Masser af ny musikalsk GODIS fra hinsidan

”Smag her på en berusende svensk video six-back”

Fotograf: Henrik Andersson

At svenskerne kan noget indenfor musikken er vi ikke helt blege for at anerkende her i Danmark. Til gengæld er vi ikke helt så velvillige til at lukke nye navne over sundet. Så når navne som Lisa Nilsson, Lisa Ekdahl, Bo Kaspers Orkester, The Cardigans, Bob Hund og Europe har været fordi, og ‘ABBA the musical’ kører for fulde huse, ja så må det vel også være det!

Men svaret til det er bestemt ’NEJ, NEJ, NEJ’ – for svenske artister har bare generelt og til stadighed et usædvanligt godt popøre og en tidløs toptrimmet tæft for den gode melodi og den nordiske tone – der altid pakkes internationalt ind – også når de synger på modersmålet.  Eksemplerne er utallige – tjek bare vores SIDE 33 ”Nordic” spilleliste på Spotity, men her har vi udvalgt en næsten helt svimlende velskænket ”six-pack” at gå på weekend med.

Vi lægger ud med HENNING. Kort og kort. That’s it. Don’t laugh, Don’t judge – men slå ørerne ud. Det er nu engang hvad Henning Sernehede fra Stockholm har valgt af møde verden med af navn som artist. Og når man har en så lyttelækker fløjlsblød svensk popstemme – og kan spille guitar og skrive sange i ånden fra Chris Rea og tidlig Dire Straits, så behøver man nu heller ikke så meget mere. HENNING er en rendyrket ’do it yourself man’ – og har to vellykkede fuldlængdealbum bag sig – og har endvidere i år udsendt to fremragende singler ”Rock’n Roll” og ”Var jag än lägger min hatt”. Samlet tegner det et billede af en kunstner, der evner at sætte sig helt egen signatur på et genkendeligt lydbillede, som det bare er rimeligt rart at være i nærheden af.


På en lidt anden og mere moderne pop boldgade – med dejligt direkte sprogbrug og dragende dance relaterede rytmer finder vi den 26-årige sanger, sangskriver og producer Myra Granberg– der i den grad har tog hjemlandet med storm med især debutsinglen ”Tills mitt hjärta går under”, der udkom sidste år, og er streamet næste 28 millioner gange på Spotify.

I 2020 udsendte hun så EP’en ”Bara hälften kvar” med blandt andet nummeret ”HKF (Håll käften & försvinn” – og hold da kæft – ja, undskyld mit svenske – men hvor har hun dog greb om både virkemidlerne – og så den slags stemme, der bare smyger sig ind på øregangene med både charme, selvtillid og en sublim lækker sound.


Lækker sound var også hovedtrækkene indenfor west-coast eller soft-rock genren, der med navne som Michael McDonald, Al Jarreau, Richard Page og Chicago m.fl. i spidsen 80’erne i den grad skabte hit på stribe. Den genre er kommercielt underligt ugleset nu om dage, men når man nu kan levere genoplivningsmateriale så stærkt som Viktor-Jakob Johnsson fra Lapland, så skal man da ikke lade være.

Han er normalt en del af den svenske folk-poptrio Stalon, men her under covid-19-pandemien besluttede han sig for at begynde at frigive sange i sit eget navn. Det er der foreløbig kommet to fremragende singler ud af, som bestemt ikke står i skyggen af de klare forbilleder, og helt klart lyder af noget vi SKAL høre meget mere til!


TILDE fra Göteborg debuterede – efter mange års tilløb og personligt barske omveje endelig med debutalbummet ”Nothing Gold Can Stay” i 2018 – og viste her at hun som både sanger og sangskriver havde uomtvisteligt internationalt niveau. Rendyrket soul/pop – båret af en markant og mørkglødet stemme, der passer perfekt til et musikalsk univers ,der er tydeligt tonet af gode inspirationskilder som Nina Simone, Amy Winehouse, Etta James og Fleetwood Mac.

Hun er nu i gang med indspilningerne til hendes andet album og det er der foreløbig blevet to fine singler ud af – ”Call my name” – og senest ”Don’t Walk Down That Road”. Det lyder at en kunstner, der har fundet sin vej i livet – Side 33 følger gerne med.   


Det gør vi også når talen falder på Sara Yasmin, som udgav sit andet album ”Osårbar” sidst i februar inden at COVID-19 for alvor bed sig fast lige efter.

Så det har desværre ikke fået den opmærksomhed det fortjener, for holder du i forvejen af svenske artister med snas for seriøs selvstændig svensk pop lyd som f.eks. Marie Fredriksson, Lisa Ekdahl, Melissa Horn, Cajsa Stina Åkerström, Lisa Nilsson, og Robyn – så bør du lytte til 30-årige Sara Yasmin, der skriver, spiller, arrangerer og producer det hele selv. 

Åbningsnummeret ”Okända land” på det album – som vi her på siden tildelte 4½ skiver (ud af 6 mulige) i vores anmeldelse – er med i to forskellige versioner. I sin afsluttende akustiske version lige så enkel, som den er rørende og smuk i sit simple piano og stryger arrangement, mens den indledningsvise pop version får helt andre vinger, der giver albummet en let, løfterig og flyvende start. Hendes vokal er varm, vekslende, venlig og indsmigrende – og udgør hele tiden holdepunktet. Man lytter simpelthen pr automatik og man svømmer let og ubesværet med i et boblebad af de  iørefaldende pop kompositioner.


Nu nævnte vi indledningsvis Europe – og det er da heller ingen hemmelighed at svenskerne har ganske mange rock bands – der uden skelen til musikbranchens generelle dødsdom over rockmusikken ufortrødent rykker ud som hjertestartere – og ofte med stor melodisk snilde. Et godt eksempel er bandet Thundermother, der med guitarist og bandleder Filippa Nässil som eneste gennemgående figur over deres foreløbig fire album i den grad dokumenterer, at der sagtens kan brygges mere rock ud fra den tunge bibel som artister som AC/DC og Joan Jett er medlevende medforfattere til.

Og som online magasinet heavymetal.dk skrev i sin ganske postiive anmeldelse af ”Heat Wawe” fra i år – så er Thundermother nok et stilstudie i hardrock, men der er styr på klichéerne, og de lyder af en hel del mere and bare AC/D-she. Og de serverer altså nogle riff som sidder lige så sikkert som en dobbeltbaghånd fra Bjørn Borg i hans velmagtsdage.

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.