POSTKORT – 15. december

"Knud slår man ikke bare sådan ud - han er jo trods alt Gud"

Fotograf: Maria Fremming

Dagens postkort går til en af de mest anerkendte og elskede ’sidemen’ på den danske musikscene, også selvom folk gerne ynder at råbe ”ud med Knud” når han spiller med sin faste makker igennem mere end 30 år – Johnny Madsen. For alle og enhver ved at det er kærlig ment – og at Knud ”Er gud” Møller – i virkeligheden går rent ind hos alle med bare en snert af kærlighed til lyden af en velspillet guitar.

En guitar – eller rettere en pæn samling af guitarer – der hos Knud hjemme i Hedensted aldrig får lov at hvile ret længe ad gangen. Der øves fortsat næsten dagligt – og ikke mindre her i år hvor så mange live job desværre er blevet aflyst, som følge af COVID-19. I sommers var Maria Fremming fra Side 33 på besøg for at lave et interview til vores SIDE BY SIDE serie, og allerede det på det tidspunkt havde han fået aflyst cirka 90 ud af 100 job. Barske betingelser når det nu er det, der er ens levevej. Men der skal heldigvis mere til at slå en etableret musiker som Knud Møller ud, der i øvrigt om ”ud med Knud” fortalte:

”Udtrykket ‘Ud med Knud’ kommer fra en koncert, hvor vi skal optage en live plade. Vi kan ikke blive enige om, hvad vi skal slutte af med. Alle er sure og råber ad hinanden. Og får også lige fyret vores tour manager i farten. Vi går i mudder til anklerne for at komme op til scenen. Alt er kaotisk, og så siger Johnny pludselig til publikum: ’ Min guitarist Knud Møller siger, at han ikke gider spille ’Johnny B. Goode’. Skal vi ikke give ham fingeren og råbe ‘ud med Knud’.  Det er omkring 20.000 mennesker hurtigt med på og råber taktfast op mod scenen. Der blev jeg godt nok lille! Men siden blev det nærmest en tradition, jeg har valgt at betragte som en slags kærlighedserklæring.”

Det er ikke blevet til nogen turne med Johnny Madsen i år – til gengæld har han været rundt med et par andre slagkraftige artister – henholdsvis Laura Illeborg og Ester Brohus, hvilket giver anledning til at spole tilbage til vores ‘side by side’ interview hvor vi også spurgte –

“Det virker til, at du er lige tændt og motiveret, uanset om du spiller med Laura Illeborg, Hans Theessink, Johnny Madsen eller en helt fjerde. Hvad er afgørende for dig, når du spiller sammen med andre?” – og fik svaret :

”Det giver ingen mening at spille en koncert, hvor man ikke er tændt og giver sig fuldt ud. Når jeg f.eks. spiller med Laura Illeborg, er jeg ikke så udfordret som guitarist. Her er jeg mere med til at få tingene til at hænge sammen, og holde musikken svævende. I andre sammenhænge er jeg mere den, der spiller soloer og trykker den af. Uanset hvilken rolle man har kræver det nærvær og koncentration.” 

Vi spurgte også om han havde nogle gode råd til yngre musikere, der drømmer om at leve af deres musikalske håndværk – og der svarede han blandt andet –

”Det vigtigste er at have kærlighed til musikken – det skal være drivkraften. Har man ikke den kærlighed, så skal man lave noget andet. Den skal hjælpe én gennem lange perioder, hvor man ikke rigtigt tjener noget, og hvor man må spille trælse jobs for meget få mennesker. Men bl.a. ved at spille alle de her små jobs modnes man langsomt, men sikkert i faget. Så kommer udviklingen og ens selvbevidsthed i et tempo, som man kan følge med i. Jeg kan ikke anbefale, at man deltager i TV-amatørkonkurrencer, som et springbræt til en karriere. Man kommer til at mangle det fundament, den ballast og lærdom, der ligger i den lange og slidsomme vej. ”

Og 2020 har for folk i musikbranchen været en lang og slidsom vej, men Knud Møller har med garanti holdt formen ved lige, så lad os håbe at vi i 2021 ser Knud Møller meget mere der ude på live scenerne, hvor han er bedst og altid i sit es, fordi han kan, fordi han vil, fordi han gør sig umage! Simpelthen altid en fornøjelse.

Til spørgsmålet om hvilke koncerter som han selv tænker tilbage på, som nogle han er særlig stolt af at have været en del af svarede han –

De tre vildeste koncerter, jeg har været med til, var i det Kongelige Teater og i Operaen, hvor vi optrådte med trioen Madsen, Møller og From. Den tredje var på Orange Scene på Roskilde med hele bandet. Jeg har spillet en masse koncerter i fantastiske omgivelser, men det, der stikker ud her, er, at det er historiske steder, og jeg bliver helt starstruck af de formidable kulisser, når jeg tænker på, hvem der også har stået på den selvsamme scene. Især på det Kongelige Teater, hvor min store helt, komponisten Carl Nielsen, havde sin debut som dirigent omkring 1912, så vidt jeg husker. Her oplever man virkelig et strejf af historiens vingesus.”

Sidste år i september var Knud Møller også på scenen til “Dr. Rock Aid – Støttekoncert for Steffen Jungersen. Her optrådte han både sammen med Ester Brohus og Freddy and the Phantoms , og var med til at skabe en historisk og unik – og bevares – lang aften i Amager Bio. Se en fin lille videoreportage fra Anders Brohus her:

Leave a Replay

Scroll to Top

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.