Som omtalt i forskellige artikler her på siden blev Nashville Nights International Songwriter Festival afviklet for første gang i forrige weekend i Odense.
En nytænkende og samlende musikfestival, der på mange måder blev taget rigtigt godt imod, men desværre af for få. Derfor har vi taget en snak med Stefan Mørk, der står som arrangør af festivalen i samspil med foreningen MusicFever Association International. Vi får blandt andet svar på hvilke tanker han gør sig om fremtiden for festivalen, der altså hentede masser af ros, men også kom ud med et forholdsvis alvorligt underskud, som Stefan Mørk selv hæfter for – og vi får ham til at sætte ord på hvilke oplevelser, der bekræfter ham i troen på at festivalen nok skal vokse med tiden.
Samtidig afslører han hvilket godt råd han personligt har fået fra David Lynch, og følger – og så løfter han sandelig også sløret for at vi allerede godt kan begynde at se frem til at kunne købe “early-bird” billetter til næste års Nashville Nights International Songwriters Festival – og at også Nashville Nights koncert karavanen igen vil køre på dansk grund i februar 2022. Der vil her blive gensyn med allerede afholdte navne som Laura Oakes, Blue Foley, og Payton Taylor – samt spændende nye navne i form af de single aktuelle artister Lockwood Barr og Gary Quinn. Starten på den tour går den 10 februar via Bartof Station på Frederiksberg.
INTERVIEW MED STEFAN MØRK
SIDE 33 – Der er gået en uges tid efter afviklingen af den første Nashville Nights International Songwriters Festival i Odense. Sikke et stykke imponerende pioner arbejde du har lagt for dagen – eller måske rettere i utallige døgn – sammen med et passioneret hold af samarbejdspartnere og frivillige. Har det så været det hele værd – og hvad står tilbage for dig som de lysende højdepunkter i løbet af de 3 festival dage?
Stefan Mørk – ”Ja det var noget af en omgang, og hold da fast, hvor har jeg lært meget. Det har absolut været det hele værd. Naturligvis er der ting, der kunne have været løst bedre fra min side, jeg er ’rookie’, og fejl kan nok ikke undgås når man er det, og specielt ikke når man kaster sig ud i sådan et stort projekt, som Nashville Nights festivalen blev. 3 dage, 8 venues, 54 shows, 74 artister fra 7 forskellige lande.
Noget andet som altid vil stå lysende klart for mig, er publikums reaktioner. Uanset hvilket spillested jeg besøgte, så jeg smilende ansigter og hørte gæster tale om hvor højt et niveau artisterne leverede på og hvor fedt det var at være til “talks” og “writers rounds” – to af de formater jeg sådan håbede folk ville tage til sig… og det gjorde de. De tog imod det med kyshånd. Det samme gjorde artisterne og det glæder mig oprigtigt.
Sidst men ikke mindst, så vil den indsats, der blev leveret fra vores team altid lyse som et af festivalens højdepunkter for mig. Der er en række personer, der fortjener en kæmpe stor tak og det har de fået personligt. Havde det ikke været for en hård kerne af ildsjæle (lønnet som ulønnet), var det hele faldet til jorden og jeg var faldet om pladask på gulvet på festivalens første dag. Jeg oplevede på tætteste hold hvad der sker når vi rykker sammen i diligencen, og for det, vil jeg være evigt taknemmelig.”
SIDE 33 – Hvad står så tilsvarende tilbage som de største skuffelser – eller bekymringer?
ӯkonomi!
På trods af flot opbakning fra Odense Kommune, Albani Fonden, Odense Live Fond og DPA, og de der valgte at støtte festivalen ved at købe billetter, må jeg desværre erkende, at et svigtende billetsalg og mangel på sponsorer og andre fonde, gør at jeg kommer ud med noget af en økonomisk lussing, på trods af et ret konservativt budget hvad angår billetsalg og tilskud.
