Hvad betød Berlinmurens fald for techno-musikken?

"Rumpistol og Kill J kommer med et bud på teatret Sort/Hvid"

Fotograf: PRESSEFOTO

Dagen i dag – 09. november – er en af de dage, der for de mange, der oplevede dagen for 30 år siden, kan sætte mange tanker i gang. Murens fald i Berlin var på mange måder epokegørende. Satte meget i gang, og noget andet i stå. Gav hele tiden nye svar, men ligeså mange nye spørgsmål. Politisk og kulturelt.

Nogle af de spørgsmål har manuskriptforfatter Tomas Lagermand Lundme, og instruktør Erik Pold skrevet ind i forestillingen ELECTRONIC, der har premiere på teatret Sort/Hvid i KBH den 21.11.19 – og spiller frem til 13.12.19.

ELECTRONIC er en hybrid mellem en elektronisk koncert og en tidsrejse i en musikgenre og i et samfund, der har gennemgået en ekstrem udvikling de sidste tre årtier. Musikalsk, politisk og menneskeligt. 

Forestillingen søger svar på spørgsmål som – hvad kendetegnede lyden af 1989? Hvordan dansede man anderledes til techno i 90’erne end i dag? Hvad skete der med musikken, da hele verden stoppede med at trække vejret den 11. september 2001? Hvorfor har rave-kulturen og den elektroniske musik altid været tiltrækkende for minoriteter og marginaliserede grupper? Og hvornår er en fest politisk?

Erik Pold uddyber i pressematerialet – ”Vi dykker ned i klubmiljøet og den elektroniske musik de sidste 30 år. Fra ’89, hvor computeren knap fandtes og frem til i dag, hvor en algoritme kan sammensætte et salgssikkert hit. Påvirkningen fra den teknologiske udvikling kan jo direkte høres i den elektroniske musik. Modsat kan subkulturer, som er startet i klubmiljøet, også spores i større samfundsmæssige holdningsændringer. For eksempel i forhold til køn og seksualitet,”

Og Jens Berents Christiansen aka Rumpistol supplerer –  

”Vi er gået nærmest videnskabeligt til værks. Vi har undersøgt: Hvilke trommemaskiner brugte man i 90’erne? Hvad er lyden af ’89? Hvordan kan man høre på musikken, at teknologien har udviklet sig? Vi skaber musikken med de tidstypiske instrumenter, så man vil kunne høre tiden i musikken,”

Publikum kommer med på klub i ELECTRONIC. Klubbens DJ’s er den elektroniske musiker Rumpistol og den fremadstormende sangerinde Julie Aagaard aka Kill J. De står hver aften live på scenen. Sammen med tre skuespillere – Anton Hjejle, Pernille Koch og Tobias Shaw – tager de publikum med fra 1989 til i dag, hvor den hårde techno gør København kendt ude i den store verden. Det sker i en videoscenografi af den elektroniske musiks ikoniske visuals skabt af scenograf Rikke Juellund og videokunstner Helle Lyshøj.

Leave a Replay

Vil du være en del af ”SIDE 33"?

Få Nyhedsbreve og andre fordele. Skriv dig op her, og hør nærmere.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.