Interview med Kirstine Stubbe Teglbjærg

“Der er noget i spil hos Sitrekin, HUN SOLO, People Like Us, og Sound Station”

Fotograf: Henrik Hildebrandt

Den 5. maj gæstede Kirstine Stubbe Teglbjærg pladebutikken Sound Station, der er at finde på Gammel Kongevej på Frederiksberg.

Anledningen var at hun med sit nye projekt Sitrekin udgav en ganske unik 12” vinyl, der kun er trykt i 250 nummererede eksemplarer. Selve vinylen indeholder to numre på A-siden, og er udsmykket med håndskrevne tekster og hendes logo, der er graveret ned i B-siden. Lavet hos det lokale vinyltrykkeri RPM Records, som kunne levere høj kvalitet og genbrugsmaterialer på samme tid, uden f.eks. at gå på kompromis med lydkvaliteten.

For når Kirstine Stubbe Teglbjærg går i gang med noget så tænkes der i helheder, og hele vejen rundt. Sådan har det altid været. Nogle vil kalde det ’blæret’, andre bæredygtigt, men man kan også bare kalde det et udtryk for en stærk behovs- og kvalitetsbevidsthed, og evnen til at efterleve den.  

Det har vi talt med hende om i et interview, hvor hun blandt andet også får sat ord på hvad det er selve vinylformatet giver hende selv, og om hvorfor hun i forbindelse med releasen også samarbejdede med det lokale bryggeri People Like Us. De er, helt ligesom HUN SOLO, som Kirstine også er en bærende del af, en virksomhed, der har fokus på at skabe produkter og kultur af høj kvalitet, og som samtidig er idealistisk og socialt orienterede.

SIDE 33 havde fotograf Henrik Hildebrandt forbi til en meget velbesøgte og stemningsfuld pladereception, der som billedreportagen nok afspejler, var fuld af gæster med nysgerrig kærlighed til musik, fællesskab og respekt for den kvalitet, som de passionerede mennesker bag hos Sound Station, People Like Us og Sitrekin leverede i alt omkring arrangementet.

Hvilke indtryk dagen gjorde for hovedpersonen, hvad det betyder af få ros af selveste DJ Kevin Cole fra den amerikanske radiostation KEXP, og hvad fremtiden nu ventes at byde på for Sitrekin kan du blandt andet læse nærmere om i nedenstående interview.

Hvad fremtiden bringer for Sound Station er på den korte bane først og fremmest en fejring af at de efterhånden har været et bredsidet plademekka for samlere og andet godtfolk i over 30 år.

De fik ikke fejret sin 30-års fødselsdag sidste år pga. pandemi restriktioner, og derfor tager de revanche i år og holder et stort event i morgen lørdag den 21. maj fra kl. 12 med masser af LIVE musik fra aktuelle navne som TREMOLO BEER GUT, D/TROIT, OF THE WAND & THE MOON, JUNCKER, MINA OKABE og TROUBLE IS.

Whammy Bar sætter en lækker bar op foran butikken hvor du kan læske dine gane i alskens cocktails, øl og vand. Og så kan du også købe dejlig mexicansk mad i en foodtruck.

Det lyder ærlig talt, som endnu en god anledning til at kigge forbi, og måske samtidig købe en Sitrekin plade inden det er for sent. For du må da kalde mig Mads eller det der er værre om ikke det bliver et ganske eftertragtet samleobjekt.

For mig personligt er det nu mest af alt et stykke tredimensionelt stykke kunst, der pirrer sanserne bredt, og som derved i selve nuet øger bevidstheden om at livet, da heldigvis stadig er i omdrejninger – alt til trods.

INTERVIEW

SIDE 33 – Det er et par uger efter en velbesøgt, gennemført og stilfuld 12” vinyl release hos Sound Station. Hvad tager du med dig fra sådan en dag – der må være mange gode indtryk?

Kirstine Stubbe Teglbjærg

”Et af de stærkeste indtryk var alle de forskellige mennesker, der kom til releasen. Det var en skøn blanding af venner, kollegaer, familie og fans – nogle havde fulgt mig helt tilbage fra Blue Foundation-tiden og andre havde først for nylig opdaget Sitrekin på f.eks. P6Beat. Nogle havde taget gamle, sjældne Blue Foundation udgivelser med, som de bad mig signere og nogle havde også mit (nu udsolgte) dansksprogede album ‘Hamskifte’ med.

