SIDE 33 var mandag eftermiddag til en af den slags prisuddelinger, der rent faktisk betyder noget og giver mening. Carl Prisen – afholdt af Musikforlæggerne i Danmark – har nemlig alene fokus på at hylde selve musikkens grundstof – sangskriverne og komponisterne. Det sker via en bredside af 14 priser, der rummer det meste fra klassisk til børnemusik via roots, jazz, pop og rock. Prisuddelingen var her baseret på musikåret 2020.
Det blev gjort med stil over en god anretning af både mad og musik i de smukke lokaler på Axelborg lige overfor Tivoli. Live musikken blev leveret af på papiret så forskelligartede artister som Eik Octobre, Dopha, Mukupa/Tessa/Pharfar, Singh & Goldsmith og Bette – som alle havde det til fælles, at de kunne boltre sig på en bund af høj kompositorisk kvalitet, om det så var skabt helt eller delvist af dem selv eller af Natasja, Carl Nielsen eller Jacob Groth. Der var således alene velvalgte ord og malende langtidsholdbar musik, og masser af kollegial respekt i luften, fremfor tomme fraser og festfyld.
Dagens konferencier Per Vers lagde ud med at tale om holdånd – hvad det betød at have et team af gode folk omkring sig uanset hvad man så beskæftiger sig med. Han optrådte selv indledningsvist med et nummer fra et kommende album, som kommer til januar, og er blevet til sammen med vores nationalpoet Benny Andersen, kort tid før han endegyldigt tjekkede ud, som Per Vers vanligt finurligt og poetisk udtrykte det i sin tekst. Der lød til at være noget ekstraordinært at glæde sig til – noget at skåle for!
Og der var også masser af glæde sig over – og masser at klappe ad – og selvfølgelig lidt at reflektere over efter vinderne var afsløret. Ikke at nogen vandt ufortjent – men at f.eks. de også helt enestående Dreamers Circus i kategorien ”Årets komponist Roots” vandt foran Jonah Blacksmith – skabte nu en stille undren hos undertegnede. For både i tekst og musik har Jonah Blacksmith da i den grad til fulde og til nærmest perfektion med albummet ”Brothers” leveret lige præcis det – som Dreamers Circus i deres takketale fremhævede, som også er deres mission – ”at sprede kendskabet til og glæden ved folk- og roots musik – en åben og inkluderende genre”.
Jeg blev også noget overrasket over at høre at Kjartan Arngrim og Folkeklubben ikke før har modtaget nogle priser. Noget Kjartan Arngrim i takketalen for prisen som ”Årets tekstforfatter” da også med en humoristisk vinkel selv kom ind på. Samtidig fik han da også fastlåset, at det er vigtig at kende forskel på en sangskriver og en forfatter. ”Bob og jeg skriver sange, og ikke litteratur” – med slet skjult henvisning til at det nok ikke var det rigtige valg at Bob Dylan for nogle år siden modtog ”Nobels litteraturpris”. Derfor glædede han sig mest af alt til at skrive den næste sang, og spille det næste job – inden han sluttede med at citere Klaus Rifbjerg digtet ”Slå Flint!” som afslutning på en kort, men veloplagt og vedkommende tale.
Hvorfor Kjartan Arngrim ikke før har modtaget priser for sine altid velskrevne og indholdsrige tekster med filosofiske anstrøg for f.eks. de små mesterværker af album som ”Danmarksfilm” (2014) og ”Slå flint! (2016) må stå tilbage som et af livets mange åbne spørgsmål. Helt ligesom spørgsmålet om hvordan filan at juryen havde har kunne undgå at indstille et af 2020’s helt store sangskriver album – det tematisk opbyggede værk i både tekst og musik – ”Ind i evigheden” fra Marc Facchini – også må stå ubesvaret tilbage.
Tilbage til glæden. Fantastisk at se og høre Dopha – blot med elektrisk guitar – understrege bredden i hendes udtryk og talent – der sikrede hende den ærefulde ”Årets Talent” pris. Også en fornøjelse at se at rejsen for Joyce fra ’fem øldrikkende drenge i et øvelokale” til et af landets mest formstøbte og energiske rockband nu resulterede i to flotte priser, og at Ganger – som et ægte ‘Do It Yourself’ band, med eget pladeselskab mv. – er lykkedes med at give Danmarks polerede popscene et spark i røven – og fuldt fortjent kunne løfte prisen for ’Årets komponist POP’.
Derudover også lidt vildt at en debutant som CALBY, kan slå Jada, og Christopher som årets mest spillede sang – og vildt skønt at se den kollegiale hyldest Jada og Christopher ved bordet udtrykte da Calby blev afsløret som vinder – mens Christopher med glimt i øjet og smil på læben kiggede over på Jada og konstaterede ””… nu finder vi et andet bord”!
Jo – respekten for hinandens værker og indsatser var til stede fra start til slut, men dagens største og længste bifald hentede den Parkinson ramte komponist Jørgen Emborg – da han måtte holde sin takketale fra sin plads fremfor på scenen. Han fik prisen som ”Årets komponist Jazz” for det, der er meldt ud som hans sidste værk ”Swan song”. Et stort og rørende øjeblik.
