jazz Orchestra, og som blev til i et ganske originalt samarbejde imellem de to venner og tekstforfattere i en mærkelig tid.
Det samarbejde kom vi end del tættere på via en samtale, der blev styret lydhørt og levende af journalist Erik Jensen fra Politiken.
Venskabet mellem de to tekstforfattere kom i sin tid i stand med en fælles amerikansk bekendt som bindeled, og siden har de haft mange givende samtaler om litteratur, kultur og musik.
Roy Freirich havde i starten af 2020 færdiggjort novellen ”Deprivation” – og den tænkte han at Teitur da skulle have tilsendt. Turen til posthuset under Corona pandemien udviklede sig dog til en nærmest surrealistisk – og genfortalt – ganske humoristisk scene, der endte med at der ikke kom nogen bog afsted.
Til gengæld kom der en lang e-mail til Teitur, og den antændte en idé om at gøre noget af indholdet af korrespondancen til tekster om nogle af de dagligdags observationer og tanker, der blev skabt i en for alle særdeles obskur tid.
Teitur havde på det tidspunkt allerede aftalt et samarbejde med Aarhus Jazz Orchestra, og han kunne så bruge en del af den tid, der blev frigivet når han nu ikke kunne turnere, til at færdiggøre og få indspillet dette projekt.
Kan indhold, der er skabt i en krisetid, som alle synes helst at ville glemme, så være relevant i en tid, hvor andre kriser og krig for længst har overtaget dagsordenen, ville Erik Jensen vide.
”Ja” var det klare svare fra de to forfattere, der begge ynder at skrive ud fra et social realistisk udgangspunkt. For som Teitur slog fast ”Alle liv har drama” – og derfor finder han værdi at sætte ord på det små ting, som f.eks. i en pandemi tid, viser sig at have meget større betydning for den enkelte og for fællesskabet. Og i forbindelse med de aktuelle koncerter har han i mødet med publikum efterfølgende følt hvor vigtigt det er at have et udgangspunkt og en indgangsnøgle. For netop i samtalen og erindringen, ligger styrken når vi skal videre, og klare os igennem nye kriser, der kradser og forandrer virkeligheden omkring os.
Teitur beskrev, at han havde en form for vrede i sig under pandemien, men via albummet kom han af med meget af den vrede. Og nok skulle det være en jazz orienteret album, men det skulle være helt uden ’swing’. I forhold til af bevæge sig ind på jazzområdet eller boltre sig mellem andre genre, som han ofte har gjort i en karriere, der efterhånden har strakt sig over 20 år, var Teitur også klar i mælet; ”It’s just music”. Vi kan kalde det hvad vi vil, det drejer sig om musikken, og det samspil, der opstår når musikere, sangere og tekstforfattere mødes. Punktum.
Heldigvis en tendens i tiden, kunne Teitur efterfølgende uddybe, hvilket stemte fint overens med at han tidligere på aftenen havde afsløret, at han netop har afsluttet en albumprojekt med Girls In Airport.
Men havde Teitur så nogensinde fået den novelle, og kommer der en opfølger til SONGS FROM A SOCIAL DISTANCE, og hvad skulle den så handle om, spurgte Erik Jensen ind til.
Et endeligt svar fik vi ikke, men det skinnede nu igennem, at de rent faktisk godt kunne finde på at følge projektet op, og hvem ved om det så skulle tage udgangspunkt i den indledningsvis omtalte novelle. For op af tasken trak Freirich pludselig en pakke med novellen i, og overgav den til Teiturs store overraskelse.
En fin sløjfe på en både humørfyldt og eftertænksom snak om det uforudsigelige liv, der kan udtrykkes så effekt- og kraftfuldt via tekst og musik.
Teitur optræder i dag den 10. oktober i Roskilde Domkirke sammen med Aarhus Jazz Orchestra, og sætter derved et foreløbigt punktum for et ganske originalt og givende projekt.