Daniel Lanois – 70 år

”Superproduceren med den danske forbindelse – og en frydefuld flersporet solokarriere”

Fotograf: Pressefoto af Marthe A Vannebo

Bob Dylan, Neil Young, Peter Gabriel, Emmylou Harris, Willie Nelson, U2, Robbie Robertson, Leonard Cohen, Neville Brothers, Hothouse Flowers, Solomon Burke og danske Lasse og Mathilde er et pænt udsnit af de navne canadiskfødte Daniel Lanois (19. september 1951 i byen Hull i provinsen Quebec) kan tilføje sit cv som producer, multiinstrumentalist, sangskriver og lydtekniker.

Som det fremgår, tæller listen nogle af den internationale musikbranchens absolut største og mest indflydelsesrige navne indenfor et bredt valg af genrer. Alle har de på mindst et og op til adskillige albums valgt at gøre brug af Lanois’ evne til at skabe en særlige atmosfære og ambience i studiet, hvor den enkelte solist og ditto bands får tilføjet nye klangfarver til deres udtryk, samtidig med at kernen i det, der kendetegner dem, bevares. En delikat balancegang den travle canadier har formået at bevare og forfine gennem årtier.

Daniel Lanois behersker guitar, bas, pedal steel, omnichord samt diverse keyboards og er samtidig en sjælfuld og udtryksfuld vokalist. Han spillede med forskellige bands fra midten af 70’erne og fik for alvor sat gang i karrieren ved at producere og være studiemusiker for det canadiske band Martha and The Muffins, der agerede i grænsefelterne mellem Art rock, new wave, punk og Dance pop. Lanois lærte lydtroldmanden Brian Eno at kende og bidrog til flere af hans projekter.

Eno inviterede Lanois til at co.-producere U2’s ‘The Unforgettable Fire’ (1984), og en lovende begyndelse på rette tid og sted udviklede sig hastigt til en kometkarriere i den øverste superligaklasse. Lanois’ samarbejde med den irske kvartet assisteret af Eno omfatter ligeledes ‘Achtung Baby’ (1991), det bedste udspil fra den kant, spørges nærværende skribent. Fra midten af 80’erne indgik Lanois en kreativ alliance med Peter Gabriel på producersiden, hvor især ‘So’ (1986) storhittede.

Bono anbefalede Lanois til selveste Bob Dylan, der gav grønt lys for, at canadieren producerede mesterværket ‘Oh Mercy’ (1989) i New Orleans, en by og dens tilhørende kreative kraftfelter Lanois ofte er vendt tilbage til for at indspille og producere egne og andres værker i. Daniel Lanois, der lejlighedsvis gør sig gældende som filmkomponist, har tilmed udsendt et større antal albums i eget navn senest ‘Heavy Sun’ i marts 2021.

Solokarrieren blev søsat i 1989, et af de travleste år i hans musikalske virke, med ‘Acadie’ bakket op af lokale New Orleans musikere plus celebre venner fra U2 og Neville Bros. Denne signatur fejrede ‘Acadie’ som en mindre åbenbaring knap fyldt 25 år og spillede ‘The Maker’ fra Lanois’ debut igen og igen. Nummerets stemningsfulde og smukke melodiske svæv rammer stadig en midaldrende mand lige i hjertekulen. Fire år senere modtog jeg toeren ‘For The Beauty of Winona’ med lignende begejstring.

To album, der snildt kan måle sig med de mange mesterværker han har været fødselshjælper til som producer. Med det i bagagen optrådte han første gang i Danmark den 29. juni 1990 på Midtfyns Festivalen. I programmet fra dengang stod der – ”Acadie er seriøse sange med udfordrende og fræk musik. Daniel Lanois er på vej op!”

Denne sides chefredaktør – Mads Kornum – kan dog berette og bevidne at Daniel Lanois allerede her var helt oppe på toppen med en seksstjernet koncert, hvor han som altid var omgivet af et gudehold af musikere – Ronald Jones, trommer – Daryl Johnson, bas – og Malcolm Burn på keys.  Den 26. juni 1993 var han så tilbage på Midtfyns Festivalen – denne gang med en trio – og en ung Brian Blade på trommer – som endnu en åbenbaring i og omkring Lanois’ mange musikalske universer.

Denne gang stod der i programmet – Daniel Lanois er en musiker i elitedivisionen. Hans klang-univers er levende og næsten hypnotisk, og man oplever en sjælden frydefuldhed og afslappethed, når bevæger sig med Daniel Lanois og musikken”. Igen kan Mads Kornum bekræfte at det også var sådan det blev oplevet i virkeligheden, samtidig med at Brian Blade i sig selv var et studie værd.  Han var og er en konstant flydende åre af kreativitet og vildskab bag et trommesæt, hvilke man gentagne gange siden har kunne fået bekræftet når Brian Blade har siddet med fremme på en scene ved besøg her til lands. To musikere på et niveau, der gør at en meget stor del af publikum altid er musikere selv, og de står fremme på de forreste rækker for at suge til sig som var det årets vigtigste forelæsning på konservatoriet.     

Som nævnt indledningsvist hører der også en mere konkret dansk vinkel til dette 70 års fødselsdagsportræt, idet Daniel Lanois medvirker på Lasse Helners eviggrønne solo lp ‘Time and Again’ (1992) delvist realiseret i Kingsway Studios i New Orleans. Mathilde Bondo bidrog til det færdige resultat med sin violin. Desuden har Lanois tre sange inkluderet på Lasse og Mathildes seneste album ‘Hvem drømmer hvem’ (2019) tilsat danske tekster af Mathilde, Lasse Helner og Hans Kragh-Jacobsen. Du kan få det meste af historien bag den fynske duos personlige og professionelle venskab med Daniel Lanois ved at lytte til Hos Vilhelm podcasten fra august i år (se link nedenfor).

Stort tillykke med den runde dag til Daniel Lanois – blandt meget andet – en af 80’erne og 90’ernes mest toneangivende producere og sangskrivere.

Daniel Lanois i Viften, Rødovre – 2012 – Foto: Mads Kornum

Hans egne kompositioner er ud over Lasse og Mathilde desuden fortolket af blandt andre Dave Matthews, Jerry Garcia Band, Willie Nelson, Tea Party, Anna Beljin, Isabelle Boulay og Emmylou Harris – og så må hans projekt BLACK DUB fra 2010 med Daryl Johnson, Brian Blade og den super talentfulde sangerinde Trixie Whitley (datter af Chris Whitley) heller ikke undervurderes. Albummet – blot kaldet “Black Dub” er en sand sansefuld rytmisk rejse – som stadig kalder på en gentagelse – eller rettere fortsættelse.    

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.