Der blev rykket ved rødderne i 2021

”Den nye venuefestival RESONATOR vandt på nysgerrigheden – og er kommet for at blive”

Fotograf: Simon Staun

En helt ny venue festival – RESONATOR – så sidst på efteråret dagens lys i eventyrernes by Odense. Ja, rent faktisk var det årets anden nye festival i byen, idet det også var her at Nashville Nights International Songwriters Festival fandt sted i september.

Begge festivaler lagde for land med afdæmpet succes målt i forhold til antal af besøgene, men omvendt blev de også begge afholdt i en fortsat utryg pandemitid, hvor ingen adfærdsmønstre kunne tages for givet. Så selv de mest etablerede navne måtte opleve færre publikummer end de var vant til. Men det var nu heller ikke præsentationen af det etablerede, som udgjorde kerneværiden hos disse to festivaler. Det var tværtimod at præsentere det mere ukendte og det overraskende for de nysgerrige lyttere, der også sætter pris på helhedsoplevelsen.  

Det lykkedes begge festivaler med i høj grad, og det publikum der mødte frem, gav begejstrede tilbagemeldinger på førstegangsindtrykkene fra artister, som de måske nok havde drømt om, men aldrig havde været virkelig tæt på. Der blev skabt et levedygtigt fundament, der gør at begge festivaler heldigvis kan videreføre deres ambitioner om nye festivaler i 2022.  

Avalanche Kaito (BF/B) – Foto: Mads Kornum

RESONATOR 2022 kommer igen med sloganet ”Lyt – mærk – dans – oplev” – og tilbyder via deres aktuelle ‘earlybird’ billetter hele 25 koncerter til bare kr. 300. Der er endnu ikke offentliggjort nogle navne – men det fornemmes at man bestemt ikke går efter lavere kvalitet end i 2021 – og det kan vi hos SIDE 33 skrive under på var både oplevelsesrigt og kunstnerisk tårnhøjt med navne som Avalanche Kaito (BF/B), AySay (DK/TR), Bab L’Bluz (MA/F), Dal:um (KR), Trolska Polska (DK/SE), TUHAF (DR/TR), YIN YIN (NL) i spidsen. Der skal nok igen blive grobund for at få sig en eventyrlig rejse og en udforskning af et gennemtænkt pluk fra hele verdens musik og kultur udbud.

Vi fik efterfølgende en snak med en af de bærende kræfter fra festivalgruppen samt redaktør for webdelen af RESONATOR Kamilla Haugaard. Hun er iøvrigt også selv aktiv musiker, og optrådte blandt andet på årets DMA Roots i Tønder, hvor hun var på scenen med kora virtuosen Dawda Jobarteh. Det fik vi også hørt lidt nærmere om.     

INTERVIEW

Pressefoto af Kamilla Haugaard til DMA ROOTSMorten Fog

SIDE 33 – RESONATOR blev afholdt fra den 09. til den 13. november på seks forskellige spillesteder i Odense. Kunstnerisk med ganske stor succes, og publikumsmæssigt – så vidt jeg har forstået – tilfredsstillende, uden dog at være prangende. Det sidste kan der i disse tider være mange årsager til. Men har succesen og opbakningen generelt været af et omfang så du allerede nu kan se for dig, at RESONATOR, som festival er kommet for at blive?

Kamilla Haugaard –

RESONATOR er kommet for at blive! Vi har allerede offentliggjort datoer for næste år (uge 45, red.), og der er allerede earlybird billetter i salg. Det gør der bl.a. på baggrund af den succes vi har haft. Publikum var glade, anmelderne var glade og vi får generelt god respons fra både branche og publikummer.

På den baggrund at det her var år 1, og vi er i en tid, hvor det er lidt sværere at sælge billetter, er vi også godt tilfredse med billetsalget. Og jeg er overbevist om at rygtet er i gang med at blive spredt – der sker noget nyt og stort i Odense, der er værd at holde øje med.” 

SIDE 33 – I jeres program for festivalen lagde i op til en helhedsoplevelse med udsagn og ’buzzword ’som OPLEV – DANS – LYT – UDVID – BEVÆG – FØL – SANS – LÆR. Føler du at I lykkedes at komme igennem med dette brede budskab til publikum, musikere, spillesteder, pressen, byen osv. – eller blev det ’bare’ ved at være en god gedigen MUSIK festival? 

