Kult, kitsch, kunst, kodyl eller bare kattens?   

"Verdens måske første fløjterock´n´roll album er en realitet"

Fotograf: PRESSEFOTO

I en verden, hvor der dagligt lægges op imod 100.000 nye numre på en streamingtjeneste som Spotify kan det være sin sag at blive set og hørt, og finde på nyt.

Men i Dianalund findes en original og kreativ musiksjæl, der nægter at blive sat i bås, og som ofte i sin karriere har overrasket.

Nu gør han det igen. Sangskriver og musiker Thomas Negrijn (Simcess, Bl!nk m.fl.) er nemlig den 30. marts klar med albummet Thomas Negrijn & The Whistleblowers ‘Er gået fløjten”.

Som bandnavnet og titlen antyder, er det et album, hvor vokalen er erstattet af den menneskelige fløjten. Albummet består hovedsageligt af originalnumre, men der er også blevet plads til et par overraskende covernumre af henholdsvis Sparks’s Amateur Hour  og Black Sabbath’s Hole in the Sky.

Thomas Negrijn hører til et af de mennesker, der har fløjtet lige siden han var en lille knægt, der løb rundt på Sundbyvesterplads ude på Amager. Og øvelse gør som bekendt mester.  

Inspirationen til at tage det fulde skridt med et album udelukkende med fløjt fremfor sang er opstået ved at Thomas Negrijin har optrådt på plejehjem rundt om i Danmark. Både med hans egne sange og med ældre evergreens som plejehjemmenes beboere kender. I hans plejehjems-repertoire indgår der en del fløjten i sangene. Efter en koncert på et plejehjem rullede 96-årige Mimi op til ham i sin kørestol og sagde:”Thomas, vil du ikke godt være venlig at fløjte noget mere, du fløjter så kønt.” Og det var i det øjeblik, at Negrijn forstod, at han fløjtede godt. Han havde ikke tænkt, over at det at fløjte rent, var noget specielt.

Men allerede i 1998 indspillede han rent faktisk med sit daværende band BliNK nummeret ”Kiss Me”, hvor han fløjter et vers, der siden er blevet gengivet i mange reklamer og film i Sydkorea, hvor nummeret dengang hittede stort.

En anden Thomas – med efternavnet Vilhelm – fik senere nys om Thomas Negrijns fløjteri og kontaktede ham for at give sine bud på de rette trommerytmer bag de iørefaldende fløjtestrofer. Siden kom bassisten Carsten ”Flot” Pedersen til, og på den måde tog en ny og særegen konstellation i dansk rock form.

Albummet, der udkommer på vinyl i sort 180 gram tryk, er produceret at svenske Kalle Svensson (The Mighty Stars, Skogen, Fridi Hellbarg m.fl) , og indspillet/mixet af Flemming Rasmussen (Metallica, Gasolin, Sort Sol m.fl) i det sagnomspundne Sweet Silence Studios. Her måtte den erfarne lydtroldmand tage lettere utraditionelle metoder i brug for at forædle fløjtsfæren bedst muligt i klangligt bredformat.

Det musikalsk usædvanlige er naturligvis mængden af fløjt over et helt album, for historien byder jo på flere kendte og elskede numre, hvor der indgår fløjten – f.eks. Kim Larsen Det er i dag et vejr, Dreamers Circus The World Was Waiting, Povl Kjøller Fløjte Anders, Roxy Music Jealous Guy, og Scorpions Wind of Change

Kan man være fløjtende lige glad?

Albummet udkommer via Karma Music, og præsenteres som et højenergisk mix af pop, glam, heavy og whistle’n’roll, hvor der også rummes plads til de mere stemningsprægede og mere afdæmpede fløjte kompositioner, hvor lytteren selv vælger billederne til projektoren i sin egen tonograf.

Der er mulighed for at fløjtes ved med trioen og Flemming Rasmussen ved pladereception hos Sweet Silence Studios i Bådehavnsgade i København den 30. marts fra kl. 16-20. Derudover kan man opleve trioen ved endnu en pladereception på Kunstnergaarden i Dianalund den 4. april fra 17-20.

Thomas Negrijn & The Whistleblowers er ikke bleg for at indrømme, at det nok alligevel kan blive for meget af det gode med alt det fløjt, så når de senere på året giver koncerter rundt omkring i landet bliver det også med vokal numre fra Thomas Negrijns bredtfavnende bagkatalog, som du kan høre nærmere om i nedenstående portræt fra Dansk Rockhistorie.

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.