DA KLICHÉ VINKEDE FARVEL TIL 70’ERNE

”40 ÅR MED ‘SUPERTANKER’ ”

Fotograf: Mads Kornum (album uddrag)

Et essentielt hovedværk i dansk rock, Klichés ‘Supertanker’, udkom maj 1980 på selskabet Medley, der blev grundlagt to år tidligere af Poul Bruun og Michael Ritto. Albummet runder dermed et skarpt hjørne og blev i 2006 optaget i den danske kulturkanon under den konservative Brian Mikkelsen som kulturminister.

Poul Bruun og bandet er krediteret som producer, mens Flemming Rasmussen fra Sweet Silence Studios, hvor lp’en er indspillet samt mixet, deler rollen som co-producer med Nils Henriksen.

Dog fortæller den yderst erfarne og flittigt brugte producer i programmet Hos Vilhelm, at han primært lagde noget ekstra guitar på hist og her, og at det på den baggrund er flot at tildele ham en sådan credit.

‘Supertanker’ vakte behørig opsigt af flere grunde. En af dem skyldes yderst effektfuld og ironisk brug af mindre brudstykker fra ‘Maos lille røde’ (1964) i ‘Militskvinder’ og den ti minutter lange, messende og hypnotisk virkende slutsang ‘Masselinjen’.

I ‘Milistkvinder’ lød citatet: ‘Hvor strålende og stolte de ser ud / med lange rifler over skuldrene / på paradepladsen / oplyst af dagens første stråler / Kinas døtre har sind, der stræber højt / De elsker uniformer / ikke silkestoffer’.

Teksten i ‘Masselinjen’ består kun af følgende ord: ‘Folket og kun folket er drivkraften i skabelsen af verdenshistorien’, som er en de mest kendte sentenser fra den kinesiske despots citatsamling.

Mindst lige så vigtigt er dog, at Lars H.U.G & co. med ‘Supertanker’ opfangede og indvarslede en ny musikalsk og intellektuel tidsånd med et minimalistisk stramt udtryk, hvor mennesker møder industrialisering, maskiner og teknologi og må forholde sig til politisk propaganda og ideologisk manipulation af masserne.

Optagelserne af ‘Supertanker’ fandt sted i slutningen af 1979 og starten af 1980, mens et gammelt årti forsvandt, og et noget anderledes stod for døren, hvor forslidte fraser og dogmer snart skulle ende deres dage på den historiske losseplads.

Navne som David Bowie, Roxy Music/Brian Eno, Kraftwerk, Devo og Talking Heads tæller blandt de vigtigste musikalske inspirationskilder. Energien fra punk og new wave møder art rock og det elektroniske udtryk tilsat keyboards og lydflader skabt under arbejdet i studiet.

I hele pladens indhold lå der en klar distance til 70’ernes hippieprægede, pacifistiske og paroleprægede musik inspireret af amerikansk rock og blød sing & songwriter klang. Kliché satte anderledes tryk på kedlerne med dobbelttydige udsagn i en mere postmoderne kontekst, der ændrede den danske scene for altid.

Desuden var medlemmerne iklædt ensartede blå skjorter på pladens indercover, hvilket signalerede en mere uniformeret stil, der adskilte sig markant fra flipperperiodes lange hår, t-shirts, cowboybukser og beskidte støvler. Andre orkestre som Malurt og TV-2 dyrkede et nogenlunde tilsvarende look i deres valg af farver og tøjsammensætning.

Kliché blev dannet i Aarhus i 1977 og var en del af punkmiljøet i deres første leveår. Lars H.U.G hørte til grundstammen, der ligeledes talte Johnny Voss, Jens Valo og Anders Brill. Nils Torp kom senere med i stedet for Valo. Både Steffen Brandt (TV-2) og Hilmer Hassig  (Scatterbrain, Naïve, Love Shop) har været med hos Kliché, dog kun i korte perioder.

I 1982 udkom gruppens anden og sidste plade ‘Okay Okay Boys’, der fortsatte i samme stil som debuten. Arbejdet med et tredje udspil gik i vasken, og i 1985 meldte gruppen ud, at det var slut – ‘hunden er blevet for gammel og skal aflives’, lød det.

Et album af så skelsættende kaliber som ‘Supertanker’ er vel egentlig tilstrækkeligt til sikre sig en vis legendestatus og varig plads i folks bevidsthed. Var det en del af planen, må missionen absolut betragtes som fuldført.

Stort tillykke med de 40 år til en slidstærk klassiker der stadig står som en strunk søjle i dansk rock.

Leave a Replay

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.