På forhånd var det afsløret at Årets ærespris modtager – var Jacob Groth – for hans omfattende bidrag af musik til film og Tv-serier i ind- og udland. I en stærk og samlende tale – fik han fastslået at han på ingen måde er en ”have been”. Der er masser af mål, drømme, film og serier tilbage – og han har stadig vigtigst af et hold at mangeårige venner omkring sig til at motivere ham.
Der var lavet en flot produceret og herlig hyldest video til æresprismodtageren, og her bragte specielt filminstruktør og barndomsven Rumle Hammerichs anekdote om dengang de sad på teenageværelse og spillede samme rundgang fra The Rolling Stones ”Satisfation” igen og igen – en højlydt latter frem i salen. De kunne nemlig ikke tekst, de kunne ikke slutningen, de kunne kun lige det indledende beat – men herfra lærte de begge at sammenhængskraften er den vigtigste, hvilke de da begge så mesterligt har bevist sidenhen.
Jacob Groth blev rost for sin evne til at underbygge dramaet, stilheden, skønheden, og enkeltheden – og satte selv nogle ord på undervejs – ”Det handler om respekt for musikken som sprog – her kan vi møde hinanden på et splitsekund”. Som komponist favner han musikalsk det meste, men ofte med en blå tone – og en snert af noget nordisk melankoli. Måske det er lige der , at hele hemmeligheden ligger i succes efter succes? Rumle Hammerich var i hvert fald ikke i tvivl, da han i videoen direkte henvendt til sin gamle ven fastslog – ”Keep the blues inside”.
Selv fik jeg en kort snak med Jacob Groth efter showet og han var ikke i tvivl om hvad opskriften for ham var i forhold til at kunne blive ved med at begå sig i en benhård branche – hvor ’dumme svin’ er lettere at løbe ind i end en sikker succes. ”Værn om din egen integritet og mød folk med høflighed” lød det gode råd fra en prismodtager, der fra scenen også satte pris på og bemærkede den familiære stemning, der simrede i hele salen.
Selv skulle han som prismodtager giver de 30.000 kroner videre til en person, som han fortjente et skulderklap på sin videre vej – og hans valg var faldet på sangeren og sangskriveren Bette – “fordi hun har ‘noget’ i sine tekster,” og ikke mindst i hendes vokal – hvor hendes glød og tone for Groth vækker minder om nogle af de helt store og markante amerikanske sangerinder, som f.eks. Toni Braxton og Minnie Reperton.
Bette blev et smukt punktum på en på mange måder stor eftermiddag i et selskab, hvor alle gik ind og og ud med respekten i god behold. Og det er i sig selv værd at sætte pris på i en branche, hvor ‘vi alle er store egoer”, som Jacob Groth dejligt selvironisk nævnte det i sin tale.
Vinderne blev afsløret i følgende rækkefølge.
ÅRETS KOMPONIST BØRN: Malene Kjærgård for sangene på udgivelsen ”Jorden rundt med Malene Kjærgaard”
ÅRETS TEKSTFORFATTER: Kjartan Arngrim (Folkeklubben) – for teksterne på albummet ”Børn af den tabte tid”
ÅRETS KLASSISKE KOMPONIST – Stort ensemble: Niels Rønsholdt for værket ”Country park 1 and 2”
ÅRETS KLASSISKE KOMPONIST – Lille ensemble: Anders Nordentoft for værket ”City trance”
ÅRETS KOMPONIST SCORE: Flemming Nordkrog for score filmen ”Shine your eyes”
ÅRETS KOMPONIST ROOTS: Dreamers Circus for værkerne på albummet ”Blue white gold”
ÅRETS INTERNATIONALE SUCCES: Jonas Jeberg for hans 19 cuts i 2020 til artister som Cheat Codes, Faouzia, Aloe Blacc, og Zedd & Griff.
ÅRETS KOMPONIST ROCK: Sebastian Wegener, Oscar Engel Libonati, Albert Louis Mose, Casper Winther Hansen, Søren Bang Hansen (Joyce) – for værkerne på albummet ”Formskifter”
ÅRETS MEST SPILLEDE SANG: ”Burnout” – Mik Thybo, Magnus Larsson, Mark Falgren Petersen, Morten Ristorp Jensen (Calby)
ÅRETS KOMPONIST JAZZ: Jørgen Emborg for værkerne på ”Swan songs”
ÅRETS TALENT: Sofie Daugaard Andersen (Dopha)
ÅRETS KOMPONIST POP: Thomas Bach Skaarup, Anders Tøfting Boll, Niels Christian Sommer (Ganger)– for værkerne på albummet ”Tro”
ÅRETS SANG: ”Formskifte” – Sebastian Wegener, Oscar Engel Libonati, Albert Louis Mose, Casper Winther Hansen, Søren Bang Hansen (Joyce)
MUSIKFORLÆGGERNES ÆRESPRIS: Jacob Groth