Total Hip Replacement – ”Anyankofo”

Fotograf: Album cover

”Dynamisk soundtrack til den globale samhørighed, og håbet om forandring”

Total Hip Replacement viser igen på sit nye 3. album ”Anyankofo”, at de nok har Århus som deres udgangspunkt, men at de samtidig har resten af verden, som en inspirerende sparringspartner.

I kamp mod en voksende nationalisme og den globale kulturudvekslings tilbagefald, handler projektet albummet “Anyankofo” om respekt, forståelse og musik som ser fremad.

Total Hip Replacement er en boblende helhed og et fleksibelt flydende fællesskab, hvor den faste kerne udgøres af brødrene Victor West Hosbond (lead vocal, trombone) og Carl West Hosbond (guitar, backing vocals). Sidstnævnte er også en vigtig del af en andet grænseløst generøst og åbensindet Århus band; AySay.

Gengangere fra det forrige album ”Bliss”, der fik fem ud af seks mulige ’Side 33 skiver’ her på siden, er også Lasse Damsgaard Andersen (sax) og Viggo Bandholm Jensen (keys, synth).  

Disse fire har skabt og indspillet albummet i Ghana sammen med fem ghanesiske highlife og gospel musikere, der hørbart er hentet fra absolut øverste musikalske hylde – eller helt konkret bands som Santrofi, Kwashibu Area Band og Ebo Taylor’s band. Ni musikere, der hurtigt fik et særligt bånd, der gjorde at det var helt oplagt at kalde albummet ”Anyankofo”, som betyder ’venner’ på fante, et af de lokale sprog i Ghana.

Udover disse ni musikere, medvirker der på halvdelen af albummets 12 numre gæster i form af både gamle og nye stjerneskud fra den ghanesiske musikscene i form af highlife legenden Pat Thomas, hip-life rapperen Worlasi, den grammy nominerede reggae-stjerne Rocky Dawuni og soul-pop kometen Asi Renie.

Albummet blev indspillet i det legendariske highlife studie Kwashibu Music i tæt samarbejde med produceren Kwame Yeboah (Pat Thomas & Kwashibu Area Band, Cat Stevens, Craig David).

Stærk kerne af fællesskabsfølelse

Kombinationen af reggae, highlife, traditionelle ghanesiske trommer og globalt orienteret pop, er blevet kendetegnende for albummets ganske originale og straks fængende sound.

Det er lyden af hoved- og hjertemassage, der swinger sanseligt i en grad, så det bare at fastslå, at det eneste der ikke swinger på dette album, det er kvaliteten. Den er rent ud sagt verdensklasse, også selvom det her ikke ’bare’ er verdensmusik. Musikalsk kommer vi nemlig så meget rundt i hjørnerne, at en genre definition vil være at uretfærdiggøre det samlede værk.

”Anyankofo” er tydeligvis et resultat af en afsøgning efter en ny sound, lavet på en stærk kerne af fællesskabsfølelse, og et åbenhjerteligt ønske om at levere noget, der kunne skabe genklang både i Danmark og i Ghana.

Og mon ikke det vil ske! De godt 43 minutter rummer nemlig sådan cirka alt godt fra Danmark, Ghana og hvad der måtte ligge indimellem af fælles historie og følelser. Et casual, cool og groovy album fuld af varme vibrationer, behagelige og dansable rytmer, lækre vokaler, og masser af blødt og betagende blæs.

Numrene handler om møder på tværs af forskellighed, eksistentielle problematikker, kærlighed og kampen for social lighed. For en erfaring Total Hip Replacement har taget med fra deres forskellige musikalske rejser rundt om i verden i årenes løb er, at der er meget mere som forbinder os end som adskiller os, når det kommer til værdier, problemer, mål og udfordringer i livet.

Meningsfulde skillevej på land og i vand

Albummet åbner med det musikalsk groovy og drømmende ”Crossroads”. På tekstsiden lurer alvoren ved skillevejen, hvor et af livets store spørgsmål – ”Hvornår blev jeg bange for at gå de ukendte veje” – søges besvaret.

Et af albummets bedste numre, og første bevis på at Total Hip Replacement ikke nødvendigvis behøver gæster for numrene løfter sig. Uden gæster skinner også det latent lyttelækre ”Midnight Driver”, der køres sikkert hjem med sanserne åbne for nye veje og muligheder. Der er noget i luften. Grib det!  

