Til april fylder SIDE 33 i sin nuværende form tre år, og vi kan se tilbage på en turbulent tid, hvor vi dog har fået manifesteret os som en anerkendt og respekteret musikalsk bredside til os alle. Det har kostet arbejdsuger langt over gennemsnittet og et pænt indhak i pensionsopsparingen. Men det har været det hele værd, for som indehaver har jeg en mission – og nogle klare mål. Der skal meget mere seriøs og nysgerrig musikformidling ud til folket. For det er beviseligt godt for det der er oppe i vores hoveder!
Vi har nemlig med streamingtjenesterne – blandt flere andre problemer – fået det luksusproblem, at udvalget af musik aldrig har været større, samtidig med at vores tid og evne til fordybelse er blevet mindre. Det kræver at vi som musikmedie i endnu større grad får præsenteret de to store K’er – KVALITET og KENDSKAB – så den helt almindelige musikforbruger igen kan få vækket sin nysgerrighed og tage de helt personlige valg, der kan forme ens eget soundtrack til livet.
Kvalitetsstempling fremfor smagsdommeri, eller krav om kommerciel succes!
Vi skal lære af historien, men ikke hænge fast den. Derfor er det vores mål at præsentere så meget som muligt af det bedste nye, af det mest nødvendige, af det absolut relevante – nøje udvalgt fra den voldsomt store udbud, som den helt almindelige musikforbruger i dag altså helt naturligt drukner i, og derved ofte opgiver at følge med i – og derfor ofte hellere dyrker ned i endnu en ’ny’ historie om eller sang fra Gasolin, Bamse, Bowie, Beatles, Cohen, Amy eller Janis etc., og ellers blot lytter til de i forvejen velkendte artister, der leveres delikat og indirekte fra de kommercielt topstyrede hit- og playlister.
Derfor er det ekstra vigtigt at vidende og passionerede mennesker (musikmedierne) hjælper andre mennesker (forbrugerne) med at være det filter, der finde frem til ’de nye gode varer’ – uanset om det et niche- eller kommercielt produkt – og giver det en eller form for kvalitetsstempling, uden at være smagsdommer. For jeg kan garantere, via det jeg hører fra min bugnende indbakke dagligt, at det langt fra er alt musik, der udkommer, som rent faktisk har den rette professionelle kvalitet . Det er blevet lettere at udgive musik, og det kan høres. At være musiker er et håndværk, der kræver tusindvis af timers øvelse at mestre, og derfor er det helt fair , at tale om at det, ligesom indenfor sport, udøves på forskellige niveauer. Vi skal bare væk fra, at man kun kan være i ‘superligaen’ for musik, hvis man er en kommerciel succes – og vi skal væk fra kun at vurdere musik, som en brug-og smid-væk forbrugsvare. Musik er naturligvis en salgsvare, men det også kunst og kultur, der rummer livsværdi, endda til tider med eviggyldig vægt og tidløs vokseværk.
Seriøs musikformidling kræver tid, ressourcer og penge. Side 33 arbejder hårdt for at optimere på alle disse fronter, og derfor er det mig en glæde i dag at kunne præsentere en ny skribent, med nogle af de samme visioner og mål omkring musikformidling.
Navnet er Kristoffer Nørager Møller. Han er 24 år og bor i Aarhus. Han har en bachelor i rytmisk musik med guitar som hovedfag på Syddansk Musikkonservatorium, og nu studerer han journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor han startede i september. Samtidig er han aktivt udøvende musiker, og en passioneret lytter.
Vi siger velkommen til, og har i dag bragt hans første anmeldelse. En anmeldelse af et af sidste års mange slidstærke album, som vi desværre ikke nåede omkring på udgivelsestidspunktet. Læs hans anmeldelse af School of X “Dancing Through the Void” – og glæd Jer derudover til, at han i næste uge følger op med en anmeldelse af debutalbummet ”Columna” fra GRO.
Gro kan iøvrigt LIVE opleves på Ragnarock i Roskilde på torsdag den 20. januar, hvor hun sammen med Rebeecca Lou indtager scenen til en dobbeltkoncert, der tilmed er ledsaget af tid til interviews, der er ledet af den gode Henrik Tuxen fra Gaffa. Arrangementet er gratis, men der skal indløses billet.