God musikjournalistik koster

”GAFFA lancerer nyt webunivers og brugerbetaling”

Fotograf: Mads Kornum

I morgen tirsdag den 21. juni kl. 10 lancerer det største musikmedie i norden GAFFA et nyt webunivers med nyt design, øget indhold, nye funktioner og indførelse af et digitalt medlemskab til de læsere, der vil have det hele.

Interessen for musik og for mediet er vokset konstant siden GAFFA kom til verden i 1983, men indtjeningsmulighederne og markedsmekanismerne har også ændret sig markant i løbet af de snart 40 år. Før som nu er en ting det samme. Kvalitet koster, også når det drejer sig om seriøs musikformidling.

I dag udkommer GAFFA i Danmark, Sverige og Norge, og er i alle tre lande et stort og respekteret musik- og kulturmedie med en lang historie og mange hundrede tusinde brugere. GAFFA drives fra kontorer i Århus, København, Göteborg og Oslo og har godt 20 fastansatte og ca. 40 fast tilknyttede freelancere.

Ubegrænset adgang for kr. 29

En bærende del af det nye GAFFA-univers er lancering af nyt digitalt medlemskab, som for en månedspris på kr. 29 giver ubegrænset adgang til alt indhold og hele det historiske arkiv med over 150.000 artikler, 500.000 fotos og 500 magasiner.

Som noget helt unikt kan man som medlem fravælge bannerreklamer. Alt fra første magasinudgivelse og første hjemmeside i 1996 og frem til i dag er tilgængeligt digitalt.

Samtidig giver det flere medlemsfordele, som f.eks. rabat på diverse festivaler og koncerter.

“Ligesom det øvrige mediemarked vælger GAFFA også at indføre betaling for dele af vores kvalitetsindhold. Det er en direkte konsekvens af tabte annonceindtægter til primært Google og Facebook. Vi mener at vi har sat prisen så lavt og kombineret det med en række andre fordele og en markant bedre læseoplevelse, så vi tror og håber på at vores mange tusinde læsere vil tage godt imod det og anerkende, at god kulturjournalistik koster” fortæller direktør Robert Borges.

“Udvikling af GAFFAs nye digitale univers har været undervejs i lang tid. Vi gik i gang med projektet stort set samme tid, som Corona ramte os. Det har ikke været en helt nem opgave at relancere gaffa.dk med så meget indhold og så mange fotos. Men vi er meget tilfredse med og stolte af resultatet, hvor man uanset om man benytter en spritny mobiltelefon eller en udbrændt pc vil opleve en markant designmæssig og indholdsmæssig opgradering”, supplerer Kristian Lautrup-Nielsen, bestyrelsesformand og projektleder for lanceringen.   

Fortsat en åben del og en fysisk udgave for alle

Der vil stadig være en åben del af websiden, hvor det for alle fortsat vil være muligt at læse daglige musiknyheder samt udvalgte artikler og anmeldelser gratis. I Danmark og i Sverige udgives GAFFA også som et af de efterhånden få faste fysiske månedsmagasiner om musik.

Herfra SIDE 33 kan vi kun støtte op om det nye tiltag. Musikformidling er en vigtig del i hele musiklivets fødekæde, men den vil ikke kunne overleve uden at der komme indtægtsgivende midler til at bakke op omkring det gedigne journalistiske arbejde, der ligger i at dække et så stort og omfattende stofområde.

Så ønsker du bedre tider for musikformidlingen, og for formidlingen af nyheder generelt, så STØT OP op og betal for dine foretrukne medier. Kun på den måde kan vi komme ‘faking- og shaking news’ og reklamefinansierede nyheder til livs. Vi har alle et valg!

Leave a Replay

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.