Også afslutningsnummeret ”The Sea”, får smukt og ganske enkelt understreget at Total Hip Replacement har den slags musikalske talenter, der gør at de altid kan bunde uanset dybden. En herlig afstikker, der affødte den tanke i mig, at det måske var sådan her at Laid Back kunne ende med at lyde om de engang blev inviteret med til Ghana. Bare en idé!  

Albummets længste nummer ”Meaningful” er også uden gæster. Et næsten fem minutter langt flot world-pop nummer, der forkæles af den slags atmosfæriske tenorsax, der altid giver et meningsfyldt udtryk. Også teksten gør indtryk. En sang om at tage kontrollen over eget liv, og samtidig erkende, at vi ikke skal og kan være enige om alt, og at der skal være plads til forskellighederne.

Gæster forstærker budskabene

Men selvfølgelig så er de mange gæsteoptrædener også et afgørende element på albummet.

“We can do more and more than just survive – We can do more than just survive alone”

Lyder det på seneste singleudspil ”Feeling” feat. Asi Renie. Stærke linjer, som bør vække genklang i en tid, hvor ’single’ og ’SoMe’ kulturen fortsat har vokseværk. En ægte soul-pop basker, der fortjener kærlighed fra enhver radiostation med sjæl og nysgerrige lyttere.

Samme opmærksomhed fortjener ”Bra”, der med succes mikser et af de lokale sprog, og engelsk i en iørefaldende sang, der er et sandt rytmisk sansebombardement tilsat forførende riff og bagene blæsere. Et slående eksempel på, at vi herhjemme altså ikke behøver en ny landsdækkende WORLDMUSIC radiokanal, men at vi i stedet nok mere har behov for at banke døren ind til et mere åbent og nysgerrigt mindset omkring musikformidling.

Skal det nødvendigvis kunne passe i en kasse, hvis det nu ’bare’ er iørefaldende og nænsomt nærende? Nej, begynd dog at sammensætte playlister ud fra en helt simpel tænkegang, hvor det afgørende ikke er genre, og pladeselskabsstilknytning – men derimod om musikken swinger, klinger eller gynger radiovenligt uanset om det så i sin grundessens er world, pop. reggae, soul, jazz, rock, blues eller noget udefinerbart et stede derimellem.

Samme sang – men med helt andet udtryk kan siges om ”Positive” (feat. Worlasi) – der rytmisk sender venlige hilsner tilbage til Paul Simon’s tur til ”Graceland”. Et absolut positivt highlight. Dem er der nu mange af, for albummet holder med benene solidt plantet på jorden et himmelskabende højt niveau fra start til slut. Den røde tråd er til stede, og glødepæren er tændt – i håbet om at finde tro, håb, fred og kærlighed via musikken.

De to numre feat. Rocky Dawuni imponerer også på hver sin måde. ”Up” – lyder helt klart som den næste single, med dens insisterende reggae vibe og budskabet ”You Always Got A Shot”. Den groovy ”Guilt” rammer til gengæld én med sit mod til at favntage og berette fra den kolonihistorie, som vi stadig skal lære af og leve med – såvel i dag, som i morgen.

 Og på den vis formår dette stadig unge band på smukkeste vis at rumme både alvoren og legen, livet og døden, nutiden og fortiden, og skabe en livsbekræftende musikalsk turguide, der med rytmisk overskud slår et humant hjerteslag for mangfoldighed, diversitet og global samhørighed.

 Så en kraftig anbefaling herfra. Lad ikke dette album gå UHØRT gennem musikåret 2022. Det er det for vigtigt til.

Total Hip Replacement & Anyankofo tager på tur med albummet, med turnestart den 14. april i Viften i Rødovre. Dagen efter er der pladerelease på hjemmebane i Århus i VOXHALL, og herfra er der hele 28 spillejob i kalenderen frem til 27. august – fordelt i Danmark, på Grønland, i Sverige, I Tyskland og i Frankrig.   

Udgivelsesformat: LP/CD/digitalt
Udgivelsesdato: 15.04.22
Label: Eget selskab
Genre: World-pop/crossover

Leave a Replay

Fotograf: Album cover

Udgivelsesformat: LP/CD/digitalt
Udgivelsesdato: 15.04.22
Label: Eget selskab
Genre: World-pop/crossover
  • Få en banner via “Fællesskabet Side 33”

  • Følg os her

    Scroll til toppen

    Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.