Interview med Rasmus Matthiesen – del 1 af 2

”Min interesse for rockhistorien har desuden givet mig en interesse for vinyler og den betydning, pladen som format, har haft gennem tiden. Den tradition vil jeg gerne være en del af og være med til at videreføre”

Fotograf: PRESSEFOTO

Selvom man endnu ikke er rundet de 30 år, så kan man godt have et reflekterende og søgende sind, og evne at sætte nutiden i perspektiv med historien som brugbar bagage. En evne, der ofte kommer mange gode sange ud af.

Sådan er det med Rasmus Matthiesen – der er opvokset i Gl. Rye – og nu bosiddende på Frederiksberg. Han er både en god fortællende sangskriver, en personlig sanger og en stærk formidler – og i arbejdet med hans kommende tredje album har han blandt andet fået både hjælp og kyndig sparring fra Søren Bigum (Peter Sommer & Tiggerne, Jonah Blacksmith, The Mukherjee Development m.fl.).

Det kan du læse nærmere om i dette interview, der virkelig kommer tæt på mennesket, musikeren og drømmeren Rasmus Matthiesen.

Hans nye single ”Jeg skulle ha’ været” havde vi videopremiere på i går – og den er tilgængelig på alle digitale platformer fra på fredag den 06.08.2021.

Singlen er en forløber for albummet ”Sange om frihed” der udgives foråret 2022. Der er således lidt ventetid endnu, men den kan du eventuelt bruge på at høre eller genhøre hans forrige album ”Alt godt” og ”Nye idealer” – som vi herfra gerne sætter mærkaterne ”Bæredygtig kvalitet” og ”Langtidsholdbar” på. Der er også mulighed for at du kan tjekke ham ud som gæst hos Aarhus bandet Red Handed Five, der i foråret udgav den fremragende EP ”Red Handed Sessions #1”, der indeholdt fire helt forrygende bidrag fra Rasmus Matthiesen, Kajsa Vala, IngeLine og færøske Son of Fortune. En af årets store små digitale perler.  

Rasmus Matthiesen optræder med Red Handed Five i Århus Festuge (27. august – 5. september). Tid og sted er dog endnu ikke offentliggjort.

INTERVIEW        

SIDE 33 – Du er på vej med dit tredje album, der udkommer foråret 2020. Dit første album ”Alt godt” kom i 2017, og året efter fulgte ”Nye idealer”.

Nu er der så gået 3 år siden da. Hvor står mennesket og musikeren Rasmus Matthiesen i forhold til 2017/18 – hvor du jo blandet på det tankevækkende titelnummer ”Alt godt” skrev:

”Jeg tager hele verdenen på mine skuldre, men passer mest mig selv, på dage som denne, hvor troen på noget større, for længst er slået ihjel”

Rasmus Matthiesen – Ja, den linje i `Alt godt´ var meget sigende for hvor jeg stod, da jeg skrev sangene på albummet i 2016/2017. Jeg var næsten lige flyttet til København fra Gl. Rye (Søhøjlandet) og sangene kredsede alle om det at flytte til byen med alle de muligheder og valg som det medførte, men samtidig også om at sige farvel eller på gensyn til sin hjemstavn, som har og fortsat – betyder meget for mig. Og netop den linje du refererer til, er skrevet fra min første lejlighed på Rentemestervej i Nordvest, på en dag hvor den ensomhed og følelsen af ikke at være `nogen`, som jeg også mødte i byen, havde fået overhånden.

I mellemtiden har jeg læst en kandidat i historie og bosat mig på Frederiksberg med min kæreste og datter. Jeg er for nuværende på dagpenge og arbejder som vikar på en skole – mens jeg arbejder på det kommende album.

Sangskrivningen på den nye plade præsenterer således et mere modent, men stadig et søgende og eftertænksomt menneske og musiker. Sangene på den nye plade kredser om nogle af de steder, begivenheder, personer og kunstnere, som jeg er rundet af, og som har påvirket mig og min sangskrivning gennem årene. Jeg har med vilje ladet min interesse for historie fylde mere i sangene, og jeg har derfor også nogle mere direkte referencer til personer og nedslag i vores fælles historie. Jeg vil gerne forsøge at sige noget om den tid, vi lever i.  Og tanken er, at hvis jeg vil forstå vores tid, må jeg også se mig tilbage. Og der er således både sange om vores tids populistiske politiske virkelighed og om Genforeningen på pladen.

