Den amerikanske sangskriver, producer, sanger, guitarist, bassist, keyboardspiller og trommeslager Todd Rundgren er ud over at være dybt musikalsk og hjemme i et hav af genrer også en foregangsmand, når det gælder design af hjemmesider, distribution af musik via nettet, hvilket han allerede gik i gang med i løbet af 90’erne, og fremme i skoene som interaktiv kunstner ved hjælp af computerudstyr.
Ligeledes har Rundgren været involveret i tilblivelsen af diverse musikvideoer. Et ægte multimediemenneske med mange talenter og udtryksformer ofte tilsat overdådige sceneshows samt et krævende tonesprog ud i progressiv rock, der især er blevet dyrket som del af Utopia, et band med skiftende besætninger grundlagt af ham selv i 1973. Det fulde navn lyder Todd Harry Rundgren, født den 22. juni 1948 i Upper Darby i Pennsylvania.
Rundgren har været aktiv på scenen siden midten af 60’erne først som medlem af det psykedelisk band Nazz, indtil han i 1970 udgav Runt, der først blev krediteret trioen af samme navn og senere som hans solodebut ved genlancering. Runt kastede singlehittet We Gotta Get You a Woman af sig fulgt op gennem årtiet af signatursange som Hello It’s Me og I Saw the Light fra albummet Something/Anything? (1972) og den smukke popsag Can We Still Be Friends inkluderet på Hermit of Mink Hollow (1978).
Can We Still Be Friends er blandt andet blevet fortolket af Robert Palmer, Rod Stewart og Colin Blunstone, kendt fra The Zombies. Rundgrens album A Wizard, a True Star (1973) præget af hans eksperimenter med psykedeliske stoffer har dannet skole indenfor Lo-fi genren, hvor musikerne så at sige gør tingene på egen hånd i deres indrettede hjemmestudier.
Det blev til tre udgivelser med Nazz i perioden 1968-1971 og 10 officielle albums som del af Utopia fra 1974 til 1985. Utopia blev i forskellige konstellationer gendannet siden i 1992, 2011 og senest i 2018 under navnet Todd Rundgren’s UTOPIA, hvorfra live albummet Live at the Chicago Theatre efterfølgende blev officielt udgivet.
I 1983 fik Rundgren ekstra kommercielt luft under vingerne ved hjælp af single udspillet Bang the Drum All Day fra lp’en The Ever Popular Tortured Artist Effect (1982). På solofronten er Rundgren forblevet aktiv frem til vor tid dog med flere længere pauser indlagt i processen. Han lod senest høre fra sig i 2022 med Space Force, der resulterede i hele seks singler og assistance fra navne som Sparks, Adrian Belew, The Roots, Thomas Dolby og Steve Vai.
Rundgren stod bag den første interaktive tv-transmitterede koncert i 1978 og udsendte 16 år efter det første interaktive album No World Order. Rundgren er mindst lige så kendt som producer i den absolutte mesterklasse, hvor han på tilsvarende vis har været en trendsætter med fingeren på pulsen.
Den del af karrieren startede i 1969 med countryrock gruppen Great Speckled Birds album af samme navn og Badfingers pladen Straight Up (1971) og fortsatte med klassikere som Grand Funk Railroads We’re an American Band (1973) og med glam- og punkrockbandet New York Dolls’ eponyme og berømmede debutalbum, jeg kigger nærmere på i slutningen af juli måned i anledning af 50-årsdagen. I 1977 viste Rundgren for alvor sit uomtvistelige håndelag i producerstolen med Meat Loafs mega millionsællert Bat Out of Hell, hvor den virkelig fik nogle pompøse drag over nakken i klangligt bredformat.
I 1971 hjalp Rundgren Sparks’ løbebane på vej ved at producere deres første udgivelse under navnet Halfnelson. I samme rolle står Rundgren bag War Babies (1974), Hall & Oates’ tredje udgivelse, Remote Control (1979) med The Tubes, Wave (Patti Smith Group, 1979), Forever Now (The Psychedelic Furs, 1982), Skylarking (XTC, 1986), The New America (Bad Religion, 2000) og Cause I Sez So med New York Dolls i 2009. Det bør også her nævnes, at Rundgren arbejdede som tekniker på The Bands tredje udgivelse Stage Fright (1970).
Todd Rundgrens musik er inspireret af oldschool r&b og soul, pop, progressiv rock og electronica, genrer han selv har været med til at påvirke og decideret fornye. Han eksperimenterer en del i studiet med lag på lag overdubs, og produktionerne pendler mellem det umiddelbart tilgængelige og det mere avantgardeprægede som oftest på samme udgivelse, hvor spændingsfelterne og kontrasterne er yderste markante.
Som producer, musiker og lejlighedsvis lydtekniker formår Rundgren i høj grad at anvende studiets faciliteter som et ekstra selvstændigt instrument, hvilket har ført til sammenligninger med navnkundigheder som Brian Wilson, Brian Eno og Prince. Todd Rundgren har samtidig bevist, at det er muligt at skabe stor lydkunst i både store og små rammer og ad den vej opnå optimal fleksibilitet i arbejdet. Den amerikanske multiinstrumentalist har jævnligt gæstet Danmark i eget navn og som del af Utopia og med Ringo Starr All Stars.