Så kom sneen – og lørdag morgen den 11. december var det, herfra hvor jeg stod i Roskilde, nærmest uvirkeligt smuk, da et næsten uberørt snehvidt landskab kunne suges ind med alle sanser. En fortryllende flot start på en dag, der skulle bære både det tunge og det lette, idet en begravelse ventede.
”Alt det lette, alt det tunge, syng det ud” havde min mor, der desværre nu lå placeret i en kiste i den moderne og stilige Vejleå Kirke i Ishøj, haft som rettesnor i livet, siden hendes morfar – Pastor Jens Theodor Erck – havde skrevet det i hendes salmebog, da hun fyldte 8. år.
Vi fik en par smukke salmer i kirken – ”Se nu stiger solen” og ”Sig månen langsomt” hæver – og før og efter gjorde Esben Just begivenheden helt ekstraordinær med guddommelige versioner af ”I Can’t Stop Loving You”, ”Go’ nu nat” og ikke mindst den afsluttende ”What a wonderful world”.
For selv når livet er tungt – er der håb, hvis man bruger sin selvindsigt, og sine værdier sit at se ud og række ud efter noget der kan lette, noget der kan tænde lys, og skabe nye minder til sind og sjæl. Min mor så sig til det sidste aktivt og nysgerrigt omkring, Hun havde øjne og ører åbne for alt der rimede på kunst og kultur, uden skelen til alder, køn, genrer, religion osv. – og derfor blev hun ved med at vokse som menneske hele livet.
Tre af årets store fælles koncertoplevelser sammen med hende var f.eks. med tre vidt forskellige artister – The Sandmen, Anne Dorte & Maria, og senest Mike Andersen. Sidste år var hun såmen også med inde og se Jesper Binzer Band. En alsidig og kvalitetsbevidst dame, hvis jeg skal beskrive hende kort.
Derfor havde vi også booket Jake Green til at spille og synge med sin mageløse gravrøst til det efterfølgende arrangement. Jeg siger bare – det var healing for hårdt ramte hjerter – og hans version af Leonard Cohens ”Hallelujah” var af den karat, som gjorde at man sad og håbede at man havde haft mulighed for at smide en guldbar oven i hans aftalte honorar.
At han så oveni sluttede med en rørende hyldest den alle dem, der kommer igennem hårde tider, i form af hans helt nye sang – og den første på dansk – ”Et hjerte er ikke blot et hjerte” var en ubetalelig bonus. Den udkommer som digital single i det nye år. Der er i den grad noget at glæde sig til. Så det sagt fra et ærligt hjerte.
Nysgerrighed belønnes her i livet, og derfor står det øverst på min ønskeseddel i år. Mere nysgerrighed til alle. Men det kræver også at vi i medierne bliver bedre til at formidle information om alle de store og små oplevelser, der er ude i virkeligheden – COVID-19 eller ej.
Maria Fremming har heldigvis igen taget et tilbageblik på de mange koncerter, som hun var rundt til i 2021 – alt til trods. Denne gang har linsen været rettet mod Mathilde Falch – der på alle måder har været Toppen af Poppen i år – samt Ester Brohus, Stuart A. Staples, Laura Oakes og Uffe Lorenzen.
Fælles for dem alle var at de optrådte på en af de to af de festivaler, der ikke bare blev gennemført, men også blev det med originalitet, passion og klare kunstneriske ambitioner – Nashville Nights Songwriters Festival i Odense og Kun for forrykte festival i Stubbekøbing – og begge festivaler vender tilbage næste år.
Lad os håbe at verden normaliseres i det nye år, og at det giver mulighed for endnu flere gode festivaloplevelser i 2022, så vi kan mødes og synge det hele ud – helt ligesom Jacob Dinesen og Sebastian Wolff iøvrigt gør det på den nye single ”How can I keep from singing”. Der er kort sagt magi i luften når to at dansk rocks mest markante stemmer mødes, og slet ikke kan lade være med at synge alt hvad de det lært og har kært.
Sangen har så oveni fået en gennemført flot video, der virkelig underbygger historie og stemning. Et stærkt og super professionelt arbejde af de herrer Morten Rygaard & Kristian Regel, der står bag videoen. Nummeret er hentet fra Jacob Dinesen’s seneste stærkt anbefalelsesværdige album ”The Joker’s hand”, der i denne uge top strøg direkte ind på første pladsen over ugens mest solgte LP’er i Danmark, og sørme lige foran tunge navne ABBA, Adele, Robert Plant & Allison Krauss. Anmeldelse af albummet følger her på siden.