De nye sange er på den måde – både musikalsk og lyrisk – mere i tråd med min første plade, som var mere `historiefortællende´ end ”Nye Idealer”. Og jeg har på denne plade, ligesom på ”Alt Godt” pladen, også flere sange som er skrevet ud fra et andet perspektiv, end mit eget.  

Jeg har desuden fået meget mere erfaring fra mange koncerter og timer i studiet de seneste år, og min sangskrivning står derfor stærkere og det musikalske udtryk mere klart i dag, end det gjorde på både ”Alt Godt” og ”Nye Idealer”. Jeg føler desuden, at hvor jeg tidligere måske lænede mig mere op mine inspirationskilder, så har jeg fundet en mere selvstændig lyd og stemme med de her nye sange.”

SIDE 33 – Hvordan er det nye album blevet til – og hvilke nye mål, håb og drømme har det skabt i forhold de næste skridt i din musikalske karriere?

Rasmus Matthiesen – Efter en længere sangskrivningspause oven på udgivelsen af ”Nye Idealer” pladen i 2018, så arbejdede jeg et halvt år som højskolelærer på Rødding Højskole. Her genopdagede jeg, hvad sangene kan, bl.a. ved at synge fra Højskolesangbogen flere gange om dagen. Sangenes evne til at tale ind i tiden, stille spørgsmål til eksistensen og samtidig trække tråde til vores fælles historie var til stor inspiration. Og Højskolesangbogen har derfor været en vigtig kilde til inspiration for den nye plade.

Efter min tid på højskolen, skrev jeg pludselig en masse sange. Ikke højskolesange, men Rasmus Matthiesen sange. Med inspiration fra vores fælles sangskat og arvegods. I første omgang gik jeg i studiet med Thor Andersen, som også producerede ”Nye Idealer”. Han har studie på Gammel Kongevej, tæt på hvor jeg bor. Og vi begyndte at mødes ugentligt og indspille akustiske demoer af sangene. Herefter satte Thor mig i kontakt med Søren Bigum, som er guitarist i Peter Sommers `Tiggerne`, Jonah Blacksmith m.fl. Herefter havde Søren og jeg mange samtaler om sangene og hvad jeg forsøgte at udtrykke med dem, ligesom han kom med kærlig kritik af sangskrivningen. Sørens erfaring og vores udveksling af idéer og tanker om sangene, var således også til stor inspiration.

Efterhånden havde vi en hel del sange, og Søren, Thor og jeg blev enige om at i studiet med det dogme, at musikerne, som skulle spille med på dem, ikke skulle kende sangene, før vi gik i studiet. Og i december 2020, under nedlukningen, gik vi i Grapehouse studiet på Frederiksberg og indspillede de første 6 sange på to dage – bl.a. `Jeg Skulle Ha´ Været´.  Og til oktober går vi i studiet igen og indspiller `anden halvdel` af pladen. I studiet spillede Søren Bigum guitar, mandolin, pedal steel mm. Casper Simonsen spillede trommer, Julius Hvarregaard bas, August Korsgaard Feldballe klaver, orgel, mm. Og Thor Andersen har mixet og mastereret.

Målet og håbet med den nye plade er, at den kan åbne nogle nye døre og give mig mulighed for at spille en masse koncerter, som jeg virkelig brænder for. Jeg syntes personligt, det er de bedste sange, jeg har skrevet til dato. Og jeg tror, den kan være med til at tage mig næste skridt som sangskriver og forhåbentlig også give mig mulighed for at nå ud til endnu flere mennesker i alle hjørner af landet.

Jeg drømmer om, at den har plade kan være mit ´gennembrud´. Men lige meget hvad, er det en plade og nogle sange, som, syntes jeg, definerer mig som sangskriver og for alvor skaber en personlig lyd og stemme, som kan danne udgangspunkt for endnu flere sange i fremtiden.”

Foto: Mads Kornum – Tønder Festival 2016

SIDE 33 – Dine to første album understregede med en imponerende tydelighed at du vil og kan noget med dine beskrivende og billedskabende tekster. Man fornemmer at du i en stadig ganske ung alder står klar til at melde dig ind i den fornemme klub af danske sangskrivere, der også tæller Allan Olsen, Tue West, Peter Sommer og C.V. Jørgensen.

