Som tidligere nævnt havde undertegnede for nylig en god og lang snak med manden bag det nystartede uafhængige undergrundspladeselskab KØRFIRS RECORDS – 42 årige Peter Ole Pedersen , der i musikalsk sammenhæng nok mest er kendt som er tekstforfatter i Sweet Pete & the Land Band og aktivt medlem af det psykedeliske-folk-rockband Elevatorfører. Ved siden af musikken er han kandidat i kunsthistorie og multimediedesign fra Aarhus Universitet, og har en Ph.d. i kunsthistorie fra Aarhus Universitet, og arbejder desuden som udstiller, kurator og underviser i forskellige sammenhænge.
Velovervejet pladesamling i tilfældig orden
Peter Ole Pedersen er også en særdeles aktiv lytter, som selv er besiddelse af en betydelig og bredt favnende pladesamling, med masser af sjældenheder og samleobjekter, som er indsamlet gennem de seneste små 20 år. Han elsker den kultur der er omkring det at samle plader, og kalder sig gerne selv for en pladenørd. Hans samling var på et tidspunkt på mellem 5.000-6.000 styks, men han har siden solgt en del ud, idet han ikke længere gider have noget – ”bare for at have det”. Det er dog stadig en ganske bred samling – der syret nok – rummer alverdens verdens stilarter fra Gerry Rafferty til Michael Jackson.
Han køber som tommelfingerregel aldrig kun med øje for den kontante værdi albummet kan udvikle sig til – og hører han ikke pladen, så vil han som udgangspunkt hellere sælge den til en rimelig pris til en person, der vil sætte mere pris på indholdet.
Samlingen indeholder alverdens forskellige navne – store, små, ukendte og mere obskure – men det afsløres i løbet af samtalen at det næppe er pladerne med navne som David Bowie, Jonathan Wilson, Rose City Band, Wooden Shjlips, Tame Impala, Brian Jonestown Massacre, The Black Angels, Baby Woodrose, Holy Grail, Beatles, Low eller de mange sjældne psykedeliske udgivelser i meget små oplag, som han vil skille sig af med foreløbig. Men det sjoveste – skøreste – eller mest pudsige – alt efter temperament, er at høre at hans pladesamling står i fuldstændig tilfældig orden. Og det er et helt bevidst valg! ”Det gør samlingen mere dynamisk” – mener han.
Og netop hans dynamiske, objektive og nysgerrige tilgang til egen pladesamling afspejler ganske fint grundlaget for det nye pladeselskab. For det er helt tydeligt, at det mere er passion og lidenskab – end forretning og spekulation, der er baggrund for KØRFIRS RECORDS. Også selvom Peter Ole Pedersen naturligvis også er nødsaget til at nøje at vægte hvilke udgivelser han tager ind på selskabet, for med størst mulig sandsynlighed at undgå underskud på de enkelte udgivelser.Drømm
Drømmen om et dynamisk musik fælleskab
Først og fremmest skal kvaliteten være i top – og derfor har han indgået et fast samarbejde med Nordsø Records, der på mange måder tilbyder hele pakken. De tilbyder den bedste kvalitet på markedet i forhold til tryk af vinyl, tryk af cover og så har de ikke mindst mulighed for at holde live arrangementer ude hos dem. Det samarbejde er helt klart med til at fremme det overordnede ønske at skabe et hjemligt ”dynamic music community” – og som Peter Ole Pedersen udtrykker det – ”forhåbentlig opnår vi derved nogle kollektive effekter – der bringer folk sammen – og åbner op for et mere bredt syn på det at udgive og lytte til musik”.
I det hele taget nyder Peter Ole Pedersen arrangør rollen – og alt arbejdet hele vejen rundt om artisten, om det er musikken, coveret eller booking af livejob. Det afgørende for at det kan blive til et samarbejde mellem KØRFIRS og en artist er at der kan mærkes nogle kunstneriske ambitioner. Til gengæld giver selskabet i den grad kunstnerisk frihed indenfor de realistiske rammer, der nu engang er hos et så lille selskab.
Visse pladesamlede kan måske godt blive træt af ”limited” begrebet – for det har efterhånden en tendens til at blive lidt udvandet, ikke mindst som følge af, at specielt de større pladeselskaber, er begyndt at udsende limited udgaver i flæng – men ofte uden megen originalitet andet end fantasifulde farvetryk på et i forvejen velkendt vinyl indhold.
