Følger du SIDE 33 har du med garanti stødt på navnet Thomas Vilhelm i forbindelse med hans store produktion af punktvise nedslag om diverse historiske album, dødsfald og runde fødselsdage med videre. Han er forfatter, studievært, musiker, foredragsholder og kulturskribent – og er altså manden bag hovedparten af vores ’mærkedag’ artikler.
Rocktor Vilhelm har jeg døbt ham. For med kirurgisk præcision og en markant faglig indsigt formår han altid sagligt og underholdende at formidle viden om musik, så det kan ramme de fleste uanset om de tilhører de nørdede, de nysgerrige eller bare den neutrale iagttager.
En del af de punktvise nedslag, udgives nu i bogform under titlen ”Punktvise nedslag”.
Bogen er den 10’ende udgivelse fra Thomas Vilhelm, men den første i samarbejde med Forlaget Brilleuglen. Tidligere har han bl.a. skrevet The Stars Are Out Tonight (med Henrik Hildebrandt, 2019), Kulturen i karantæne (2020), Rock & stjernestøv (med Flemming Rasmussen, 2021) og Fessor (med Søren Frost, 2021).
På tirsdag den 15. november fra kl. 18-21 er der reception for bogen på Mojo Blues Bar – med salg, signering og live musik.
For ud over at være en produktiv prosaist, er Thomas Vilhelm også en travl trommeslager i diverse sammenhænge. Der vil således være korte musikalske indslag med EP aktuelle Invisible Silence, funktrioen Vilhelm & Bros., sanger og sangskriver Thomas Negrijn plus mulige overraskelser i form af diverse gæstesolister.
”Punktvise nedslag” er fyldt med 150 detaljeorienterede opslag om film- og musikessays fra ind- og udland, og vil blive præsenteret i en kort samtale fra scenen mellem forfatteren og redaktør Freja Stein.
‘Manden kan skrive. Og han ved ufattelig meget om musikkens tæt trafikerede jungle. (…) Rock´n´roll er en stor og vild skov med masser af vidunderlige muligheder for at gå på opdagelse og fare forunderligt vild. (…) Thomas er en sand stifinder i den skov. Musikere og musikelskere kan hente glæde, inside-viden og underholdning i hans Punktvise nedslag’, står der at læse i forfatter og musiker Henrik Strubes forord til bogen.
Vi fik her op til udgivelsen fat i Thomas Vilhelm for et lille interview omkring tankerne bag bogen.
INTERVIEW
SIDE 33 – Thomas Vilhelm, du er på vej med din 10’ende bog ”Punktvise nedslag”, der er fyldt med hele 150 spændende film- og musikessays – med både danske og udenlandske personligheder. Titlen på bogen afslører jo at der er tale om en naturlig selektiv udvælgelse. Hvad afgør egentligt hvem du slår ned på og vælger at skrive om?
Thomas Vilhelm – ”Kriterierne er jo i sagens natur af subjektiv karakter dels for udvælgelse af materialet til Punktvise nedslag, og hvad jeg i det daglige arbejde dykker ned i. Dog er der en række ikoner af en vis størrelse og væsentlighed, der er svære at komme uden om, når der samtidig skal skrives om og bidrages til den overordnede musikhistorie fra det 20. århundrede med vægt på rocken og poppen i bredeste forstand herhjemme og internationalt, hvilket fylder de fleste af siderne i min seneste bog.
Beatles, Stones, The Who, Kinks, Bowie, Lou Reed og fra Danmark Gasolin, Kim Larsen og Malurt samt personkredsen omkring dem, og de mange der har fundet inspiration i deres udgivelser og holdninger er og vil forblive essentielle stofområder næppe kun for mig. Hvem står vi på skuldrene af? Derfor er navne som Johnny Cash, Ray Charles, Sam Cooke og rock’n’roll pioneren Alan Freed også medtaget på den lange liste.”
SIDE 33 – Du er en erfaren kulturformidler, der også har fingeren på pulsen i nutiden. Så hvorfor finder du det stadig interessant og relevant at skrive om nogle af fortidens koryfæer og kultfigurer?
Thomas Vilhelm – ”Fordi mange af dem stadige er væsentlige, indflydelsesrige og i deres bedste stunder formidler ord, toner, stemninger og statements, der ophæver tid og sted og på den måde bevarer en værdi for nutiden og fremtiden, idet historiens gang kan ændre sig i en retning, der tematisk aktualiserer tidligere udgivne sange og albums på ny. What’s Going On, som Marvin Gaye udtrykte det så inderligt anfægtende, tvivlende og spørgende på sit mesterlige album fra 1971. Og Malurts debutudgivelse bærer titlen Kold krig, mens Bowie sang om lurende fascisme, fremmedgørelse, politisk vold og faren for ensretning på Scary Monsters pladen. Eksemplerne er legio.”
SIDE 33 – Der er en stor bredde i din bog. Hvordan har du opbygget og udviklet den imponerende vidensbank omkring såvel film som musik?
Thomas Vilhelm – ”Det har taget mig nærmest årtier løbende at få læst op på stoffet, lyttet til albums, sange, set spille- og dokumentarfilm i tusindtal efterhånden. Nørdet dedikation på grænsen til det maniske og småautistiske, kunne man også vinkle det som. Manden der ikke kan lade være drevet af passion, umættelig nysgerrighed og hang til pedantisk videnssamling, kunne ligeledes være vinklingerne.”
SIDE 33 – Man kan mærke i din måde at skrive på at du er drevet af lige dele passion og faglighed. Er det et bevidst valg du har taget som kulturformidler, at det godt både må underholde og samtidig gerne må gøre de fleste læsere lidt klogere på stoffet?
Thomas Vilhelm – ”Ja, særdeles bevidst og udtryk for min skrivestil; gøre stoffet mest mulig læsevenligt, engagerende og med lyst til at fordybe sig yderligere i emnerne. Er jeg lykkedes med blot at nå en brøkdel af disse mål, er det lige før, jeg kan gå lykkeligt til evig hvile, og nogle eventuelt skulle få lyst til samlet at vurdere mit mikroskopiske indspark til den store rammefortælling om musik-, film- og kulturstof i øvrigt.”
SIDE 33 – Hvem vil du anbefale at sætte bogen på sin ønskeliste til jul?
Thomas Vilhelm – ”Alle med interesse for film og musik i bred forstand og lyst til at få sin nysgerrighed pirret og udfordret med henblik på at tjekke de nævnte solister, bands, skuespillere og filminstruktørers bagkatalog. Kan jeg bevæge nogle læsere i de retninger, er jeg en glad og tilfreds mand i så henseender.”
Aktuelle foredrag
Thomas Vilhelm er også aktiv som foredragsholder – senest med ”En fiks idé – den politiske rock 50 år efter EF-afstemningen” – hvor han næste gang den 21. november på Vejle Bibliotek tager plads bag trommerne og mikrofon ledsaget af Peter Ingemann og Tømrerclaus plus Henrik Strube som Special guest.
Han tager også stadig rundt med sit ”ROCK & STJERNESTØV” foredrag sammen med lydtroldmanden Flemming Rasmussen, hvor de kommer rundt om Metallica, Gasolin, Kim Larsen og mange af de andre, der har indspillet i Sweet Silence Studios gennem 45 år. Næste gang er den 17. november på RAGNAROCK i Roskilde.