Hvad betød Berlinmurens fald for techno-musikken?

"Rumpistol og Kill J kommer med et bud på teatret Sort/Hvid"

Fotograf: PRESSEFOTO

Dagen i dag – 09. november – er en af de dage, der for de mange, der oplevede dagen for 30 år siden, kan sætte mange tanker i gang. Murens fald i Berlin var på mange måder epokegørende. Satte meget i gang, og noget andet i stå. Gav hele tiden nye svar, men ligeså mange nye spørgsmål. Politisk og kulturelt.

Nogle af de spørgsmål har manuskriptforfatter Tomas Lagermand Lundme, og instruktør Erik Pold skrevet ind i forestillingen ELECTRONIC, der har premiere på teatret Sort/Hvid i KBH den 21.11.19 – og spiller frem til 13.12.19.

ELECTRONIC er en hybrid mellem en elektronisk koncert og en tidsrejse i en musikgenre og i et samfund, der har gennemgået en ekstrem udvikling de sidste tre årtier. Musikalsk, politisk og menneskeligt. 

Forestillingen søger svar på spørgsmål som – hvad kendetegnede lyden af 1989? Hvordan dansede man anderledes til techno i 90’erne end i dag? Hvad skete der med musikken, da hele verden stoppede med at trække vejret den 11. september 2001? Hvorfor har rave-kulturen og den elektroniske musik altid været tiltrækkende for minoriteter og marginaliserede grupper? Og hvornår er en fest politisk?

Erik Pold uddyber i pressematerialet – ”Vi dykker ned i klubmiljøet og den elektroniske musik de sidste 30 år. Fra ’89, hvor computeren knap fandtes og frem til i dag, hvor en algoritme kan sammensætte et salgssikkert hit. Påvirkningen fra den teknologiske udvikling kan jo direkte høres i den elektroniske musik. Modsat kan subkulturer, som er startet i klubmiljøet, også spores i større samfundsmæssige holdningsændringer. For eksempel i forhold til køn og seksualitet,”

Og Jens Berents Christiansen aka Rumpistol supplerer –  

”Vi er gået nærmest videnskabeligt til værks. Vi har undersøgt: Hvilke trommemaskiner brugte man i 90’erne? Hvad er lyden af ’89? Hvordan kan man høre på musikken, at teknologien har udviklet sig? Vi skaber musikken med de tidstypiske instrumenter, så man vil kunne høre tiden i musikken,”

Publikum kommer med på klub i ELECTRONIC. Klubbens DJ’s er den elektroniske musiker Rumpistol og den fremadstormende sangerinde Julie Aagaard aka Kill J. De står hver aften live på scenen. Sammen med tre skuespillere – Anton Hjejle, Pernille Koch og Tobias Shaw – tager de publikum med fra 1989 til i dag, hvor den hårde techno gør København kendt ude i den store verden. Det sker i en videoscenografi af den elektroniske musiks ikoniske visuals skabt af scenograf Rikke Juellund og videokunstner Helle Lyshøj.

Leave a Replay

Vil du være en del af ”SIDE 33"?

Få Nyhedsbreve og andre fordele. Skriv dig op her, og hør nærmere.