Den Danske Salmeduo jazzificerer gamle salmer og sange

”Her synges ordene til sangene ikke – de kommer som en bog”

Fotograf: PRESSEFOTO af Martin Dam Kristensen

Mandag den 25.11 udkommer ”Du skønne land” med fokus på Sønderjylland og Genforeningen. Med musikken følger en 80 sider tyk bog om emnet.

Mon ikke det gennem det kommende år kommer til at myldre med bøger med alle mulige vinkler på Genforeningen (med Sønderjylland) for 100 år siden? Men hvad med musikken? Den kommer allerede nu – sammen med en bog om bl.a. den musikalske genre, der var så vigtig under Sønderjyllands 55 tyske år: Fællessang.

Formatet for ”Du skønne land” – musik pakket ind i en bog med historiefortælling og dokumentation – er usædvanligt i Danmark. Men for saxofonisten Christian Vuust er det tredje gang.

Han begyndte i 2015 med ”Storytelling”, der var instrumentale jazztolkninger af et udvalg af mere eller mindre kendte danske og nordamerikanske sange, hvor han musikalsk arbejdede sammen med pianisten Aaron Parks fra USA. Bogen indeholdt et forord, et essay, et digt og forklaringer om de enkelte sange. Plus teksterne til sangene, som altså ikke blev sunget på cd’en.

Året efter kom ”Salmer til folket” med Den Danske Salmeduo, som består af Christian Vuust og pianisten Hans Esbjerg. Samtlige sange hér stammede fra Reformationen og blev suppleret med lange essay-agtige artikler, der satte musikken i relief. Plus igen tekster og forklaringer om hver enkelt salme. De fleste af salmerne var forholdsvis ukendte, så det var virkelig relevant at lægge dem ind i en bog om baggrunden for dem.

Genforeningen i 1920 og sangene fra den tid er tættere på og mere kendte. At få uddybet Den Danske Salmeduos instrumentale jazzificeringer af dem med fyldige tekstkapitler er en indlysende bonus. Hermed har vi vist det første aktuelle historiske bogværk om det jubilæum, som begynder lige straks.

PRESSEFOTO: Martin Dam Kristensen

Hvorfor ikke blot udgive musikken som normalt på cd eller lp uden omsvøb og ekstra arbejde? Christian Vuust forklarer:

”Da jeg sad med mit Storytelling-projekt med Aaron Parks og skulle bestemme, hvordan det bedst kunne udgives, ville jeg gerne, at folk skulle kunne læse teksterne og historierne bag sangene – dette, at kendte sange har mange lag. Den enkelte lytter har sin egen erindring og sin egen oplevelse med den enkelte sang. Hvis jeg står foran publikum og spiller en sang, f.eks. ”Se, nu stiger solen”, ved jeg, at de fleste i lokalet kender den og har en personlig relation til den, fordi den bruges til begravelser og andre livssituationer. Jeg ved jo ikke, hvilke historier de har, men jeg ved, at der sker noget ude i rummet, som farver tingene og min måde at spille det på. Så er der selvfølgelig min egen historie, mine erindringer, mine oplevelser med den enkelte sang, det, at en sang indgår i og betyder noget i tusinder af små menneskelige fællesskaber og kor. Det giver alt sammen noget til min måde at arbejde med sangen på.”

Når man bevæger sig ud over det normale cd-format (cirka 14×12,5 cm), kan man i princippet vælge hvad som helst. For Christian Vuust faldt valget på A5-formatet (godt 15×21 cm).

PRESSEFOTO: Martin Dam Kristensen

”Jeg fandt sammen med min grafiker frem til, at A5 var et godt format. Jeg ville gerne, at det var et højformat, og der kan fint være en cd i det. Jeg synes, at det er oplagt. En god grund til ikke at gøre det er, at det er forbandet dyrt. Det skal trykkes, en grafiker skal gøre en stor del af arbejdet, og nogen skal skrive teksten. Man bliver næsten nødt til at søge nogle fondsmidler, og det er der mange, som ikke orker, men jeg orker det godt. Og jeg har fundraiset en hel del før.”

