Musik er et spørgsmål om smag. Og smag og behag er forskellig. De mange prisuddelinger – og nomineringer – er et spørgsmål om valg. Nogle gange ud fra erkendte faktorer, andre gange ikke. Den debat lader jeg ligge i dag. For Side 33 er målet altid at videreformidle når vi finder noget musikalsk at begejstres over – genre, alder og køn underordnet. Det er ikke til debat.
Vi er heller ikke smagsdommere, men derfor skal jeg da ikke være bleg for at indrømme at jeg ærlig talt ikke er begejstret for den musik, der strømmer mig i møde når afsenderen hedder Billie Eilish, Taylor Swift, Beyonce, Dua Lipa, Miranda Lambert, eller Fiona Apple. Men respekt for dem, og deres musikalske output – og tillykke herfra med de Grammy statuetter de hver især tog hjem i går.
Min øregang og mit musikhjerte er bare skruet sådan sammen at jeg begejstres i andre retninger. Derfor kunne jeg sagtens finde argumenterne frem for hvorfor at navne som Margo Price, Stevie Nicks, Indigo Girls, Lilly Hiatt, Kathleen Edwards og Lola Lennox – alle er navne der med rette kunne føle sig Grammy forbigået – bedømt ud fra den kvalitet de singler og/eller album, de udsendte i 2020 havde.
Men sket er sket, valg er taget, og priserne er nu uddelt – og så er det med nysgerrigt at dykke ned i den iøvrigt ret lange liste over alle de andre vindere, og se hvad der så er at glæde sig over.
SIDE 33 sender derfor en SIX-PACK af begejstring af sted til disse kvalitetsmærkede vindere!
Best Contemporary Blues Album
Fantastic Negrito – “Have You Lost Your Mind Yet?”
Vi har skrevet det før, og gentager gerne – et af årets bedste udenlandske album 2020. Og just for the record – det er et album der er så meget mere end ’bare’ blues. Det er en smeltedigel af af musikalsk inspiration, hvor også ingredienser fra soul, rock og hiphop får masser af plads – og hvor Fantastic Negrito kommer med en power og en handlekraft som er få forundt.
Best Gospel Performance/Song
Jonathan McReynolds & Mali Music – “Movin’ On”
Sikke en single fra Jonathan McReynolds & Mali Music, “Movin’ On”! Lyden af Stevie Wonder lever også i 2020 – og Jonathan McReynolds lyder til at have både stemme og sjæl med.
Best Contemporary Christian Music Performance/Song
Zach Williams & Dolly Parton, “There Was Jesus”
Du altforbarmende. Med eller uden hjælp fra Jesus er denne country ballade fra Zach Williams & Dolly Parton bare himmelråbende betagende – og går direkte ind under huden.
Best American Roots Performance
John Prine – ”I Remember Everything”
Sidste single fra John Prine, der døde sidste år, understreger hvorfor han til evig tid er værd at huske som sanger og sangskriver. Et værdigt og rørende punktum.
Best Country Song
The Highwomen – “Crowded Table”
Set over et helt album måske lige lovligt finpudset outlaw country fra den ellers superseje kvartet Brandi Carlile, Natalie Hemby, Maren Morris, og Amanda Shires – men når man så sætter sig til bords og får sådan en single som denne her serveret, så tændes begejstringsbarometret og harmonien genfinder sig i krop og sind.
Best Reggae Album
Toots and the Maytals – “Got to Be Tough”
Sikke da et comeback album. Første plade i 13 år. Dette legendariske reggaeband debuterede i 1965. I en alder af 77 år viser frontmand Toots Hibbert og en stribe velspillende session musikere, at Toots på ingen måde er en museumsgenstand. Det er funklende fuldfed reggae anno 2020, der groover og gør godt helt uden hjælp af nostalgiens skær