Interview med ISSE – Del 1 af 2

”Det er mødet med mennesker, som sidder og lytter og tager imod musikken og fortællingerne, som gang på gang giver mig kuldegysninger, giver mig tårer i øjenkrogen og en ægte glæde indeni”

Fotograf: Frank Nielsen

Midtjyske ISSE er en talentfuld 27-årig dansk sanger og sangskriver, som siden 2017 har gjort godt væsen af sig på danskpop scenen i forskellige afskygninger og sammenhænge. Hun har netop udsendt sin anden EP ”En umulig drøm” – hvor hun blandt andet i titelnummeret synger:   

”Ilden brænder inde i dig / Noget der vil ud og er på vej / Men lyset tænder ikk’ sig selv / For drømme kræver mere end held”.

Og at det netop er vilje, nytænkning og hårdt arbejde nærmere end held, som er nøglen til fremtiden, – hvad enten man drømmer om et liv som jurist eller som musiker eller måske endda begge dele – er Isse Sandorf Jacobsen et stærkt og glimrende eksempel på.

Alt imens hun som en ægte ’Do It Yourself’ artist knokler for at få fremdrift i sin musikerkarriere – bruger hun sideløbende sin universitetsuddannelse som cand.jur – til at skabe et stabilt økonomisk fundament – f.eks. som TV-vært på DK4’s program ”Den Juridiske Brevkasse”.

I vores anmeldelse af ”En umulig drøm” skrev vi blandt andet:   

”Hendes klare røst rammer én med en indbydende og selvsikker kraft – og klarer ikke bare paragrafferne – men brænder også igennem.  Det høres at det et stykke seriøst stykke arbejde der ligger forud, og er blevet til et popnummer, der ikke bare føles varmt, men også er velskrevet og langtidsholdbart.”

Og at Isse på alle måder er en ambitiøs og givende artist, vidner hendes svar om i dette interview, hvor vi blandt andet kommer ind på den musikalske ’opdragelse’, albumformatet, kønsdebatten, valget mellem musik og andet job, og ikke mindst betydningen af mødet med publikum – jf. denne artikels overskrift.

INTERVIEW

SIDE 33 – Du har netop udsendt din anden EP ”En umulig drøm” med nogle ganske personlige tekster, og en nutidig popmusik med tydelige musikalske 80’er referencer.

Hvorfor er det lige den ’cocktail’, der blev dig – og er det den samme vej vi kan forvente at du vil gå hen imod det ventede debutalbum? 

ISSE – Man bliver måske lidt det, man lytter til, og jeg har bare altid været glad for 80’er musik, samtidig med jeg også dyrker det nyere i form af Lady Gaga, Katy Perry, Bruno Mars, Miley Cyrus m.fl. Jeg er egentlig bare mig selv i hele processen, og så ser jeg, hvor det bærer mig henad. Så man kan i hvert fald forvente, at mit debutalbum 100 % er mig.

Jeg prøver aldrig at gå efter en bestemt lyd eller reference – jeg kommer med ideer og stemninger, og når jeg synes, at noget lyder fedt, så kører vi med det – det viser sig så bare ofte at være et lydbillede inspireret af 80’erne med et nutidigt touch.”

SIDE 33 – I de senere år har der jo været en til tider heftig debat omkring kønsfordeling, Metoo sager og forskelsbehandling i musikbranchen.

Er det noget du selv har oplevet på nærmeste hold – og har du som en del af en ’nyere generation’ i branchen et bud på hvordan man kommer både problemerne til livs og konstruktivt videre herfra?

ISSE – ”Jeg har aldrig personligt mærket, at jeg skulle være dårligere stillet, fordi jeg er kvinde. Min mor vidste, at hun ville være politibetjent, før kvinder overhovedet kunne blive ansat i politiet i Danmark, og jeg har aldrig nogensinde hørt fra mine forældre, at der var noget, jeg ikke kunne, som min bror kunne. Vi har begge spillet både håndbold og fodbold, og der er aldrig blevet gjort forskel på os. Så jeg er vokset op med følelsen af, at jeg kunne det jeg ville – hvis bare man kæmper for det.

Og hvis der oprigtigt sidder en chef et sted, som vælger at hyre en mindre dygtig mand i stedet for en dygtigere kvinde til et job, så siger det vel mere om chefen end kvinden”

SIDE 33 – Du er jo ligesom f.eks. Mathilde Falch, Signe Svendsen, Gurli Octavia, og Solvej en ægte DIY-artist. Det er min klare opfattelse at I er det fordi I kan og ikke fordi i som sådan er en del af en ’kvindebevægelse’.