Jeg blev mindet om hvor meget musik jeg egentlig har skabt i årenes løb, og at det stadig har betydning for alle disse mennesker.

Det var perfekt at holde release-eventen i pladeforretningen Sound Station, og det var en stærk oplevelse at stå så tæt sammen med folk og spille musikken live, midt i butikken. Blandt plader og cd’er fra gulv til loft og blandt vinyl-elskere, som virkelig sætter pris på, hvis man gør noget ekstra ud af det.

Dagen inden releasen skete der noget stort: Den legendariske DJ Kevin Cole fra den amerikanske radiostation KEXP besøgte Sound Station. Han var i DK på grund af SPOT Festival og svingede forbi København på vejen. Nicolaj fra Sound Station spillede min vinyl for ham, og han syntes den lød megagodt og købte den, og nu har han spillet den i sit program ‘Drive Time’ på KEXP og har også skrevet om den på Instagram. Jeg er så stolt af at få denne anerkendelse. Jeg kan ikke forestille mig hvor meget musik han må have lyttet til i årenes løb, og det er en drøm der er gået i opfyldelse, at han har lyttet til min.

FOTO fra DJ KEVIN COLE instagram side

Jeg sidder med en kæmpe glæde over at jeg fik så mange ting til at gå op med denne release. Jeg er som regel meget alene omkring at skabe musikken, men med alt det praktiske har jeg denne gang samarbejdet med en del forskellige seje aktører, hvilket har været sjovt og givende. Selvfølgelig som nævnt Sound Station. Men også mit pladeselskab HUN SOLO og to af vores ‘Padawans’ (frivillige) Kia Øyås og Bine Kronvold Asmussen, som hver især har bidraget rigtig flot til arbejdet med udgivelsen og eventen. Og bryggeriet People Like Us, som leverede custom-made Sitrekin-øl og det lokale vinyltrykkeri RPM Records, som var inspirerende at udveksle ideer med omkring gravering af B-siden af vinylen, og som kunne levere høj kvalitet og genbrugsmaterialer på samme tid.”

SIDE 33 – Din gode kollega Johannes Dybkjær Andersson (Ring Them Bells) skrev op til udgivelsen – ”Alt omkring Sitrekin og det her vinyl-projekt er simpelthen så blæret. Ikke nok med at sangene lyder som en drøm, så er selve vinylen out of this world”. Er det et helt bevidst valgt niveau og en fremadrettet stil for Sitrekin, som du hermed har lagt for dagen?

Kirstine Stubbe Teglbjærg

”Jeg har ikke arbejdet anderledes end jeg plejer – så man kan godt sige det er et helt bevidst og valgt niveau. Jeg prøver altid at gøre mit bedste med de ting jeg vælger at bruge tid på, og det er en stor tilfredsstillelse og glæde for mig når det lykkes, som det er tilfældet denne gang.

Jeg har fundet ud af, at min hjerne fungerer på den måde, at jeg kan overskue ret så mange detaljer på én gang. Både når jeg skaber musik og når jeg skaber projekter. Jeg kan både være helt nede i detaljen, men også zoome ud og se det store billede med alle delene på én gang. Og jeg er som regel først tilfreds når alle de mange brikker, jeg kan se for mig er faldet på plads.

Så hvis jeg har tid og hænder nok fremadrettet, så vil dette niveau være en linje jeg tænker at fortætte med. Det er her det giver mening for mig”.

SIDE 33 – Er du selv vinylsamler – og hvorfor / hvorfor ikke?

Kirstine Stubbe Teglbjærg

”Jeg har for tiden ikke en pladespiller, men har siden jeg var helt ung købt og samlet på vinylplader; i perioder mere end andre. Den måde jeg kom ind i musikkens verden på, var gennem vinylplader, som jeg og mine søskende lyttede til på mine forældres gamle teaktræ-B&O pladespiller fra 60’erne. Jeg købte min første LP da jeg var 12-13 år (Rickie Lee Jones).

Som så mange andre, kan jeg lide den bevidsthed, der følger med at sætte en vinylplade på. Man vælger at lytte til et helt værk, fremfor enkelte sange. Jeg kan godt lide streaming, og at det er så nemt at få adgang til hvilken som helst musik. Men for mit vedkommende er det en anden og mere nærværende måde at lytte på, når jeg sætter en fysisk plade på. Jeg kan desuden også rigtig godt lide den varme lyd og knitren, der følger med en vinyl.