Kamilla Haugaard –

”Lige præcist den slags musik RESONATOR præsenterer er en helhedsoplevelse. Musikken opleves bedst ved at mærke det i kroppen og lade kroppen være med. Musikken er ikke nødvendigvis noget, du kender i forvejen, så derfor desto mere handler det om nysgerrighed og oplevelsen. Derfor havde vi også andre oplevelser i løbet af ugen: Du kunne være med til folkemusikbal, lære skålesange, lytte til talk, tage til langbordsmiddag osv, og både før og efter dækkede mediet Resonator kunstnerne og fortalte deres historier.

I tråd med netop helhedsoplevelsen er Resonator jo udover at være en venue festival, også et medie. Her fortæller vi de historier og den kultur der ligger lige op af musikken – og det gør vi i øvrigt året rundt, hvor vi dækker rootsmiljøet i hele landet.

“Ordene hænger også sammen med at vi arbejder med alternativer til den traditionelle festival, hvilket har været virkelig interessant. Det tror jeg man kommer til at kunne mærke endnu mere de kommende år.

SIDE 33 – Apropos disse ’følelsesord’. Man taler meget om at streamingtjenesterne er ved at rykke folks musikvaner fra at være et spørgsmål om genrer – til at mere at være et spil om stemninger. Altså det ikke så afgørende om vi kalder det soul, roots, world etc., bare man kan få sit nummer med på f.eks. en ”Feel good tonight” eller ”Let’s dance” spilleliste. Er I bevidste om den udvikling, og måske derved også klare omkring at I ikke ’kun’ vil være og betragtes som en festival for Roots, folk eller verdensmusik?

Kamilla Haugaard –

”Som musiker har jeg altid haft svært ved at definere musik på genrer. Så helt personligt vil jeg gerne beskrive musikken på andre måder – omend vi jo som mennesker har brug for at inddele ting i kategorier. Ordene rootsmusik, folkemusik eller verdensmusik indeholder uendelige genrer! Det er ikke én genre, men samlebegreber der handler om, når musik har rødder i noget traditionelt.

Men det er ret centralt at Resonator gerne vil kommunikere, hvad musikken gør ved os. Vi vil både gerne fange de, der er helt inde i Rootsmusikken, men også den generelt musikinteresserede. Og her kan det være supervigtigt at kommunikere, hvad musikken gør. At meget af musikken her er dansemusik. At der er tranceskabende elementer i musikken. At den her slags musik ofte opleves med hele kroppen.

Jeg tror på, der er et potentiale for et kæmpestort publikum, der blot endnu ikke har oplevet hvad denne musik kan. Når mine kolleger spurgte publikum på de forskellige venues, svarede en del netop dette: De havde fundet eventet, kendte egentlig ikke musikken, men var blevet blæst bagover af hvor fedt det var!”

Bab L’Bluz (MA/F) – Foto: Mads Kornum

SIDE 33 – Generelt har festivalen modtaget meget ros – men der har været et par kritikpunkter, der er gået igen.

1: Der var ikke lavet nok reklame for festivalen op til – og der derved var for mange der ikke havde opdaget den – heller ikke de lokale byboere!

2: Koncerterne lå for tæt på hinanden, så folk gik derfor ofte glip af enten afslutningen af den ene koncert eller starten på den næste.

Hvordan vil du som en del af festivalledelsen forholde dig til de kritikpunkter?

Kamilla Haugaard –

  1. Vi brugte faktisk en del krudt på at reklamere for Resonator, men opmærksomhedsmuren er meget svær at bryde igennem for denne slags nyheder – især når man ikke har mange kendte navne på plakaten, hvilket er vilkåret for vores musik. I år var vi også oppe imod lokalvalg og stigende corona-smitte. Vi kommer til at skulle bygge et brand og en bevidsthed op over nogle år, men vi er overbeviste om, at det i længden vil blive belønnet med et loyalt og nysgerrigt publikum. Og vi kan allerede mærke det ske.
  2. Det er jo sådan med en festival, at man ikke altid kan nå alt, så nogle koncerter vil ligge decideret oveni hinanden.  Men lige præcist denne problemstilling blev vi ret hurtigt bevidste om, og valgte derfor at rykke starttidspunktet på nogle koncerter 15 eller 30 minutter, så man kunne nå det hele.

SIDE 33 – Som sagt har festivalen også modtaget masser af ros. Hvad ser du selv tilbage på med størst tilfredshed og glæde i forhold til afviklingen af de 5-dages festival?

Kamilla Haugaard –

”6 forskellige aktører er her gået sammen om et helt nyt og stort samarbejde. Og i uge 45 i Odense samlede alt sig, hvilket sammen med publikum gav den vildeste stemning på de forskellige spillesteder. Det at vi har slået os sammen på den måde og tænkt helt nyt og skabt noget så ekstraordinært er jeg meget stolt af.

