Lørdag aften fik vi så afviklet endnu en omgang Dansk Melodi Grand Prix. DR havde skabt en ganske flot Tv-produktion – tilpasset tidens begrænsede muligheder. God gedigen familie underholdning, som dog næppe har fået blodtrykket til at stige markant hos mange. Ja, det skulle da lige være da Emma Nicoline med sangen ”Står lige her” virkelig fik leveret et af den slags varme pop-korn, som altid giver smag på mere. Hun kan bestemt blive spændende at følge.
Til gengæld er der så meget andet, der kan sætte blodtrykket i kog. Ikke mindst i en verden hvor den musikalske bredside til os alle simpelthen ikke eksisterer i de offentlige medier. DMGP havde i år tre deltagere, der på hver sin måde har mærket konsekvenserne af den smalle, topstyrede og konservative musikpolitik, der føres af såvel DR, lokalradioer, streamingtjenester m.v.
Claudia Campagnol deltog med balladen ”Abracadabra”, som dog lød til at have tabt trylleformularen, og fremstod uden skygger af magi. Det var der til gengæld på hendes debutalbum ”I’m strong” fra 2019, som vi anmeldte her på siden, og blandt skrev:
”Kald det jazz, pop, soul – kald det hvad I vil – det er internationalt niveau – og har en bred og tværgående appeal”.
Radioverdenen var åbenbart ikke enig – numre fra albummet, der er udgivet via det lille pladeselskab Giant Sheep Music – blev ikke ligefrem radiohit. Det lyttelækre soul-skud af et titelnummer opnåede dog ’hele’ syv afspilninger i hele Danmarks radio. I 2020 udsendte hun det iørefaldende uptempo nummer ”Dance with me”, som har slået alle ‘rekorder’ og har været afspillet 24 gange i DR, mens en netop udsendt groovy-soul-disco-basker af en single ”Do You Love Me” – har fået lov af blive luftet en enkelt gang. Til sammenligning kan det nævnes at JADA’s mest populære nummer er afspillet 3035 gange.
Årets vinder Fyr og Flamme har ganske overraskende allerede været både radio- og streaming favoritter med deres første to singler – ”Kamæleon” og ”Menneskeforbruger”. Overraskende fordi det bestemt ikke er hver dag at retro-lyden af Laban og Tommy Seebach lukkes indenfor i varmen på hverken P3 eller P4. Men kommer du først ind i varmen på de kanaler, som også er de kanaler artisterne tjener mest ved at blive afspillet fra – ja, så kan det aflæses i forhold til hvor meget du er i radiorotation. Hele 600 og 1470 afspilninger har de to sange således i skrivende stund.
Og at det ofte er ENTEN/ELLER med DR opdager man i næsten uhyggelig grad når man dykker ned i hvad en af Fyr og Flamme folkene Laurits Emanuel ellers går og laver. Han er blandt andet sammen med Morten Filipsen (In Memoirs) og Kasper Daugaard (ex- Lukas Graham) en del af bandet The Grenadines, der sidste år udsendte deres første dansksprogede single ”Sorgenfri” – en fin pop single i Rugsted/Kreutzfeldt’s fodspor. En single, som de selv udgiver, mens Universal står bag Fyr og Flamme. Så kan man jo selv fortolke på om det nu er ren og skær kvalitetsforskel der afgør at The Grenadines single kun er afspillet 32 gange!
Kvalitetsforskel var der ikke lørdag da Mike Tramp efter 43 år pause igen stod på en grand prix scene med sangen ”Everything Is Alright”. Med den satte han således en tyk streg under hvordan hans musik lyder, og hvem han er i dag – og reelt har været det i de sidste 25 år. Et nummer som var helt tro mod lyden af hans 12 soloalbum – og de tusindvis af koncerter han har givet for en loyal fanskare, der hele tiden har vidst at der var et dengang og et nu. Selvom han altså har indspillet langt over hundrede numre som soloartist er det nu kun lykkedes ham at få et enkelt nummer “Trust in Yourself” (2014) afspillet flere gange end det 43 år gamle Mabel grand prix nummer “Boom Boom” er blevet det siden DR begyndte af offentliggøre deres afspilningslister! Selvom han ikke vandt, har han med garanti stadig tændt hjerter ude bag skærmene med sit charmerende og livsbekræftende heartland-rocknummer. Men bag det optimistiske budskab gemmer sig også en anden virkelighed. Alt er langt fra OK i disse tider.
I en pressemeddelelse fra hans pladeselskab Target Records udtaler han således:
“Jeg er en fakkelbærer og en fighter – ikke kun for min egen musik, men for en hel generations musik fra dengang hvor musikken var håndspillet og ægte og sangen var skrevet af samme person som sang den. Jeg står selv på skuldrene af alle mine helte fra Kim Larsen til Dylan og Springsteen, og derfor er det også vigtigt for mig – at benytte jeres opmærksomhed lige nu til en sag som berører mig – og også alle mine kolleger – musikere, såvel som lydfolk, bookere. For her er Everyhing IKKE alright…”
Jeg har i de seneste to uger fået lige så meget pressedækning som vores statsminister Mette Frederiksen. Men det betaler ikke nogen regninger eller hjælper mig eller mit miljø pt. Derfor er jeg nået til et standpunkt hvor jeg må spørge – “hvad gør jeg nu, Joy Mogensen”.
To millioner danskere har set mig optræde i primetime dansk TV lørdag aften, men jeg kan fortsat ikke komme ud og spille koncerter. Folk kimer mig og mit bookingselskab ned for at spørge hvornår de kan se mig spille live igen. Jeg har været liveartist de sidste 45 år og ernæret mig ved det. Om det er over for et publikum på 20 siddende mennesker eller store festival shows på 200.000 mennesker, så er jeg klar til at rykke ud.“
Faktum er at Mike Tramp er arbejdsløs da han ikke kan spille koncerter i Danmark eller i resten af verden, hvor han stadig er en attraktivt navn. Med tæt på 200 Corona relaterede aflyste koncerter – heriblandt Arena koncerter i Tyskland sammen Dee Snider fra Twisted Sister og Joey Tempest fra Europe og en amerikanske tour på mere end 30 show – er situationen voldsom. Mike Tramp har ansøgt om kompensation flere gange hos både Slots- og Kulturstyrelsen og Erhvervsstyrelsen. Men hver eneste gang er hans ansøgninger blevet afvist – et problem som ikke isolerer sig til ham. Der er derfor brug for politisk handling nu – og ikke flere tvetydige svar pakket ind i bureaukratiske begrænsninger.
Mens du, jeg og os alle venter på nogle svar – kan vi jo håbe at det i mellemtiden bliver lige så trendy at sætte sin musik i omdrejninger, som det blev at vinderbade. For endnu et faktum er det at de enkelte musikere – ud over LIVE indtjening – tjener mest ved fysisk salg af deres musik.