Hvor henter du inspirationen fra til de ofte detalje orienterede tekster – og hvordan bliver en typisk Rasmus Matthiesen egentlig sang til?

Rasmus Matthiesen – Jeg henter inspiration i alt for Højskolesangbogen, de bøger jeg læser, de sange jeg lytter til, nyhederne og gennem min interesse for historie og politik. Men også i hverdagen og alt hvad den indebærer af rutiner, op- og nedture, valg og drømme om fremtiden.

Som udgangspunkt starter sangene med en linje. Det kunne være en åbningslinje eller en del af at omkvæd. Men en linje, som udtrykker en stemning, følelse eller som forsøger at sige noget om den tid vi lever i eller en god historie. Herefter sætter jeg mig med guitaren eller ved klaveret og forsøger høre, om linjen kan synges sammen med andre linjer. På den måde opstår der en som regel en melodi, som jeg kan skrive videre ud fra.

Nogle gange kommer de næste linjer hurtigt og af sig selv. Andre gange kan det tage lang tid at skrive et vers. Men mit eget dogme er, at hvis jeg ikke kan slippe sangen/linjen igen, så er det fordi, jeg har fat i noget, som er værd at arbejde videre med.

Men selvom jeg ender med at skrive sangen færdig, er det langt fra sikkert den bliver indspillet. Og jeg har nok skrevet i nærheden af 30 sange til den nye plade, og der er derfor også en del, som aldrig ser dagens lys. Eller som måske kommer med en anden gang.”

SIDE 33 – Selvom du er i 20’erne og vel derved naturligt er en del af en digitalt ’streaming’ generation har du alligevel valgt også at udgive både dit forrige album og dit kommende på vinyl. Hvorfor er det vigtigt for dig at udgive i fysisk format – og tror du generelt på at album formatet har en fremtid?  

Rasmus Matthiesen – På samme måde, som hvis du skriver en bog, tror jeg, at en hver forfatter ville ønske at kunne stå med bogen fysisk i hænderne bagefter. Min interesse for rockhistorien har desuden givet mig en interesse for vinyler og den betydning, pladen som format, har haft gennem tiden. Den tradition vil jeg gerne være en del af og være med til at videreføre, og derfor er det også vigtigt for mig at mit ´værk´ en dag også kan tages i ´hænderne´ og forhåbentlig komme ud og stå i nogle hjem rundt omkring. Og så kan det også være at et barn eller barnebarn en dag falder over pladesamlingen og får lyst til at give den et nyt liv eller får inspiration til selv at skrive sange, på samme måde som jeg har oplevet det med min bedstefars og fars gamle samlinger.

Vinylen er samtidig et godt visitkort, når man er ude og spiller koncerter. En ting er de ekstra penge, man som udøvende musiker kan tjene ved at sælge dem. Men mindst lige så vigtigt er de interessante samtaler med publikum, som vinylerne giver anledning til efter en koncert.

SIDE 33 – Du medvirker som gæst på den nye EP med bandet Red Handed Sessions – hvor du bidrager med nummeret ”Lad dine bekymringer ligge her”. Hvordan blev kom det samarbejde i stand, og hvorfor blev det lige det nummer, der skulle med på udgivelsen?

Rasmus Matthiesen – Jeg kendte musikerne i Red Handed Five i forvejen gennem fælles venner og bekendte ii Århus, ligesom jeg har spillet med flere af dem før i forskellige sammenhænge. Og da de spurgte om jeg ville bidrage med en sang til deres EP, var jeg ikke i tvivl om, at det skulle være med `Lad dine bekymringer ligge her´. Jeg havde netop skrevet den færdig, da de spurgte mig. Og jeg syntes, den passede godt til deres traditionsrige folk/rock lyd med inspiration fra bl.a. The Band. Jeg sendte en optagelse fra min telefon til bassist Christian Pedersen og kort efter indspillede vi den live i studiet. Så hurtigt kan det gå.

Det er desuden netop faldet på plads, at jeg skal spille en koncert sammen med Red Handed Five under Århus Festuge. Men tid og sted er endnu ikke offentliggjort – jeg skal nok holde Jer opdateret! 

Leave a Replay

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.