Det gamle ordsprog om at intet er så skidt at det ikke er godt for noget, har igen vist sig så såre sandt. Midt i hjertet af København – lige ved Kultorvet – ligger Gastronomisk Innovation på 5 sal i en af de hyggelige baggårde. Et lidt ”hemmeligt” sted, drevet og ejet af Morten Henningsen, der udover at være iværksætter, også har en lang karriere som musiker og producer stående på CV’et.
Stedet har de seneste små fem år primært levet af firmaarrangementer, større private selskaber, kursusforløb – og det har også været her at kunsthistoriker og tv-vært Peter Kær har afholdt hans “Kær’s kunstcafe” – hvor ingredienserne kunst, musik og mad er blevet krydset. Men Covid-19 krisen har skabt alvorlige huller i kalenderen hos de innovative folk på femte sal, og så må der igen tænkes nyt.
Derfor var der i forrige weekend premiere på ”Musik i køkkenet”. Et koncept, hvor der bydes på brunch i luksusklassen og nydelsesfuld musik for det nysgerrige ører efterfølgende. Godt en time er der afsat til hver afdeling efter en indledende stille og rolig velkomst og en nærmere præsentation af indholdet i dagens menu.
Side 33 var til stede til premieren, hvor musikken blev leveret af The Reptones. Men inden vi nåede til dem, stod den altså på en bæredygtig brunch lavet på økologiske kvalitets-råvarer komponeret af køkkenchef Rasmus Leck Fischer.
Det var en brunch, der bestod af kaffe, te og Fejø æblemost – og en tallerken med tre unika oste med syltet frugt og fennikelsalami med sæsonens sylt og mayo. Dertil blødkogte æg med urtesalt, ovnstegt økogrønt med romesco sauce – og til sidst Brioche vaffel med brunfarinkaramelsauce.
Så både den bæredygtige samvittighed og sanserne blev her stimuleret til det maksimale. Det hele blev lækkert og indbydende serveret ved bordene, og det kunne hurtigt konstateres at det var en menu helt uden svage led – der var masser af kraft, personlighed og smag i det hele. En regulær fornøjelse og en kulinarisk oplevelse.
Bestemt en brunch fra øverste hylde. De kunne man så sidde og fryde sig over i en times tid, mens det opmærksomme personale hele tiden sørgede for der var et naturligt flow i serveringen og at der var varm te/kaffe i kopperne. Ville man have yderligere drikkelse – var der mulighed for at tilkøbe diverse andre lækkerier – herunder f.eks. en hjemmelavet bitter eller et frisk glas indbydende Cava.
Stemningen var fra start til slut afslappet og hyggelig – og de tilladte 50 gæster i alle aldre var fint fordelt i de særdeles corona-venlige omgivelser på hele 289 kvm. De havde sikret sig adgang for 350 kr. – og for det fik de så altså også en times musik med The Reptones, der i år har udgivet deres femte album ”Painkillers and wine”.
Et album – som vi her på siden i vores anmeldelse blandt andet omtalte som ”et læn dig bare tilbage og lyt album”. Koncerten på hos Gastronomisk Innovation beviste at det bestemt er et album, med sange der er gode at lytte til uanset om man sidder i stuen med et glas rødvin eller om man sidder mæt og tilfreds efter et brag af en brunch.
The Reptones – der med tiden er skåret ind til en trio – bestående af Bo Bech på keys og hans ’partner in crime’ Kim Heibon på guitar – var her suppleret af Peter Vendelboe på bas – og så fyldte de på undervejs med nogle backtracks – som Bo Bech med smil på læben præsenterede som ’Ole Erling’. Og det fungerede, også selvom ’Ole Erling’ en enkelt gang tog sig den frihed til at smutte lidt for hurtigt ud af startblokken.
Forsanger Bo Bech – der selv havde været helt bange for at blive for ’madstiv’ af alt den gode mad – var i hopla, og forkælede publikum med hyggelige historier og småkække bemærkninger imellem numrene.
Det efterlod en god fornemmelse af at det her da var et perfekt match målt på mad og musik – og ikke mindst koncertens sidste halvdel med numre som ”Tried to be Nice”, ”Too Old to Lie”, ”Painkillers & Wine” og ”Human Speed” – var generøs gourmet for øregangene.
Som en samlet oplevelse føltes det bestemt som et koncept, der meget vel kan være kommet for at blive – og som også kan være bæredygtigt når man forhåbentligt engang kan lukke mere end 50 gæster ind. Foreløbig er musikken til de kommende omgange af ’Musik i køkkenet” følgende –
06/12 – Jan K (Dansk sanger og sangskriver kendt fra blandt andet Stereolove)
20/12 – Jens Konrad – Debutkoncert som solist
03/01 – Lulo – Stygerduo med Kirstine Elise Pedersen (Cello) og Mathæus Bech (Bas)
Og så fortsætter det ind i januar, februar og marts 2021 – hver anden søndag på datoerne 17.01, 31,01, 14,02, 28.02, 14.03 og 28.03. Det fulde program offentliggøres senere, men vi kan da allerede nævne at et særdeles spændende navn til den 28.02 er bekræftet – nemlig De lykkelige kværulanter med Morten Remar i front.
Foreløbig har Side 33 sat et stort kryds ud for den 20.12, hvor der er en regulær Danmarks premiere. Jens Konrad Barrett står her for første gang på en offentlig scene i eget navn, og efter sigende med et noget andet og mere poppet udtryk end han hidtil er kendt for. Tidligere har han optrådt under forskellige projektnavne og med musik som har haft sit udgangspunkt i alverdens afskygninger af elektronisk musik.
Men først er der altså musik og mad den 06.12 med Jan K – og hvem ved om ikke han kunne finde på at spille denne lille 2011 perle fra hans tidligere projekt Stereolove? En absolut undervurderet alternativ julesang, og du skulle spørge denne skribent!