DMA Jazz har en vindersag

”Dansk jazz lever og har det godt”

Fotograf: PRESSEFOTO

Man kan mene hvad man vil om prisuddelinger indenfor noget så subjektivt som bedømmelse af musik.

Men DMA Jazz, der arrangeres og produceres af JazzDanmark, gør et seriøst og dybdegående arbejde for at præsentere diversiteten og mangfoldigheden indenfor dansk jazz. Det afspejlede valget af de optrædende på glimrende vis ved årets prisuddeling.

Fra et par af årets prisvindere fik vi overbevisende musikalske indslag fra Nana Rashid og Selvhenter, der på hver sin måde fik dokumenteret at de er værd at sætte pris på. Begge har de kant, personlighed, og professionalisme og ikke mindst noget på spil i alt hvad de gør.

Det samme kan siges om legenden Marilyn Mazur og upcoming navnet Viktoria Søndergaard, der sammen opførte en helt ny komposition, skrevet til lejligheden. Den gjorde indtryk, med et legende udtryk, der forenede lyden af to generationer, der mødes i musikken.

Det er noget af det, som musik også kan. Skabe fællesskab og en anden synlighed. Selv i mørke, som da Richard Andersson på en mørklagt scene og alene med sin bas skabte nye lyriske lydbilleder i den historiske sal. Ikke noget at sige til at Andersson var nomineret I kategorien “Årets jazzkomponist” sammen med Óskar Guðjónsson , Hilmar Jensson, og Anne Efternøler for albummet ”Undo”.

Selve showet blev igangsat af aftenens vært Karen Mukupa, der med et groovy band i ryggen gav et par numre fra hendes aktuelle album ”Bonopo”. Klædeligt jazzificeret var de en særdeles glædelig start på showet.

Glædeligt var det også at slutte showet i det mere traditionelle hjørne med aftenens alderspræsident Daimi flankeret af Louisiana Jazz Band. Det swingede, som det pendul, der aftenen igennem havde været på overarbejde for at finde den røde tråd eller næste tendens indenfor den danske jazzscene. Pilen peger nemlig i mange retninger. Talentmassen er stor, og de forrige generationer af musikere sidder ikke på deres flade, men har både skabertrang og formstærk virkelyst i alle retninger.

F.eks. eksemplificeret ved en tilbagelænet liveoptræden fra Kaleiido med guitaristen Anna Roemer og saxofonisten Cecile Strange. En sprælsk duo, der generelt ikke er til at sætte i bås, men både hylder det udtryksfulde og det inderlige, der farlige og det forfinede.   

Inden selve DMA Jazz i et udsolgt Store Vega havde Jazz Danmark inviteret til branchedag, hvor man via diverse debatter og oplæg kom omkring emner som ”Streaming og det digitale musikmarked”, ”Musikjournalistikkens rolle”, ”Hvorfor er der så få kvinder i musikken” og ikke mindst ”Den nye jazzgeneration”. En særdeles givende dag, hvor det generelt blev klart at hvis man som ønsker at udbrede kendskabet til en ikke mainstream genre som Jazz, så skal der handles i den ånd jazzmusikken altid har fungeret, med rummelighed, nysgerrighed og grænseløshed. Særligt var det inspirerende at høre hvordan unge via Jazz i Trekanten havde fået knækket koden med at få andre unge til at interesse sig for Jazz med mere. For læren var at selve genren reelt er mindre betydende. Det er selve musikoplevelsen, fællesskabet og glæden ved den, der er det afgørende. Håber ‘jazzpolitiet’ lyttede med.

Det blev bekræftet, da aftenens hovedpris ’Årets jazzalbum” senere blev uddelt til Selvhenter, der indledte med at tvivle på om de overhovedet var jazz.  Som de musikalske fritænkere de er i deres kollektive kompositioner, ja så er Jazz nu nok det tætteste vi kommer på en genre, for det er nu engang i jazzen vi mest af alt finder frirum til bevægelse.

En aften der understregede at jazzen hverken er død eller lugter mærkeligt. Den er ved at finde sin plads – ikke som støvet niche, men som en væsentlig og vigtig del af den fællesnævner – MUSIK – der stadig i 2024 skal binde os sammen. Man fornemmede som gæst at der blandt de mange tilstedeværende musikere var en samhørighed om og kærlighed til musikken og de mange mulige krydspunkter, og det fællesskab, som i sidste ende er langt vigtigere end at vinde en enkeltstående pris.  

Men når det er sagt, så skal vi bestemt ikke glemme at hylde og lykønske aftenens vindere, der blev:

Årets Jazzudgivelse

Selvhenter – MESMERIZER                     

Årets Jazzkomponist

Karmen Rõivassepp & Aarhus Jazz Orchestra – Ambivalence

Årets Vokaljazzudgivelse

Marcela Lucatelli / Lars Pilgaard / Anders Vestergaard – Necromancy

Årets Eksperimenterende Udgivelse

SVIN – Introducing SVIN

Årets Nye Jazznavn

Nana Rashid – Music for Betty

Årets Tværæstetiske Udgivelse

Aske Zidore & Anders Lauge Meldgaard – Sange fra i dag

Årets Single

Tigeroak – Living and Living

Børnejazzprisen

Musiksanseriet

P8 Jazz Prisen – Årets Ildsjæl

Michael Charles Gaunt for sit arbejde som bestyrelsesformand for Østersøjazz Festival.

JazzDanmark Prisen – Årets Koncertoplevelse

Bazarjazz

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.