Et UHØRT talent rykker endnu et skridt frem

”Selma Higgins er klar til sin første headliner-koncert”

Fotograf: Rene Bode

Det bliver LiteraturHaus i København, der får æren af at være stedet, der fremover kan berette om dengang Selma Higgens spillede sin første headliner koncert. Det sker præcist om en 1 uge – torsdag den 14 oktober 2021.

At Selma Higgins og hendes band i den grad er i topform, har hendes optrædener først på UHØRT festivalen i august og senest som opvarmning til The Grenadines i Ideal Bar på Vega her i september så tydeligt bevist. I vores omtale af koncerten på Ideal Bar skrev vi blandt andet følgende:

Selma Higgins har en naturlig, indtagende, dybfølt og legende vokal, sat i scene sammen med en håndspillet omgang atmosfærisk nordicana – der på “To the Sincerest From Selma Higgins” ep’en lød af et niveau, som man meget sjældent hører fra en dansk debutant i start 20’erne. Indholdet på EP’en var mest dæmpet og tilbageholdende – grænsende til det introverte – men stadig med sange der pegede hen imod et uhørt sangskrivertalent, som den gennemgående faktor.

Jeg forventede derfor nok mest en lille inderlig behagelig oplevelse med en sanger og sangskriver, der med sine tekster formår at sætte ord på de mange velbegrundede bekymringer der er at skrive om, takket været os menneskers mange fatale fejl i forhold til vores samliv med og manglende respekt for moder natur.  

Så gik hun på scenen – med et fem mand stort orkester – og med seks nye sange blæste hun mig – og så vidt jeg kunne registrere også resten af de tilstedeværende – fuldstændig omkuld med et 30 minutters sæt, der viste at hun er meget mere end den Selma Higgins som debut EP’en gav indtryk af. Sangene havde mere tempo, og havde noget mere folk feeling og popsnert over sig – og så havde hun selv en helt overvældende smittende karisma, og en ægte og ærlig udstråling – der fik mig til at tænke på første gang jeg så Mø. Ikke målt på det musikalske indhold eller energien, men målt på personligheden, spilleglæden og det spirende talent, der kun venter på at blive sluppet fri for alvor.

Bandet bag hende spillede tight og veloplagt, og alle numre lød fuldstændigt flyvefærdige til at lægge en nyt og større publikum ned . Det spillede bare, også den ene gang hun gik ned i tempo på den flotte ”Prayer” – der symptomatisk handler om finde roen i en til tider lige lovlig larmende verden. Et rammende højdepunkt sammen med den charmerende – ja, Selma Higgins brugte selv ordet catchy – ”Come and get me” – der sluttede et af de bedste opvarmningssæt jeg har set meget meget længe.

Sikke en følelse at blive overrumplet på den måde. Det bare at sige – Tak, Selma – jeg glæder mig til at se dig som hovednavn inden alt for længe”

….og nu kommer muligheden altså allerede . Side 33 var ikke på UHØRT festival, men det var GAFFA og de var også begejstret over hvad der blev hørt. Ole Rosenstand Svidt skrev i sin omtale på GAFFA blandt andet:

”Higgins spiller ikke selv noget instrument, men ”nøjes” med at synge, og det er også rigeligt med arbejdsindsats med den imponerende vokal, hun lægger for dagen. Den er lys og klar som himlen over København, da flyene stod stille under pandemien og har de helt rigtige folk/country-knæk og -twang de helt rigtige steder.”

”Med den stemme kommer vi til at høre meget mere til Selma Higgins. Ellers er der ingen retfærdighed til”.

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.