Det var en glad og ydmyg Lars Ulrich, der i går modtog Musikforlæggernes Ærespris. Det gjorde han ved det stilfulde og brancheorienterede prisuddelings arrangement Carl Prisen, der blev afholdt for 10’ende gang i flotte omgivelser i Axelborgsalen i centrum af København
Æresprisen, som Musikforlæggerne hvert år uddeler til en dansk musikpersonlighed, der gennem årene har gjort sig særligt bemærket, er tidligere blevet uddelt til blandt andre Jacob Groth, Hanne Boel, Anne Linnet, Poul Bruun, Jan Sneum, Peter Ingemann og Bent Fabricius-Bjerre.
Lars Ulrich fik i år prisen for sit omfattende kompositoriske arbejde og hans kamp for ophavsret. Den glimrende konferencier Caroline Henderson overraskede med at slå tonerne an til en flot arrangeret, men ganske alternativ version af Enter Sandman .
Selv var Lars Ulrich i sin takketale dog klar i mælet, da han slog fast, at han rent faktisk sjældent kigger tilbage, eller dvæler ved fortiden. Han foretrækker at kigge fremad med fokus på udvikling og nye udfordringer. Samtidig sendte han en lille opsang til sine danske kollegaer med et glimt i øjet, for hvis han kunne få sådan en pris, så måtte de altså lige oppe sig lidt herhjemme.
Traditionen tro blev der i forbindelse med overrækkelsen vist en til lejligheden produceret video med diverse anekdoter og fortællinger om hovedpersonen, der altid har haft fokus på at bevare og pleje sine danske rødder. Videoen blev afsluttet med en hilsen fra Metallica, som han står på scenen sammen med onsdag den 15.06 på Copenhell.
De 30.000 kr., som følger med prisen, gav Ulrich videre til Danish Songwriting Academy, og Rektor Anne Meldal Nørgaard, tog imod pengene og holdt takketale.
Siden 2013 har Musikforlæggerne afholdt Carl Prisen, der ganske ekstraordinært for musikprisuddelinger hylder og hædrer danske sangskrivere, tekstforfattere og komponister inden for rytmisk såvel som klassisk musik. Her skærer man ind til benet, og holder 100% fokus på musikken og menneskene bag. Der blev udover den allerede omtalte ærespris uddelt hele 14 andre priser, som i den grad afspejlede bredden og det aktuelle kvalitetsniveau indenfor dansk musik.
Årets Talentpris på 30.000 gik til Helena Heinesen Rebensdorff kendt som BRIMHEIM, der vandt foran to andre navne, der i den grad har markeret sig i 2021/22, Frida Sofie Møl Kristensen & Sirid Oline Møl Kristensen der sammen udfolder sig som PRISMA, og Emma Grankvist, der optræder under navnet Eee Gee.
De øvrige prismodtagere til Carl Prisen 2022 blev:
Årets Komponist inden for pop:
Drew Sycamore, Fridolin Nordsø Schjoldan, Frederik Tao Nordsø Schjoldan – For albummet ‘Sycamore’
Årets Komponist inden for rock:
Rebecca Louise Armstrong aka Rebecca Lou for albummet ‘Heavy Metal Feelings’
Årets Komponist inden for jazz:
Asger Baden for albummet “If the Music Stops, They’ll Eat Him Up”
Årets Komponist inden for roots :
Barbro Kuypers aka Barbro for 2021 udgivelserne “Barbro”, “U Think I’m Strange??” og “I’m Fine”
Årets Komponist inden for score :
Flemming Nordkrog for sin score til Max Kestners dokumentarfilm ‘Little Galaxies’
Årets Komponist inden for børnemusik :
Jesper Mechlenburg for musikken til Det kgl. Teaters børneballet ‘Dansefeber’
Årets Tekstforfatter :
Jens Unmack for teksterne på Love Shop albummet ‘Levende mænd i døde forhold’
Årets Sang :
“I morgen er der også en dag” – Andreas Odbjerg (Skrevet af Andreas Odbjerg, Daniel Scheffmann, Emil Gemmer Schultz, Ole Bjørn Heiring Sørensen)
Årets Internationale Succes :
Sylvester Sivertsen
Årets Klassiske Komponist – stort ensemble :
Signe Lykke for operaen ‘Nordkraft’
Årets Klassiske Komponist – lille ensemble :
Bent Sørensen – for strygekvartet nr. 5 ‘Doppelgänger’
Årets Streaminghit :
“Ibiza” – Benny Jamz, Gilli, Kesi ft. B.O.C. (skrevet af Oliver Kesi Chambuso, Nicki Pooyandeh, Kian Rosenberg Larsson, Benjamin Jacob Small Heyn-Johnsen)
Årets Radiohit :
“45 Fahrenheit Girl” – Drew Sycamore – (skrevet af Drew Sycamore, Fridolin Nordsø Schjoldan, Frederik Tao Nordsø Schjoldan, Andreas Odbjerg)