Er det korrekt opfattet – og hvad ser du som henholdsvis fordele/ulemper ved selv at have styringen og den fulde føling med din karriere?

ISSE – Jeg vil da gerne nævnes blandt de kvinder, du nævner der, for jeg har stor respekt for dem og det, de har udrettet. Jeg er dog af den opfattelse, at man som musiker er selvstændig, ligesom jeg også er som jurist, og det kræver bare en masse timer og hårdt arbejde, når man selv står med det hele, men jeg kan virkelig oprigtigt godt lide hele processen fra sangskrivningen og studieindspilning til den direkte kontakt med radio, spillesteder og musikblogs.

Ulempen er jo klart, at det kræver mange timer, men jeg brænder også bare virkelig meget for det, så selvom man ender med mange timers arbejdsuge, så er det jo noget, jeg selv har valgt og gerne vil. Men selvfølgelig ville det lette noget med en booker, som havde et stort netværk og god kontakt til f.eks. festivaler, som ellers er svært at komme ind på”

SIDE 33 – Selvom du som 27-årig selv er en del af en ’streaming’ generation har du alligevel valgt også at udgive ”En umulig drøm” på CD. Hvorfor har det været vigtigt for dig at udgive i fysisk format – og tror du generelt på at album formatet har en fremtid, og i givet fald hvorfor?

ISSE – ”Jeg lyttede faktisk bare til publikum. Jeg har ikke spillet en koncert siden 2019, hvor der ikke mindst har været en bagefter, som har spurgt, om man kunne købe en CD med mine sange. Så derfor valgte jeg at få Ep’en trykt som CD, og jeg har da heller ikke haft en eneste koncert siden, hvor jeg ikke har solgt noget – ligegyldig om det har været koncert for 100 mennesker eller en stuekoncert for 10. Så det kan et eller andet for folk at få musikken mellem hænderne i fysisk format.

Og så er der flere, der er begyndt at spørge, om jeg så udgiver debutalbum som vinyl – så det må jeg jo kigge på. Det handler for mig om at lytte til dem, som kommer til koncerterne og faktisk gerne vil købe musikken.”

SIDE 33 – Som alle andre artister har du været ramt af ikke at kunne komme ud og spille ret meget LIVE i 20/21 pga. det seneste års mange COVID-19 restriktioner. Hvordan har det påvirket og ramt dig personligt, og har du alt til trods kunne få et eller andet positivt ud af at blive slået ud af den vante kurs i en usikker tid?

ISSE – ”Jeg blev jo stædig og endte faktisk med at spillere mere end 20 koncerter i eget navn i 2020, og indtil videre har jeg spillet to online-koncerter i 2021 samt 6 koncerter live-koncerter, så jeg omstillede mig og valgte at tænke ud af boksen. Det betød mange udendørskoncerter i haver, på gader og stræder og også nogle på spillesteder, og jeg har nydt hver eneste koncert – ligegyldig om det var for 10 eller 60 mennesker.

Jeg har nok egentlig aldrig følt, at jeg havde en vant kurs, så jeg tager tingene, som de kommer, og så arbejder jeg ud fra den situation, jeg er i.”

SIDE 33 – Nu er du så endelig kommet ud på landevejen med din musik, og har en del spillejob forude i kalenderen. Kan du sætte lidt ord på hvad det er mødet med publikum betyder for dig og giver dig som henholdsvis musiker og som mennesket bag?

ISSE – ”Jeg er først og fremmest live-kunstner, selvom jeg også synes, det er rigtig fedt at være i studiet. Men det er mødet med mennesker, som sidder og lytter og tager imod musikken og fortællingerne, som gang på gang giver mig kuldegysninger, giver mig tårer i øjenkrogen og en ægte glæde indeni.

Det kan tage mig flere timer, inden jeg er faldet ned igen indvendig af ren glæde, når jeg har været ude at spille for folk – og igen ligegyldig om det er for 10 eller 100 mennesker. Bare det at nogen kan lide det, jeg laver, og rent faktisk tager mine tekster og melodier til sig, betyder simpelthen alt for mig. Både som musiker og sangskriver, allermest bare som menneske.”

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.