50 ÅR MED ‘CULPEPER’S ORCHARD’

”En dansk klassiker med internationalt format”

Fotograf: Album Cover (beskåret)

Efter knap et minuts varighed ovenpå en fyrig banjo intro sætter hele det kontant spillende kavaleri ind med de første tunge riffs, temposkift og kompositoriske finesser, hvilket mere end blot lader ane, at her er noget særligt i og på spil i dansk rock eller rettere sagt beat, som det jo hed dengang.

Orkesteret, der stod for den beskrevne optakt, kaldte sig for Culpeper’s Orchard og udgav deres første album på Polydor den 23. marts 1971 ifølge internetdatabasen Discogs angivelser. Pladen bærer blot bandets navn, der indledes effektivt med 45 sekunders ‘Banjocul’, som leder direkte over i det seks et halvt minutter lange ‘Mountain Music Part 1’, begge skrevet af den engelske musiker Cy Nicklin, der kom til Danmark i midten af 60’erne, hvor han startede karrieren med folktrioen Cy, Maia & Robert.

Før Nicklin i 1969 tog initiativ til at danne Culpeper’s Orchard sammen med Nils Henriksen, Michael Friis og Rodger Barker, nåede han året forinden at være medlem af syrerock bandet Day of Phoenix. Kompetent sekunderet af de førnævnte herrer lykkedes det Nicklin, der står som ophavsmand bag hovedparten af debut lp’ens ni skæringer, at skabe en ambitiøs sound af internationalt tilsnit, der satte nye standarder herhjemme, de fleste andre grupper fik svært ved helt at matche på det spilletekniske plan.

‘Culpeper’s Orchard’ er et virtuost mix af alskens stilarter som eksempelvis folk, country, progressiv rock og hard rock med psykedeliske overtoner, der både udfoldes hver for sig samt i et og samme nummer. Den senere så navnkundige guitarist og producer Nils Henriksen, her blot i starten af tyverne, udfolder fra start til slut et kolossalt talent parret med et musikalsk og håndværksmæssigt overblik, der imponerer og hurtigt gjorde ham til en central nøglespiller i dansk rock.

Ud over diverse akustiske og elektriske guitarer høres Henriksen i rollen som pianist, sanger og komponist (‘Blue Day’s Morning’). Ydermere har han andel i Nicklins ‘Your Song And Mine’. I stil med Henriksen manifesterede også den jævnaldrende Michael Friis instrumentale færdigheder et pænt stykke over gennemsnit ikke mindst på bassen med en karakteristisk flot og rund tone, men ligeledes som keyboardspiller, fløjtenist og percussionist. Friis byder ydermere på sangskriversiden ind med den smukt svungne ‘Gideon’s Trap’.

Trommeslageren Rodger Barker holder med sit levende, lydhøre og dynamiske spil solidt sammen på fundamentet, men blev udskiftet med den legendariske instrumentkollega Ken Gudman på efterfølgeren ‘Second Sight’ (1972). Culpeper’s første vinylsatsning på 33 en tredjedel omdrejninger brillerer ikke kun rent instrumentalt, også det vokale sidder lige i skabet, hvilket Nicklin har betydelig andel i – soloindsatserne, korarbejdet og harmonierne er en fryd for høresansen.

Stort tillykke med de 50 til ‘Culpeper’s Orchard’ en debut af højeste karat, der stadig imponerer og demonstrerer, at dansk rock allerede dengang havde noget at byde ind med på verdensplan. Det er sgu godt skuldret i første hug.

BONUS INFO:

Det blev til i alt fire album fra bandet – det sidste fra 1980 – dog blot udgivet under navnet CULPEPER. Musikjournalist Per Wium omtalte sidste år alle fire slidstærke album her på siden i forbindelse med at den i dag ikke længere musikalsk aktive Cy Nicklin fyldte 80 år. Det kan du læse via dette link :  

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.