Som artist er det sjovt at bruge de muligheder et fysisk, tredimensionelt produkt giver – man går jo ombord i en vinyl-plade med flere sanser på én gang: Man bruger ørerne til at lytte til musikken, øjnene til det visuelle og følesansen til den taktile oplevelse det er at holde vinylen i hænderne og sætte den på pladespilleren. Det er et fedt medie at udtrykke sig på, fordi man kan male med en bredere palette end ved et digitalt track. Jeg kommer helt sikkert til at lave flere specielle vinyler.

Jeg havde en del overvejelser omkring dét at skabe et fysisk produkt, da jeg i princippet ikke mener vi har brug for at overdænge Jorden med flere ting. Lyd er jo blot bølger som svinger i luften som frekvenser og forsvinder, når de klinger ud. Fysiske ting bliver ved med at eksistere, selvom vi ikke kigger på dem. Derfor er jeg rigtig glad for at jeg hos RPM fik mulighed for at lave pladen af en stor del genbrugs materiale, uden at jeg måtte gå på kompromis med lyden.”

Foto: Bine Kronvold Asmussen

SIDE 33 – Du havde også fået lavet en Sitrekin specialøl fra det innovative og smagfulde bryggeri People Like Us, der er ledet af mennesker fra socialt marginaliserede grupper. Hvad var tanken bag den med garanti ganske populære gimmick?

Kirstine Stubbe Teglbjærg

”Samarbejdet med People Like Us startede allerede med HUN SOLO i efteråret 2021, hvor PLU sponsorerede øl til lanceringen af vores nye online, abonnementsbaserede fællesskab HUN SOLOCIETY. (Som medlem af HUN SOLOCIETY modtager man hver måned en online ‘pakke’ med spændende musikindhold om og af kvinder og non-binære artister, og samtidig er man støtter arbejdet for at fremme diversitet og kvalitet i dansk musik.

Ligesom HUN SOLO, er People Like Us en virksomhed, som skaber produkter og kultur af høj kvalitet og som samtidig er idealistisk og socialt orienterede. De arbejder, ligesom HUN SOLO, for diversitet og – i sidste ende – for at skabe en bedre verden. Så selvom vores to brands er forskellige, ligner vi hinanden på mange måder. Og derfor var det oplagt at starte et samarbejde med dem.

Samtidig er der jo en lang tradition i DK for at øl og musik går hånd i hånd og skaber store musikoplevelser sammen. Da jeg spurgte om PLU ville sponsorere øl til min release, foreslog de, at lave en speciel Sitrekin-øl til dagen, og det kunne jeg jo ikke sige nej til! Også fordi deres øl smager megagodt”.

SIDE 33 – Blev der så udsolgt af din nye vinyl og af øl eller kan pladesamlere og ølentusiaster stadig gøre sig et godt køb?

Kirstine Stubbe Teglbjærg

”Der er blevet langet en del eksemplarer af vinylen over disken, og man skal nok være lidt hurtig, da der kun er trykt et begrænset oplag. Men der er indtil videre stadig nogle tilbage. Jeg har lagt en stak til side som er reserveret til min koncert på Hotel Cecil 29. oktober, sådan at de, der kommer til koncerten, får mulighed for at købe den dér.

Øllene er der dog ikke ret mange tilbage af – men hvem ved om jeg får lavet et parti mere.”

SIDE 33 – og hvad med selve kerneværdien – projektet Sitrekin. Hvad er planerne herfra og frem til din første store koncert i det navn på Hotel Cecil den 29. oktober?

Kirstine Stubbe Teglbjærg

”Den næste tid arbejder jeg på at lave næste single med Sitrekin færdig. Jeg forventer at udgive den efter sommerferien. Herudover er planen at forberede live show og skabe mine egne live-versioner af nogle af de Blue Foundation-numre, jeg allerbedst kan lide. Jeg har nemlig lovet at der vil være et par Blue Foundation-klassikere på sætlisten til koncerten, foruden mit remake af ‘Eyes on Fire’, som findes på vinylen.

Alle fotos af Henrik Hildebrandt, med mindre andet er angivet.

Leave a Replay

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.