Men jeg kan ikke tillade mig at stille krav til hvordan folk, sponsorer og fonde skal bruge deres penge, det er naturligvis helt op til dem, sådan skal det være – jeg kan blot tage ved lære og gøre festivalen endnu mere synlig og attraktive næste år.
For vi holder en usleben diamant mellem vores hænder, der både kerer sig om vækstlag, uddannelse, underholdning og professionel musikskabelse og sangskrivning – og det er kun et spørgsmål om tid før hele verdens musikbranche kender Nashville Nights International Songwriters Festival i Odense!
Arbejdet nu og her går helt konkret ud på at lukke et økonomisk hul, og lige nu hænger den på mig, men jeg har ikke tænkt mig at dreje nøglen! Jeg har tænkt mig at bevise at det her er en ganske særlig festival, der kommer til at betyde meget for rigtig mange, både upcoming talenter, etablerede musikskabere, sangskrivere og musikelskere fra mange forskellige lande, og hvis man som sponsor vil må på rejsen, er det meget nemmere at hoppe ombord nu, fordi pt stopper vi i hver en havn, det gør vi ikke om to år.”
SIDE 33 – Det er en festival – der målt på feedback fra deltagerne – men desværre for få publikummer – på mange planer var en succes – selvom der naturligvis var plads til forbedringer. Det vi her fra vores side mærkede, var ikke mindst en festival, der på en lidt anden måde gav nogle ret bredt funderede kulturelle og fællesskabene oplevelser.
Har du fået analyseret dig frem til hvordan endnu flere publikummer skal opdage værdien i sådan en type festival – og på hvordan I selv som arrangører kan gøre festivalen endnu bedre og attraktiv fremover ?
Stefan Mørk – ”Jeg har en masse ideer på tegnebrættet, som jeg ikke vil løfte sløret for endnu, men som helt sikkert vil forbedre oplevelsen for både publikum, artister og crew.
Når man starter noget nyt, er den største udfordring nok altid, at overbevise folk om at det man starter er noget de ikke har og som de ikke kan undvære. Dét har været en kæmpe udfordring for os. Dels har vi kæmpet imod en global pandemi, plus det at folk havde utrolig travlt med udskudte privatarrangementer så som konfirmationer, bryllupper, firmafester, fødselsdage osv.
Men bare det at sælge et helt nyt koncept som folk i Danmark ikke rigtig kender, har været en kæmpe opgave. Hvorfor i alverden skal man gå til en “writer round” med tre amerikanere man aldrig har hørt om, og som ovenikøbet spiller country? den er svær ik? Men heldigvis kun første gang. For mit indtryk er, at de der har været inde og høre en af vores ’writers rounds’, ja de kommer tilbage. Det er ganske enkelt enestående og helt unikke oplevelser, der ikke leveres ens to gange. Man kommer helt tæt på, i øjenhøjde, og ind under huden på artisterne. Ingen indpakning. Det er så fedt, og dét mærker jeg at rigtig mange fandt ud af.. så forhåbentlig bliver det nemmere at sælge år to, hvis der kommer sådan et…
Men naturligvis skal der laves en masse fodarbejde og der skal kastes lassoer ud i alle retninger. Hvornår og hvordan, det laver vi en plan for så snart vi ved præcist hvad der skal ske.”
SIDE 33 – Vi har jo i forvejen mange dygtige sangskrivere i Europa og i Danmark. Hvorfor er det så vigtigt for dig at få sat Nashville på landkortet her i Danmark – og hvori ser du værdien i at rykket fokus fra den enkelte artist og til selve sangskriverhåndværket?
Stefan Mørk – ”Godt spørgsmål. Ja vi har nemlig en masse dygtige sangskrivere i Europa og Danmark. En af målsætningerne med festivalen fra foreningen bag MusicFever Associations International, er at inspirere og motivere sangskrivere, musikere og musikelskere, samt at skabe og udvide netværker på tværs af landegrænser. Dét kan jeg levere, og jeg har set det ske allerede i år.
