8. marts er kvindernes internationale kampdag. Er det så ‘noget’ at markere for et musikmedie, der som mission netop har ‘ikke at sætte fokus på alder, køn, religion og baggrund’ osv., og derfor hverken benytter kasse- eller kvote tænkning i det redaktionelle arbejde og virke?
Svaret er Ja. Og årsagen er simpel. Virkeligheden i musikbranchen, for ikke at tale om kultur- og undervisningspolitikken, har i alt for mange år været ubalanceret, og blind for en ellers åbenlys problematik. Der har simpelthen ikke været rette fokus på at motivere både drenge og piger til at gå musikkens vej – og på lige og fair vilkår. Det er efterhånden veldokumenteret i utallige undersøgelser og rapporter. Nu mangler det sådan set blot om, at vi som medier og musikforbrugere handler konstruktivt derefter, og der bakkes op fra politisk side.
Men lad os nu se løsningsorienteret fremad, og ikke bruge alt for meget tid på hvorfor det er blevet sådan. Slagsmål, mudderkastning, og det der er værre har vi nok af i verden. Vi ved vel alle, at vi som mennesker har en tendens til at lulle os ind i en ’sådan er det bare’ tilstand, og dem der har fået glæde af det i alt for mange år, er nok ikke nødvendigvis onde ’MÆNDesker’, men mere en afspejling af deres tid og tro på egne evner.
Hunkøn, hankøn etc. skal have lige ret til tro, håb, og kærlighed til og omkring musik. Punktum. Sådan spiller verden bare endnu ikke. Derfor er der plads til at markere dagen i dag, og iøvrigt til at sende en ’high five’ til det OPRÅB som det CHIEF1 klædeligt og hjerteligt gav forleden på LIVE TV, da Reddi – ganske velfortjent – vandt Dansk Melodi Grand Prix 2022 med et nummer med inderlighed, fremdrift og fælles spilleglæde.
Musik drejer som nu engang om indhold og udtryk, både hvad angår tekst og musik. Musik er følelser og sammenhængskraft. Musik er videns- og historiedeling. Musik er frihed. Derfor skal musik være for alle.
Problemet er at marketings- og mediebranchen altid tænker i kasser. Dvs. hunkøn vs. hankøn. Gammel vs. ung osv. Hvorfor. Tænk nyt. Tro da på produktet. Tro på den selvstændigt tænkende forbruger. Konkurrer på kvalitet. Konkurrer på at udbrede kendskabet til kvaliteten i det enkelte produkt. Det taler ofte for sig selv.
Alt musik er bestemt ikke bemægtiget med kvalitet. Mængden af musik er enorm , og derfor er det som musikmedie en del af vores vigtigste opgave, at være det filter, der er med til at sikre, at det er det bedste, der kommer vores læsere for øre. Opgaven er altså ikke smagsdommeri, men at kvalitetsstemple. Det jeg håber jeg, at du som læser kan fornemme i vores præsentationer.
Lad musikken tale for sig selv
I visse sportsgrene er der noget fysiologi, der gør at mænd og kvinder ikke kan konkurrere på lige vilkår. Men indenfor musik findes der INTET belæg for at det ikke kan ske. Det skal vi sammen finde en løsning på, f.eks. ved ’bare’ at lytte nysgerrigt og åbensindet, og mærke efter hvad der rammer lige præcis én selv. Smag og behag er forskellig. Sådan skal det blive ved med at være.
Derfor præsenterer jeg som chefredaktør nedenfor 15 forskellige aktuelle sange, der blot har det til fælles, at de på hver sin måde har ramt mig. Ikke fordi det er sange, der er leveret eller skabt af kvinder, men fordi det er sange, der haft den der altid lidt udefinerbare kvalitet, der bare gør at vejen til mit musikhjerte, så altid er åben.
Men lyt nu selv efter. Hvor mange rammer dig? I dagens anledning lader vi musikken tale helt for sig selv.
Og nå ja. Vi slutter videopakken med en duet med en kvinde og en mand. For er det i virkeligheden ikke i mødet, at vi kan finde ind til den gensidige respekt og accept af hinandens forskelligheder, og til en forståelse af at verdens orden og uorden desværre aldrig kun rummer en sandhed, hvor meget vi end ville ønske det!