Hos Kørfirs Records er ”limited” begrebet mere simpelt og ganske reelt. Der trykkes det antal album, som det skønnes, der er efterspørgsel til – hverken mere eller mindre. Og kun ved ekstraordinær efterspørgsel om flere eksemplarer – der økonomisk kan forsvare et tryk af et andet oplag, så vil der kun være det antal album til salg, der er trykt i første omgang. Og da det primært er undergrundnavne og ikke kommercielt etablerede kunstnere, der er på selskabet – ja så vil oplagene altid være små og altså helt regulært ”limited”. Det kommer også til at gælde den næste udgivelser der følger fra – folk-poeten C.S. Nielsen.
De første erfaringer
Af det første kuld udgivelser – der udkom her i starten af september – er det særligt Sneglefebers dystre og dvælende doom/stener/sludge mørkemandsrock, der har været efterspørgsel efter, og det i en fart så stort set hele oplaget på 200 stk. meldes tæt på udsolgt! Også duoen Skiven og Pis har solgt godt af en plade, der på opdateret old-school facon bringer noget humor tilbage i undergrundship-hoppen, som en slags socialrealistisk udgave af Malk De Koijn . Her meldes om cirka halvdelen solgt af oplaget på 200. Den en del af Skiven og Pis er i øvrigt Emilio Hestepis aka Niels Kern, der rent faktisk stod bag den første – og nu helt udsolgte KØRFIRS udgivelse.
I den hele taget har første omgang af udgivelser fra KØRFIRS RECORDS understreget hvor langt musikalsk nysgerrighed kan bringe en rundt i musikkens forskellige kringlede kroge.
Personligt er jeg blevet mest ramt af albummet ”Danse Macabre” – opført af Bjørn Svin & Aarhus Jazz Orchestra – mens de andre tre album – herunder det ellers dybt originale og virkelig velskabte bud – ikke mindst på tekstsiden – på electronica/spoken Word fra ∀ NABLA ∀ aka Jakob Schweppenhäuser – mest af alt er nogle jeg sagtens kan høre kvaliteten i, men som ikke rigtigt kommer under huden. Men sådan er smag og behag jo så forskellige.
Og det er jo netop der, at KØRFIRS viser sin styrke – med at prikke til nysgerrigheden, og udfordre ens musikalske komfort zone. Nogle gange betyder det at nyt lukkes ind, andre gange kan man blot konstatere – så har jeg også hørt det med.
Den første label-night blev som tidligere omtalt afviklet den 4. september på det helt nye spillested Stairways i Vanløse – og Peter Ole Pedersen kunne melde om et udsolgt arrangement hvor alle – Skiven & Pis, ∀ NABLA ∀,, Sneglefeber, The Land band, Elevatorfører – spillede veloplagte koncerter og publikum var både tørstige og sulten efter at dele live musikoplevelser sammen. En aften lige i selskabets ånd! Den gode modtagelse har gjort at der er sat en ekstra koncert op på Radar i Aarhus d. 29. oktober. Her er det igen ∀ NABLA ∀, Sneglefeber og Skiven og Pis der er på programmet sammen med en surpriceact.
Kører gerne firs hele vejen til Roskilde!
Og alt imens går Peter Ole Pedersen stadig og drømmer om at han og Elvatatorfører en dag bliver booket til Roskilde Festival – for Elevatorfører har i den grad fået tag i et bredt, og også nyt og yngre publikum af psykedelisk rock – og de arbejder pt. på en nyt album, der gerne skulle udgives næste år. De har da også henvendt sig til festivalen hvert eneste år – men har nu aldrig hørt noget den anden vej – men er nok som så mange andre bands og artister blevet ramt af den slet skjulte aldersdiskriminering eller af det ungdoms tyranni, som festivalen har kørt som en helt og aldeles uofficiel og naturligvis udokumenteret praksis i efterhånden mange år. Det virker til at politikken er at hvis du ikke blev opdaget af festivalen inden du runder de 30 – eller hvis du ikke inden da blevet et etableret navn – så kan du godt glemme alt om Roskilde.
Sådan er der så meget – en elevatorfører ved at livet går op og ned – men hvis man bare på livet landevej kan holde farten – i ved “Kør Firs” – så spiller musikken nu nok alligevel.