Den amerikanske sangskrivertradition kan noget helt særligt. Og den måde mine venner og kolleger i Nashville arbejder på, kan noget helt særligt. Jeg oplever det selv hver gang jeg er i en såkaldt “co-write” med nogle af de hårde sangskrivere fra Nashville. Det er vildt! Og det vil jeg gerne dele med de danske og europæiske sangskrivere, der har mod og lyst at tage udfordringen og åbne op – og de kan helt sikkert også give noget tilbage til nashvillianerne…..
Og så er det nok ikke nogen hemmelighed at jeg også har en lille drøm om at udbrede mere viden om countrymusik i Danmark. Måske en lille revolution fra dybt inde i mit hjerte, hvor den gode historie og den gode sang altid banker højest på trods af adskillige mærkelige udskejelser.
SIDE 33 – Ville du gøre det hele igen – eller vil du set i bagklogskabens lys have ønsket at du havde ventet med at præsentere denne nye festivaltype for danskerne – f.eks. til næste forår?
Stefan Mørk – ”Jeg tror på, at det de artister der performede på Nashville Nights 2021, har givet til publikum, for mange var lige det de havde brug for, lige nu.
Jeg tror på, at det på alle parametre, undtagen ét, var helt rigtigt at lave festivalen i år. Ville jeg gøre det hele igen, absolut! Men jeg ville nok se om jeg kunne få lidt mere søvn og høre lidt mere musik, og så ville jeg nok ikke købe flybilletter hos British Airways, men det er en anden historie”.
SIDE 33 – Det er dig selv der har sat penge på spil for denne festival. Er boet gjort op således at du kan give os et svar på om vi kan forvente endnu en Nashville Nights International Songwriter Festival i Odense til næste år – og om vi generelt også kan se frem til flere af de ganske populære ”Nashville Nights” koncerter, som du i de seneste par år med succes har haft på tour rundt om på mindre spillesteder i Danmark?
Stefan Mørk – ”Ja! Boet er gjort op, og det kunne, som nævnt tidligere, ha set bedre ud på bundlinjen. Men.. vi skal ikke hjem, vi skal videre, eller for at bruge et show-biz udtryk: show must go on! Og det er ikke en tankeløs og naiv beslutning, det er grundig evaluering af for og imod, og en forståelse for og fornemmelse af, hvad der er rigtigt og forkert. Og det er rigtigt at fortsætte! For det er et fantastisk event vi har, som jeg ved at både artister og publikum bakker op om og ønsker skal fortsætte.
Og for at svare på anden del af dit spørgsmål, så har vi næsten en Nashville Nights Tour klar til februar 2022 hvor vi starter på Bartof Station torsdag den 10. – Artisterne på februar-touren byder på gamle kendinge som: Laura Oakes, Blue Foley, Trick Savage, Payton Taylor og nye navne som: Lockwood Barr og Gary Quinn – hele touren kan ses på www.nashvillenights.dk”
SIDE 33 – Nu har du som arrangør haft megen fokus på andre sangskrivere – selvom du også selv er en aktiv udøvende musiker – der blandt andet sidste år udgav EP’en ”The Nashville Sessions #1” – samt tre stærke singler, ikke mindst støttesinglen ”Rise”. Hvad kan vi forvente at høre til artisten og sangskriveren Stefan Mørk i resten af 2021 og 2022?
Stefan Mørk – ”Man skal nok ikke forvente det helt store… Faktisk skal man nok ikke forvente noget hverken i år eller næste år. Jeg havde håbet at lave opfølgeren til ”The Nashville Sessions #1” her i 2021, sangene er sådan set skrevet og klar, men pga blodsamlinger på stemmebåndet, må jeg helst ikke synge, og det lyder faktisk tæt på rædsomt når jeg forsøger… faktisk må jeg helst ikke tale, men det er svært med tre børn og en festival…. Så jeg nyder at lytte til de andre når det lader sig gøre og så glæder jeg mig til at komme tilbage til Nashville og indspille The Nashville Sessions #2 når tid og bånd er helet.”