Dagens runde fødselar har lagt navn og skæbne til lidt af hvert i dansk showbizz med enkelte markante afstikkere uden for landets grænser:
Nummer sjok ved Melodi Grand Prix i 1982 med Taxie, kortvarigt i spil som Ian Gillans afløser i Deep Purple, international succes med Laban i 80’erne, Grammy vindende vokalist hos Backseat i 90’erne, flittigt turnerende som solist og med Sing Sing Sing i dette årtusinde. Plus alt det andet.
For Ivan Pedersen, der er opvokset i et socialdemokratisk arbejderhjem i Aalborg, hvor det var en dyd at gøre sig umage, er som bekendt meget andet end ‘Hvor skal vi sove i nat’, der på godt og ondt blev et omdrejningspunkt i karrieren.
Den populære sanger, sangskriver, trommeslager, producer og talsmand for sit fag har desuden i rollen som korsanger arbejdet med blandt andet Poul Krebs, Allan Olsen, Henning Stærk, Pretty Maids, Lene Siel, Big Fat Snake og Anne Linnet.
Det hele startede med pop-rock ensemblet McKinleys i Aalborg i 1966 under højkonjunktur og pigtrådstid. Bandet, der blev kendt for deres tætliggende og gennemarbejdede vokalharmonier i bedste Beach Boys stil, knoklede på landevejene i ind- og udland frem til 1980 og nåede at udgive flere albums og singler.
Duoen Laban, der ligeledes talte den erfarne sangerinde Lecia Jønsson, blev skabt, designet og lanceret i tæt samarbejde med det mægtige EMI. Det både fascinerende og opslidende popeventyr kom til at fylde mere, end de involverede havde turdet drømme om med hitlisteplaceringer i Skandinavien, USA, Europa og andre geografiske områder til følge.
Det gav samtidig også et indblik i musikbranchens mindst charmerende og mest nådesløse sider. Derfor har Ivan Pedersen i sit musikpolitiske virke som bestyrelsesmedlem og formand for KODA samt DPA (Danske Populær Autorer) gennem flere årtier opfordret unge talenter til at tænke sig grundigt om, når karrieren skal planlægges og deres rettigheder beskyttes bedst muligt.
Hr. Pedersen er således blevet kendt for sine meningers mod, der luftes flittigt i den offentlige debat og via sociale medier, når brug af musik i diverse medier er på agendaen.
Senest har han råbt op om fagkollegernes situation og mulighederne for økonomisk kompensation under den igangværende Coronakrise, hvor det ikke har skortet på kritiske bemærkninger i en turbulent tid, hvor stort set al kulturel aktivitet er sat på stand by i månedsvis inklusiv hans egne turnéplaner.
Berøringsfladerne i Ivan Pedersens professionelle virke forgrener sig i mange retninger samt genrer. Dette afspejler sig ligeledes i den række albums, han har udsendt i eget regi senest ‘Min verden er venlig’ fra 2016. Ryet som en af landets absolut bedste for- og korsangere er ganske fortjent, må konklusionen lyde.
I håb om det er skribenten her tilladt at afslutte portrættet med nogle personlige vinkler, skal det nævnes, at jeg i 2017 havde den udelte fornøjelse af at være Ivans redaktør og forlægger under arbejdet med hans erindringer, der endte som en pæn kleppert af en selvbiografi i stort format på over 400 sider, ‘Med hjertet udenpå’, som udkom oktober samme år.
Det er jo en ret passende titel, da den nu 70-årige sanger har meget at skulle meddele os i ord, toner og anskuelser. Jeg har kendt Ivan Pedersen i lidt over 20 år, hvor vi før 2017 mødtes sporadisk her og der ved faglige og festlige lejligheder. Siden da er de to ordgydere blevet en del klogere på hinanden under tilblivelsen og lanceringen af ‘Med hjertet udenpå’ – det bilder jeg mig ind, vi begge har haft lidt fornøjelse af.
Så stort tillykke med den runde dag Ivan Pedersen inklusive tak for sangene, dit utrættelige virke for bedre branchevilkår og samarbejdet omkring dine erindringer.
Kh fra en dedikeret The Who fan og kryds og tværs løser.