Inden RESONATOR havde jeg jo i månederne op til kommunikeret til alle og enhver hvad RESONATOR kan, og hvad der gør den så specielt. Da koncerterne begyndte, blev jeg hevet ud af min organisatoriske hjerne og bare VAR i musikken. Var helt til stede i musikken og i min krop. Jeg fik lige præcis selv denne sanselige helhedsoplevelse, som jeg havde talt om. Og jeg kunne mærke at publikum også havde det på samme måde.”

Pressefoto fra DMA Roots – Foto: Morten Fog

SIDE 33 – Udover dit arbejde med RESONATOR er du også aktiv udøvende musiker. Du optrådte blandt andet ved dette års DMA Roots 2021, der blev afviklet i Tønder på lørdag den 27. november. Du  optrådte her med den herboende kora virtuosen Dawda Jobarteh. Hvordan er det samarbejde opstået, og tænker du at det bliver ien ’once in a lifetime’ eller kan der komme andet godt ud af det samarbejde fremover.

Kamilla Haugaard –

I 2017 var jeg på en rejse i Brasilien og skabe musik med mennesker fra hele verden. Da jeg lander i Kastrup ser jeg en mand med en taske på ryggen, der kun kan være et instrument. Jeg taler til ham – for jeg er stadig i den her helt åbne og nysgerrige energi, som jeg får når jeg rejser og lærer nye mennesker at kende. Først senere finder jeg ud af at det jo var Dawda Jobarteh, som jeg før den dag kun kendte af navn.

Siden da har vi spillet indimellem, og set og talt om muligheden for at lave noget sammen. I Tønder blev det så for første gang til virkelighed foran et publikum – og vi var så heldige at Yohan Ramon (Folkeklubben, Isam B m.fl. red.) joinede os på scenen. Om det bliver til mere end det, må tiden vise – men lysten fra alle parter er der!

SIDE 33 –

Nu vi er omkring DMA Roots 2021. En af Danmarks helt store kunstnere – Povl Dissing blev første medlem af den nystartede Hall of Fame for folkroots-musikken. Et af argumenterne er blandt andet at, Povl Dissing er en inspiration for hele musiklivet og for alle sangere og musikere uanset genrer og generationer. Hvad har Povl Dissing betydet for dig?

Kamilla Haugaard –

Jeg er ikke direkte vokset op med Povl Dissings musik. Og så alligevel. Så ved jeg jo præcist, hvem han er og hvordan hans stemme lyder. Og jeg kan mærke, at jeg føler mig beæret over til DMA Roots at have delt scene med ham. For jeg tror Povl Dissing sidder lidt i os alle sammen. Han er på en måde en del af vores folkefortælling – også for sådan en som mig.

SIDE 33 –

Som udøvende musiker har arbejdsvilkårene i musikbranchen i 2020 og 2021 været noget vanskelige at navigere i, og det har været svært at sikre sig et indtægtsgrundlag. Men man lærer jo ofte af såvel medgang som medgang.

Hvordan er du selv kommet igennem og hvad tager du med dig fra disse to år, som du tænker du rent faktisk kan bruge positivt fremadrettet?  

Kamilla Haugaard –

”Jeg har været privilegeret at min egen indtægt lige præcist i denne periode ikke primært var båret af mit freelancevirke. Men jeg har set hvordan det har sat en branche i knæ. En branche, hvor musikere ånder for at stå foran et publikum. Nogle enkelte har kunnet gå i hi og bare skrive musik, men en del har også manglet den energi og inspiration det er at møde sit publikum til netop at skrive.

For mit eget vedkommende har det været en tid, hvor jeg har lært at hvile i at lidt hver dag gør den største forskel. At give den enkelte opgave, den enkelte sang den tid den skal have, og at det jo skaber et endnu bedre outcome.

Og så har det været en tid, hvor jeg faktisk havde behov for at skære ned – og hvor der var plads og tid til det.”

SIDE 33 –

Hvad er dine håb og drømme for musikåret 2022 – og hvad står der helt konkret allerede af opgaver i horisonten for dig? 

Kamilla Haugaard –

Jeg står i begyndelsen af flere nye projekter, som jeg glæder mig til at vise landets koncertsteder. Derudover kommer der et album ud med min duo Kaminá, som jeg glæder mig til at præsentere. Koncerten til DMA havde et par numre med fra den kommende plade.

I skuffen har jeg nogle numre liggende, som jeg håber for 2022 også for en form, som kan komme ud og leve! Og så glæder jeg mig virkelig også til at sætte RESONATOR  2022 op!

 Så jeg har en masse spirende ting for 2022, som jeg glæder mig til at opleve.”

Leave a Replay

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.