Hvor ofte har man hørt om, at musikere arbejder seriøst og målrettet med en periode og en begivenhed i historien? Hvordan griber man et sådant projekt an? Christian Vuust:

 ”Spørgsmålene fra begyndelsen var: Hvad skete der i 1920, og hvad skete der op til 1920? Vi ringede rundt til alle de sønderjyder, vi kunne komme i tanker om, vi spurgte nogle, der havde mere forstand på emnet end menigmand, men også menigmand. Når vi spillede i Sønderjylland eller i nærheden, sagde vi ved koncerterne: Hey, vi arbejder med dette tema, vil I ikke nok komme op bagefter og fortælle, hvilke sange og salmer der er vigtige i denne kontekst? Vi samlede ideer og udforskede emnet. Jeg ringede til f.eks. biskoppen over Haderslev Stift, som vi kendte lidt, Marianne Christensen. Jeg har nu et utal af filer på min computer med notater fra samtaler med forskellige kloge folk, f.eks. generalsekretæren for Grænseforeningen, Knud-Erik Therkelsen, og musikhistorikeren og museumsinspektøren Elsemarie Dam Jensen – et af hendes specialer er fællessang. Hun har skrevet et ret omfattende kapitel om fællessang i Sanghåndbogen, der har en hel side med historien bag hver af 300 af sangene i Højskolesangbogen. Den bog er jeg stor fan af, og hun har altså også skrevet et kapitel i vores udgivelse.”

Christian Vuust har altså været musiker og projektleder i forbindelse med ”Du skønne land”. Til sidst blev han også billedredaktør.

”Da havde jeg googlet og læst ufatteligt meget om emnet, så jeg havde fået en idé om, hvilke billeder der var gode, vigtige, relevante og interessante, og jeg blev så også den, der skulle cleare rettighederne til billederne. Det var ikke så nemt. Men nu ved jeg mere om det. Så jeg er godt rustet til nummer fire.”

Dokumentation synes at være vældigt vigtig for Den Danske Salmeduo, f.eks. angivelse af så vidt muligt præcise årstal for, hvornår en sang er komponeret og en tekst er skrevet. Sådan har det været siden duoens første album, som kom i 1998. ”Du skønne land” er nummer syv. Men hvorfor dokumentere så grundigt?

”Hvis jeg skulle have trykt Den Danske Salmeduos første cd om, ville jeg have trykt teksterne og fortalt lidt om salmerne. Det er interessant for mig at vide, at Hans Adolph Brorson skrev ”Her vil ties, her vil bies” i 1765, og at han bevægede sig omkring Ribe og Tønder. Så kan man som lytter overveje, hvilken sammenhæng den er opstået i. Det er også interessant for mig, at ”Lysets engel går med glans” er skrevet af B.S. Ingemann i 1837, og at C.E.F. Weyse skrev melodien samme år. Ved mange sange og salmer er der 20 eller 50 år mellem, at melodi og tekst er skrevet.”

Der har været særlig opmærksomhed om én sang i den nye udgivelse – fordi den er så politisk ukorrekt: ”Dengang jeg drog afsted”.

”Da Hans og jeg spillede den – dadum, dadum, dadum! – tænkte vi, at det kunne vi simpelthen ikke. Den er måske sjov nok, men gumpetung og fortærsket. Den har en meget militant melodi og en militant tekst. Men temaet genforening-fællessang-Sønderjylland fik os til at sige, at vi helst skulle have den med. Så havde vi bare lyst til at spille den i mol og lavede den om til swing, så den blev legende og uhøjtidelig. Et forsøg på at trække hugtænderne ud af den militante melodi.”

Udgivelser på cd:

Den Danske Salmeduo (1998)

Se, nu stiger solen (2002)

Hymne (2005)

De dybeste lag (2009)

På stjernetæppe lyseblå (2011)

Udgivelser som cd + bog:

Salmer til folket (2016)

Du skønne land (2019)

Releasekoncerter (med fri entré):

Kastelskirken, København, 24. november kl. 14.

Musikhuset Aarhus, Caféscenen, 25. november kl. 16.

Sangstationen, Haderslev, 28. november kl. 16.30.

Leave a Replay

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.